Gissa position Stockholms län

Det stämmer. Bottnen är en våtmark med ganska rikt fågelliv. Det går en trevlig liten vandringsled runt våtmarken. Där finns också Skolleden, en vandringsled som följer sträckningen som torparbarnen i området fick ta till Balingsta skola.

Då tar vi en bild från en cykelbana.

Var?

Thure

Bilagor

• 20230819_192509.jpg
    20230819_192509.jpg
    5.1 MB · Visningar: 128
Den gröna skylten visar hur många cyklister som passerat. Vi är på en grusås och förmodligen är det en uråldrig vägsträckning längs med åsen vilket det finns tecken till i närheten.

Thure

Jag har gått där fler gånger än jag vill erkänna.
Fotat med Västerhaninge i ryggen ser vi cykelbanan som går från Nynäsvägen till Lagervägen i Jordbro industriområde.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Välkommen tillbaks i tråden Lasse. Förstås helt rätt position. Jag misstänker att detta är en gammal färdväg men hittar inte säkra bevis annat än avrättningsplatsen vid flyttblocket 100 meter längre norrut och en milsten. Dock rimligt att det funnits en färdväg här långt innan vägen fick namnet Nynäsvägen. Finns ju stora gravfält från järnåldern i närheten.

Thure

Senast ändrad:
Välkommen tillbaks i tråden Lasse. Förstås helt rätt position. Jag misstänker att detta är en gammal färdväg men hittar inte säkra bevis annat än avrättningsplatsen vid flyttblocket 100 meter längre norrut och en milsten. Dock rimligt att det funnits en färdväg här långt innan vägen fick namnet Nynäsvägen. Finns ju stora gravfält från järnåldern i närheten.

Thure
Här går det att se historiska kartor. Exempelvis denna över Svartlösa härad. https://historiskakartor.lantmateri...7/lms2/LMS/A17/Sotholms och svartlösa härader

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips