Gissa position Stockholms län

Hässelby är för långt norrut.

Det större området som vi befinner oss i har ett namn som skulle kunna få oss att tro att det bebos av en viss sorts hantverkare. Namnet har dock ett helt annat ursprung.

För rätt svar så är det dock namnet på just denna plats vi befinner oss på som efterfrågas.

Hantverksledtråden är långsökt och kräver kunskap om ett speciellt verktyg som nog inte är så vanligt idag.

Och visst är vi i Nacka kommun. Nu återstår bara att finna det större området samt platsens namn. Tror många här på Utsidan gärna skulle vilja bege sig dit....

Sickla är rätt större område. Att sickla är ju något som möbelsnickare kanske gör med en sickel?

Och du har ju rätt Thure, Sickla hör till Södertörn trots allt. Retfullt, andra gången i denna tråd som jag har fel gällande Södertörns utbredning. Pinsamt, lovar bot och bättring till framtida ledtrådar!

Men frågan kvarstår, vilket område, på Sicklaön, befinner jag mig i? Många här på utsidan vill nog dit, framför allt vintertid...

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Alphyddan är rätt, fotat från ett av husen uppe på toppen av Alphyddevägen åt sydost. Sickla köpkvarter skymtar bakom altanräcket.

Tillbaks till dig Thure.

Lånar en bild från Google Earth.

Vad heter den stora ön?

Thure

Bilagor

• quiz.PNG
    quiz.PNG
    1.7 MB · Visningar: 127

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.