Gissa position Stockholms län

Minns inte om jag visat bild från denna sjö tidigare. En geografisk detalj med sjön i länet sticker ut.

Thure
 

Bilagor

  • OI000006.jpg
    OI000006.jpg
    66.2 KB · Visningar: 176
Har funderat en stund på det där med utstickande om det kanske är så att delar finns i annat län? Efter kartstudier hittar jag ingen lämplig kandidat. Fastnade istället för Srockholms djupaste sjö, Stunnträsk på Ornö, så det får bli min första gissning.
 
Reversera som i "inte djupast men grundast"? Den är inte lätt, men lite googling ger att Dammtorpssjön i Nacka har endast 2m som största djup så jag chansar på den.
 
Bra försök. Men jag är ute efter något annat än djup som kan ha bland annat klimatologiska effekter. I närheten av ett fint utflyktsmål.

Thure
 
Reversera kan ju betyda backa. Tillbaks till en tidigare bildgåta/plats?

Det finns många sjöar i Stockholms län men jag har kört fast lite och klimatologisk effekt hjälpte mig inte.....
 
Om du tänker på geografisk belägenhet så betyder t ex närhet till kusten och breddgrad en del förutom djupet när en sjö lägger sig med is. Det finns en belägnhetsfaktor till som har betydelse för lufttemperaturen och därmed avkylningen och isläggningen.

Dessutom kan jag upplysa att sjön delar namn med ett utflyktsmål som ligger på sörmlandsleden.

Thure
 
Skjuter fån höften efter att ha funderat och drar till med Öringesjön. Enligt Wikipedia påverkas sjön av dagvatten vilket antagligen skulle kunna påverka isläggning exempelvis.
 
Det behövs ledtrådar.

Sjön är liten ca 150 meter lång och Sörmlandsleden gör en krök runt sjön från utflyktsmålet jag nämnde är det nedförsbacke där stigen går i SO riktning norr om sjön och sedan öster om sjön tvär avvikning till västlig riktning och passerar sjön i söder på ett avstånd om ca 50 meter.

Sjön är belägen .... (fyra bokstäver som indikerar läge geografiskt).

Thure
 
På din beskrivning så passar det bra in på att vi går från Tornberget och rundar Tornbergssjön.

Men hur det hänger ihop med klimatologiska effekter etc förstås jag inte. Men om min gissning är rätt så kanske jag snart får lära mig det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.