Gissa position Stockholms län

Många sjöar finns det...

Det finns många "Kvarnsjöar" Den jag tänkte på var nog den som "petmeu" refererade till och jag nu vill minnas mycket riktigt håller på att växa igen(som petmeu påtalar).
Den du talar om, Thure, Lissma Kvarnsjö är väl den som ligger i Ågestaområdet (kanske 4-5 km söder Ågestagården). Den håller också på att växa igen, men har ännu en ganska stor öppen yta. Den vandringsled du talar om Thure, utgår jag ifrån är Sörmlandsleden, men jag får inte till det....
Jag grunnar och grunnar.......

Junioren
 
Grunna på

lite för tidigt att komma med ytterligare ledtrådar nu men jag bevakar tråden om någon kommer med gissningar.

Thure
 
Förtydligande

Sjön är ingen av alla dessa Kvarnsjöar varken på Södertörn eller någon annanstans i länet.

Missuppfattade Juniorens Kvarnsjö först då jag tittade på en 100.000-dels karta där Kvarnsjön vid Pålamalm inte finns namnsatt.

Thure
 
Kul att du tog

den dvs sjön Tärnan utan så mycket ledtrådar Peter. En av mina ledtrådar skulle annars varit att sjön har en namne norr om Slussen som också passeras av vandringsled.

Även vi dvs jag och min fru gick Nynäsleden en gren av Sörmlandsleden mellan Ösmo och Hemfosa. Jag gillade omgivningarna medan min fru tyckte att det inte var lika vackert som t ex Tyresta. Vi träffade några jägare som hade ett nyskjutet vildsvin i bakluckan. Fanns väldigt mycket spår efter bökande vildsvin i marken. Pendeltåget ger bra kommunikationer till vandringsleden här på södra Södertörn.

Vem lägger ut nästa bild?

Thure
 
De ställen jag tänker på

ligger i innerskärgården och ut mot mellanskärgården på Värmdö, Boda Brygga?

Vilken båt det är skulle också kunna ge en ledtråd. Storskär? I så fall så skulle kanske Hasseludden kunna vara möjligt.

Men skuggan ställer till det för mina gissningar förefaller som bryggan ligger på en strand som vätter mot söder.

Stryker därför de första två gissningarna och börjar därför i stället med Höganäs på Västra Tynningö.

Thure
 
Där krusades... förlåt, grusades mina förhoppningar...
Visst är det Höganäs brygga på Västra Tynningö. Båten är dock Västan och busslinjen som avses är linje 688 som går lokalt på ön.

Imponerande!
 
Den här typen av

gåta där det går att resonera sig fram till svaret med olika informationer gillar jag. Jag hade hjälp av kartorna på SLs hemsida men dessa har inte Waxholmsbolagets linjer utprickade så informationen att många av turerna lägger till vid Höganäs är något jag lagt på minnet.

Tack för att du bidrog med bildgåtan Stefan.

Om inte någon annan hinner före skall jag leta fram en bild ikväll.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.