Gasförbrukning?

Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias
 
norpan_; sa:
Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias

Knappast, men det beror ju på hur lite vatten du har tänkt att koka upp varje gång. Jag har under mina turer en gasåtgång kring 35-40g/dygn. Slösar jag eller lagar mat utomhus i vind är det betydligt mer.
 
brandmansmicke; sa:
norpan_; sa:
Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias

Knappast, men det beror ju på hur lite vatten du har tänkt att koka upp varje gång. Jag har under mina turer en gasåtgång kring 35-40g/dygn. Slösar jag eller lagar mat utomhus i vind är det betydligt mer.

En halv liter vatten per gång.

/mattias
 
crazy; sa:
Ja en halviliter är lungt om du har en reglerbar snål brännare typ pocketrocket.
[Ändrat av crazy 2005-04-29 kl 12:45]

Det är det som är lite saken, jag har ingen gaskök än. Har kollat runt lite och pockatrocket har ju fått väldigt bra kritik. Den ligger även väldigt bra i pris. Hade inte tänkt slänga ut några större summer på ett gaskök. Men är pocketrocket något att ha på en 14 dagars fjälltur i aug-sept?
 
brandmansmicke; sa:
norpan_; sa:
Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias

Knappast, men det beror ju på hur lite vatten du har tänkt att koka upp varje gång. Jag har under mina turer en gasåtgång kring 35-40g/dygn. Slösar jag eller lagar mat utomhus i vind är det betydligt mer.

Du gör alltså slut på 225 grams på ca 6 dagar?

/mattias
 
norpan_; sa:
Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias

Jag mätte upp gasflaskan efter senaste turen (7 dagar) och jämförde med en ny. Jag fick det till att jag förbrukat 218 gram. Då kokar jag vatten till frukost (gröt, några koppar kaffe) på morgonen samt fyller termosen. Sedan blir det ungefär lika mycket till kvällen. Dvs, vatten till frystorkat (wildlife/real tur), lite kaffe/choklad samt lite till termosen. Det blir kanske 3 liter om dagen då om man räknar högt. Jag använder en primus alpine micro och kokar inne i tältet utan vindskydd.

Sålunda tycker jag en 225 grams för 2 veckor är för lite. Jag brukar ha en 225 grams för en vecka plus reserv, antingen en liten 100 grammare eller en till 225 grams, beroende på vad jag har hemma eller får tag på.

Lycka till
Peter
 
Om jag snålar, lagar mat i vindskyddat läge på sommaren, aldrig drar på mer än vad som precis krävs, så räcker en liten, 225 grammare, en vecka. Det är dock knappt. Det är då tre mindre uppkok om dagen, med lite putter på ett om dagen. Ska du bara precis koka upp 14 liter under en 14-dagarsperiod kanske det räcker. Men jag tror knappast det. Omständigheterna är ju inte alltid ideala. "Kanske"-ordet gör att jag skulle tagit en stor gastub, eller i alla fall ta med en reserv i form av lätta Esbits eller dylikt som gardering.

Raskesven
 
norpan_; sa:
Du gör alltså slut på 225 grams på ca 6 dagar?

/mattias

Ja, men jag kokar betydligt mer vatten än bara 1 liter/dag.

Teoretiskt räcker 225g gas till uppvärmning av ca 27 liter vatten mellan 5 och 100 grader. Men det förutsätter att köket och hela uppställningen sammanlagt har en 100%-ig verkningsgrad, vilket inte är så troligt.

225 g x 48000 J/g
----------------
4,17 J/gK x 95 K

Vilket ger 27262 g H2O.

Energiinnehåll enligt Peter Ask:
http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/energi.htm

Scoutinfo om bränsleåtgång:
http://www.scout.se/fakta/bransle.html
 
norpan_; sa:
Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias

Som jag ser det handlar det inte bara om att ha med sig så att det precis räcker, skall du inte ha ngn marginal ?
vad händer om ventilen i flaskan börjar läcka eller går sönder ? eller om du av ngn anledning behöver mer gas ? tex att du stormar inne eller ngt annat.

visst man kan ju elda det går ju nästan alltid...
men varför inte ta med lite mer gas än man behöver i en extra behållare ? så mkt väger de inte tycker ju jag då personligen..

Tänk på att testa gasflaskorna innan du ger dig ut så att du har fungerande flaskor med dig.
har hänt 2 gånger att jag fått flaskor som inte varit ok och som varit ur en taskig batch från tillverkaren..
 
norpan_; sa:
Det är det som är lite saken, jag har ingen gaskök än. Har kollat runt lite och pockatrocket har ju fått väldigt bra kritik. Den ligger även väldigt bra i pris. Hade inte tänkt slänga ut några större summer på ett gaskök. Men är pocketrocket något att ha på en 14 dagars fjälltur i aug-sept?

Den fungerar aldeles ypperligt för en person i alla fall. Man får dock vara lite försiktig när man använder det. Jag har benstöd vilket är ett "måste".

Du måste dock ha ett bra vindskydd för att det skall bli snålt. Jag lagade den mesta av maten i absiden förra året och gjorde av med 16,7 gram om dagen. Men då gjorde jag mycket mer än att bara koka upp 1 l vatten per dag. Jag har även med några esbit tabletter i reserv.

Använder man pocketrockten rätt så verkar den vara extremt bränslesnål. Och fort går det!

Jag förstår inte hur de andra skribenterna lyckas komsumera så pass mycket. De har garanterat andra köksmodeller. De kokar väl julskinka och värmer glögg några gånger om dagen.
[Ändrat av crazy 2005-04-29 kl 18:56]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.