Gasförbrukning?

crazy; sa:
Jag lagade den mesta av maten i absiden förra året och gjorde av med 16,7 gram om dagen. Men då gjorde jag mycket mer än att bara koka upp 1 l vatten per dag. Jag har även med några esbit tabletter i reserv.

Använder man pocketrockten rätt så verkar den vara extremt bränslesnål. Och fort går det!

Jag förstår inte hur de andra skribenterna lyckas komsumera så pass mycket. De har garanterat andra köksmodeller. De kokar väl julskinka och värmer glögg några gånger om dagen.
[Ändrat av crazy 2005-04-29 kl 18:56]

Michael, 16,7 gram gasol motsvarar teoretiskt ganska precis 2 liter vatten uppvärmt mellan 5 och 100 grader om ditt kök har 100% verkningsgrad. I praktiken är en trolig verkningsgrad kanske 50%, alltså räcker det högst till 1 liter vatten. Det är alldeles för lite för mig när jag är ute.

Vad det gäller köksmodeller har jag testat lite av det mesta, bla Pocket rocket, MFS, Omnifuel, Primus Classic Trail, Primus Titan mfl. Verkningsgraden är lite olika men beror mer på gaspådrag och vindskydd än brännarens konstruktion, enligt min erfarenhet.
 
norpan_; sa:
Klarar man sig på en 225 grams gasflaska i 14 dagar om man använder köket två gg per dag för att enbart koka upp vatten? Köket används men vindskydd.

/mattias

För mig skulle 1L/dag vara för lite, så jag skulle absolut behöva elda om jag skulle klara mig på 225 gram.

Inte för att det nödvändigtvis är någon nackdel, en liten eld på kvällen är sjysst!

//J
 
Tackar för alla svar. Jodå jag hade tänkt ha lite marginal men eftersom jag inte visste så ställde jag frågan. Man får väl prova och se. Det blir nog ett pocketrocket.

/mattias.
 
mattiasj; sa:
Glögg e gott, bra tips ska ta med extragas o en liten flaska glögg nästa tur
Ett antitips. Använd inte den Nalgeneflaska vars plast är mjuk och grumlig till glögg. Om du nu inte är så förtjust i glögg att du vill att flaskan ska lukta glögg ett halvår efter användningen;-) Bättre med den Nalgeneflaska som har klar hård plast.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
mattiasj; sa:
Glögg e gott, bra tips ska ta med extragas o en liten flaska glögg nästa tur
Ett antitips. Använd inte den Nalgeneflaska vars plast är mjuk och grumlig till glögg. Om du nu inte är så förtjust i glögg att du vill att flaskan ska lukta glögg ett halvår efter användningen;-) Bättre med den Nalgeneflaska som har klar hård plast.

Raskesven

Har både den hårda och den mjuka sorten av Nalgene-flaskor och det är inte bara glögg som ger smak i den mjölkvita - tyvärr.
 
norpan_; sa:
Har kollat runt lite och pockatrocket har ju fått väldigt bra kritik. Den ligger även väldigt bra i pris. Hade inte tänkt slänga ut några större summer på ett gaskök. Men är pocketrocket något att ha på en 14 dagars fjälltur i aug-sept?

Som diskuterats tidigare på utsidan så är alla gaskök som monteras ovanpå brännaren lite kinkiga när tempen kan ligga kring nollan eller bara strax över. Planerar du lite så är det inget problem:

Ett Pocketrocket funkar kanon alla dagar på året som tempen håller sig lite högre, så jag tycker absolut att du ska köpa ett toppmonterat gaskök. Höstsommarens låga temperaturer tacklar du genom att förvärma gastuben de gånger du ska laga mat och temperaturen kan vara låg: stoppa tuben innanför jackan en halvtimme innan matrast. Sov med tuben i sovsäcken (gärna inuti en strumpa, lite kallt mot huden annars). I värsta fall kan man sitta med tuben mellan knäna och koka sin halvliter vatten. På detta vis har jag kört mitt Pocketrocket i -10-12 grader utan svårighet.

Enda problemet är väl att du tappar effekt vid låga temperaturer. Ett hemgjort vindskydd av den modell som tidigare diskuterats på Utsidan (2-3 ituklippta och hophäftade 0,5 l-ölburkar) kan funka, men var försiktig så du inte grillar gastuben och i förlängningen dig själv. Det finns förslag i andra trådar på hur du bygger ett säkrare vindskydd som inte väger många gram.
Eller också lagar du all mat i absiden.
 
Tackar för tipset !
Jag ska passa mig nogsamt man vill ju inte grumla till det innan det är dags för avsmakning ...

Jag är f.ö snart med i kåtaklubben, mitt exemplar lär ha lämnat Strömstad i fredags så man går i väntans tider...
Tinde 4 blev det till slut p.g.a vikten och lång leveranstid för Tundran.
Jag misstänker att man kan köra med en eldspis om man väljer sitt bränsle och tar det lite varligt.
 
avslutad210712; sa:
Raskesven; sa:
mattiasj; sa:
Glögg e gott, bra tips ska ta med extragas o en liten flaska glögg nästa tur
Ett antitips. Använd inte den Nalgeneflaska vars plast är mjuk och grumlig till glögg. Om du nu inte är så förtjust i glögg att du vill att flaskan ska lukta glögg ett halvår efter användningen;-) Bättre med den Nalgeneflaska som har klar hård plast.

Raskesven

Har både den hårda och den mjuka sorten av Nalgene-flaskor och det är inte bara glögg som ger smak i den mjölkvita - tyvärr.
Mobil urinoar? ;-)

Raskesven
 
hei.
nu nar vi skall på tur så raknar vi så har:
3 personer klarar sig på en boks(den størsta som ar ca en liter. kommer inte ihåg vikten men det ar vel ca 450 g)på en dag. da har vi ca 20% i reserv. vi skall vara ute i 24 dagar. med andra ord så tar vi med oss 24 boksar minus 20% plus lite i reserv om vi skulle bli vaderfasta. vi har 21 boksar med oss. det skall val markas att detta ar en høgalpin tur og vi kommer att smalta sno som blir ca 7 liter vatten per person per dag. man brukar saga att en boks klarar och koka ca 27-30 liter vatten men detta beror på brannare, temperatur i luft och vatten, vind, kastrull osv. skal man laga mat så får man tanka helt anorlunda.vi kommer att andvanda ett system som heter markill och det fungerar bara till att smalta snø.
ha en god tur
robert
 
Jag gjorde ett test för ett tag sedan med Trangiakök med två olika brännare och original Primusgas respektive Biltemagas.

Resultaten nedan gäller uppvärmning av en liter vatten från 10°C till kokning under lock.

Primusbrännare koktid gasåtgång
Primus gas 287s 19g
Biltema gas 443s 15g

Epigasbrännare
Primus gas 373s 15g
Biltema gas 775s 13g

Skillnaden i koktid beror troligen på olika mycket strypning av gasflödet hos de olika kombinationerna brännare/gasflaska, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32239

/RedTop
 
redtop; sa:
Jag gjorde ett test för ett tag sedan med Trangiakök med två olika brännare och original Primusgas respektive Biltemagas.

Resultaten nedan gäller uppvärmning av en liter vatten från 10°C till kokning under lock.

Primusbrännare koktid gasåtgång
Primus gas 287s 19g
Biltema gas 443s 15g

Epigasbrännare
Primus gas 373s 15g
Biltema gas 775s 13g

Skillnaden i koktid beror troligen på olika mycket strypning av gasflödet hos de olika kombinationerna brännare/gasflaska, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32239

/RedTop

Teori och praktik verkar stämma ganska bra överens. Att det behövs ca 15 g (+/- lite till) gas för att värma 1 liter vatten till kokning. Detta ger en ungefärlig verkningsgrad på 50% på köken, eller åtminstone därikring. Om man sedan klarar sig på endast 1 liter varmt vatten varje dag, det är en annan fråga. Jag gör det inte, ligger snarare på 3 liter, sommartid och ännu mer vintertid.
 
Det hade varit intressant om någon med tillgång till Markills konverterare kan undersöka om den ger mindre strypning än redtops hemmabygge.
För tar det dubbla tiden även med Markills moj, så känns det mindre motiverat att skaffa sån.

Någon? Är det lika bra sprutt i Markill/Biltema-kombination som Primus orginaltub?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.