Gasförbrukning?

Själv är bäste dräng...

Har nu skaffat en Markill-konverterare. (Femmans Sport i Gbg har efter jag pratade med dom tagit hem några stycken för 279:- Vet ingen annan som säljer dom över disk i Gbg så passa på om du haft funderingarna)

Jag har testat att värma en liter vatten från +13 grader C till kokande, utan lock, inomhus, med Markilkonverterare, Biltema-gas, Trangiakök med Trangias orginalbrännare för gas.
Resultat: 4 minuter och 45 sekunder till kokning, dvs 285 s!
Så slutsatsen blir att Markills konverterare inte begränsar gasflödet mer än en orginal Primus-burk gör.
Tjohoo!
=)
 
Re: Själv är bäste dräng...

lufs; sa:
Har nu skaffat en Markill-konverterare. (Femmans Sport i Gbg har efter jag pratade med dom tagit hem några stycken för 279:- Vet ingen annan som säljer dom över disk i Gbg så passa på om du haft funderingarna)
Kanotcentrum har haft dem i flera år!
Så länge jag kan minnas har Kanotcentrum haft det bästa sortimentet i Göteborg när det gäller kök.
 
Re: Själv är bäste dräng...

lufs; sa:
Så slutsatsen blir att Markills konverterare inte begränsar gasflödet mer än en orginal Primus-burk gör.
Däremot bör man själv strypa flödet och undvika att köra på max om man vill att gasen ska räcka längre. Om man kör på full sprutt så går det åt nästan dubbelt så mycket gas som när man "gasar" mer varsamt. :)
 
Hoppsan

Kanotcentrum har haft dem i flera år!
Så länge jag kan minnas har Kanotcentrum haft det bästa sortimentet i Göteborg när det gäller kök.
Har dom? Synd att dom inte har med den i sin prislista på nätet, för då hade jag kunna köpt den samtidigt med Trangiat härom veckan... Ska erkänna att jag inte reflekterat över att Kanotcentrum skulle kunna ha sånt, för jag har som sagt inte sett dom i nån IRL-butik annars. Men när du säger det så, ja, dom har ett bra Trangia-utbud och bra priser också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.