Gasbrännare till Trangia ?

Har ett Trangia-kök med spritbrännare.Funderar nu på att köpa en gas-brännare.
Men har läst att de funkar dåligt vid kallt väder.
Jag gör fisketurer på fjället på sommaren,där temperaturen kan bli rätt låg.Så jag undrar om det är olämpligt att köra med gas då?

Om man vill hålla fast vid sitt Trangia,finss det då andra allternativ.Gasol verkar ju bra,men finns det någon sådan brännare som passar ovanstående?

Gasa på

Något av det bästa köp jag gjort var att köpa mig en gasolbrännare till mitt Triangia kök!

Helt borta var plötsligt hanteringen av äckligt sotiga kärl - efter en rejäl rengörning med stålull så har mitt kök sett ut som nytt trots att jag använt det än mer än vad jag gjorde förut!

Dessutom är det mycket lättare att tända och du behöver inte låta det brinna ut bara för att ta bort risken för läkage. Det är oerhört lätt att reglera effekten och start och stopp är enkelt.

Visst effekten kommer att gå ner men brännaren leder gasen i ett rör upp förbi lågan vilket ger en förvärmning. Jag har dock inte provat i kyla ännu.

Det man kanske skulle kunna använda är en sådan där handvärmare som man aktiverar med en knapp och sedan kan återställa genom kokning. Denna skulle man då kunna lägga under gasflaskan. Kanske har någon annan erfarenhet av det?

Konstruktionen blir känsligare än spritbrännaren men med försiktighet tror jag inte det är några problem. Jag har den stora varianten på kök och då ryms brännaren i kaffekannan. Gasflaskan förvarar jag bredvid - kom bara ihåg att skydda ventilen med den medföljande ploppen.

Gasbrännare till Trianga finns nästan överallt där Trianga säljs och brukar kosta 349 kr. Det lönar sig dock att leta runt, jag fick tag i min för 299 kr på Stadium i Linköping.

Mvh
/SJ

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har oxå gasat på mitt gamla Trangia och är helnöjd! Hur kallt brukar det vara när du är ute? Ner till nollgradigt funkar det utan någon speciellt märkbar effektminskning. Det är ju sällan det blir mycket kallare på sommarfjället. Trangias eget tips är att man förvarar gasen nära kroppen för att förvärma lite. Under natten kan man lägga gasen i sovsäcken.

-20 inga problem

Du kan vara helt lugn den går att använda ner till minus 20 utan problem, har själv en sådan brännare till mitt kök och det funkar kanon. Om det är riktigt kallt så ställ inte gasflaskan i snön, att rekommendera annars när det är riktigt kallt ute är att hålla lite om flaskan eller att skaka lite på den för att få upp effekten på brännaren.

fotogen inte gasol.

Tack förr era svar.Det verkar som om gas brännare funkar bra,så en sån får det bli.
Men såg att jag skrivit fel på slutet.Det verkade som om fotogen (inte gasol som jag skrivit)funkade bra,men finns det någon sådan brännare till Trangia?

Även Optimus Nova funkar

Stämmer bra att Novan går att montera i Trangian. Krävs en adapter som är busenkel att montera och kostar en femtilapp. Vill man köra på flytande bränsle (fotogen, bensin, e.d.) så är det ytterligare ett alternativ.

/Rickard

Naturvetaren säger...

Ställ flaskan i vattnet som du ska koka till en början, så kommer den aldrig att bli kallare än 0 grader och ta sedan ut den efter en kort stund. Om det verkar gå ner igen är det bara att doppa gasflaskan kort i det varma vattnet igen så är problemet löst...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips