Gasbrännare till Trangia ?

Har ett Trangia-kök med spritbrännare.Funderar nu på att köpa en gas-brännare.
Men har läst att de funkar dåligt vid kallt väder.
Jag gör fisketurer på fjället på sommaren,där temperaturen kan bli rätt låg.Så jag undrar om det är olämpligt att köra med gas då?

Om man vill hålla fast vid sitt Trangia,finss det då andra allternativ.Gasol verkar ju bra,men finns det någon sådan brännare som passar ovanstående?
 
Gasa på

Något av det bästa köp jag gjort var att köpa mig en gasolbrännare till mitt Triangia kök!

Helt borta var plötsligt hanteringen av äckligt sotiga kärl - efter en rejäl rengörning med stålull så har mitt kök sett ut som nytt trots att jag använt det än mer än vad jag gjorde förut!

Dessutom är det mycket lättare att tända och du behöver inte låta det brinna ut bara för att ta bort risken för läkage. Det är oerhört lätt att reglera effekten och start och stopp är enkelt.

Visst effekten kommer att gå ner men brännaren leder gasen i ett rör upp förbi lågan vilket ger en förvärmning. Jag har dock inte provat i kyla ännu.

Det man kanske skulle kunna använda är en sådan där handvärmare som man aktiverar med en knapp och sedan kan återställa genom kokning. Denna skulle man då kunna lägga under gasflaskan. Kanske har någon annan erfarenhet av det?

Konstruktionen blir känsligare än spritbrännaren men med försiktighet tror jag inte det är några problem. Jag har den stora varianten på kök och då ryms brännaren i kaffekannan. Gasflaskan förvarar jag bredvid - kom bara ihåg att skydda ventilen med den medföljande ploppen.

Gasbrännare till Trianga finns nästan överallt där Trianga säljs och brukar kosta 349 kr. Det lönar sig dock att leta runt, jag fick tag i min för 299 kr på Stadium i Linköping.

Mvh
/SJ
 
Har oxå gasat på mitt gamla Trangia och är helnöjd! Hur kallt brukar det vara när du är ute? Ner till nollgradigt funkar det utan någon speciellt märkbar effektminskning. Det är ju sällan det blir mycket kallare på sommarfjället. Trangias eget tips är att man förvarar gasen nära kroppen för att förvärma lite. Under natten kan man lägga gasen i sovsäcken.
 
-20 inga problem

Du kan vara helt lugn den går att använda ner till minus 20 utan problem, har själv en sådan brännare till mitt kök och det funkar kanon. Om det är riktigt kallt så ställ inte gasflaskan i snön, att rekommendera annars när det är riktigt kallt ute är att hålla lite om flaskan eller att skaka lite på den för att få upp effekten på brännaren.
 
fotogen inte gasol.

Tack förr era svar.Det verkar som om gas brännare funkar bra,så en sån får det bli.
Men såg att jag skrivit fel på slutet.Det verkade som om fotogen (inte gasol som jag skrivit)funkade bra,men finns det någon sådan brännare till Trangia?
 
Även Optimus Nova funkar

Stämmer bra att Novan går att montera i Trangian. Krävs en adapter som är busenkel att montera och kostar en femtilapp. Vill man köra på flytande bränsle (fotogen, bensin, e.d.) så är det ytterligare ett alternativ.

/Rickard
 
Naturvetaren säger...

Ställ flaskan i vattnet som du ska koka till en början, så kommer den aldrig att bli kallare än 0 grader och ta sedan ut den efter en kort stund. Om det verkar gå ner igen är det bara att doppa gasflaskan kort i det varma vattnet igen så är problemet löst...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 34
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.