Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Just avverkat första turen (14 dagar) med gas. Lånade ett ETA och lyckades göra av med nästan hela 450G tuben.
Nu till frågan: dessa små behändiga kopplingar mellan två tubet en över en under blir den övre tuben helt tom eller blir det bara en tryckutjämning?
Utan kompressor/pump - tryckutjämning.
Men, om trycket är exakt detsamma redan, och så länge detta fortsätter - så vinner
gravitationskraften och vätska från det övre kärlet rinner (långsamt!!!) ner i det nedre kärlet...
Innebär det att den övre burken blir tom på gas efter X-timmar?
Den allra allra sista snutten gas övergår väl från flytande form till gas form och kommer att vara förlorad. Har jag fattat det rätt nu?
Gasen rinner ner men röret är tunt så det tar lite tid. Samma princip som när du fyller på tändare. Tänk på att inte fylla mer vikt än orginalvikten. Om du samlar slattar så är det mest butan kvar vilket ger dåliga egenskaper vid kallt väder men på sommaren går det utmärkt.
Var också försiktig med att fixa egna gasblandningar eller fylla på Propan från vanliga tunga campingflaskor av flergångstyp. Propan har mycket högre tryck vid vanlig rumstemperatur än butan, vilket vanliga engångstuber inte är dimensionerade för (risk för explosion och personskada!)
tack för de pedagogiska orden. hade hoppats på en enkel smidig lösning att kunna tömma mina 2/3 dels tomma behållare. resa ofta med lätt packning och vill då aldrig ta med påbörjade behållare när jag tex åker på en 3dagers resa. men ska nog fortsätta att koka min kaffe och tevatten på de påbörjade behållare när jag är hemma istället.
1 Du får bygge adapter selv.
2 Den øvre tuben blir nesten helt tom.
3 Sikkerheten først, overfyll ikke (max 80 vol procent)!
4 Anvend kun gas(mix) for slike tuber, ikke ren propan!
5 gjør arbeidet utendørs!
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
5 kommentarer
Med Husum passerat och bara sol i väderleksrapporten närmade jag mig höga kusten. Vid skagsudde urskilde sig då höga öarna på andra sidan ...
1 kommentar