Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri

Har en 64 st som supporten på Garmin ej kan hjälpa till med.
Ställer in batterityp till uppladdningsbara och ska gå med NIMH på 1.2 v om de är laddade,men får det endast att fungera med 1 st + 1 alkaline 1.5 v
Allt fungerar i övrigt,ok på alkaline och med 1 st 1865 powerbank på kabel.
 
Så här skriver Garmin i instruktionsboken.......

AA-batterityp
Här anger du vilken typ av AA-batterier du använder.

Obs!: Den här inställningen avaktiveras om NiMH-batteriet installeras.
 
Jag tror (!) att det spelar ingen roll vilken batterityp man väljer på enheten, detta påverkar endast informationen hur bra laddat den är kvar.
Jag har provat med min egen 64st just nu.
NIMH-batteri (Eneloop) och enheten inställt på alkaline - funkar utmärkt.

Jag tror faktiskt att dina NiMH-batterier är inte helt OK och inte längre har rätt spänning.
Mina Eneloop som skall ha 1.2V har 1.3V när jag mätar dom (jag har kollat flera batterier för att kanske hitta några som har en lägre spänning för att testa mig längre fram men alla var toppen...).
Ingen skillnad om jag mätar dom utanför enheten eller när enheten er påslagen.
Om nu dina NiMH-batterier bara har 1V kvar (Bara för att ha en värde för att visa hur jag tänkar, kann ju vara en helt annan spänning) så har du 2V med två och det räckar inte för enheten att funka. Om du nu kombinerar en NiMH och en alkaline så far du 2.5V och det räckar för enheten som skall ju funka med 2x1.2V=2.4V.

Kan du mäta spänningen på dina batterier? Eller prova med andra NiMH-batterier?

Henning
 
Vad menar du med sista raden ?

Det står i instruktionsboken att inställningsfunktionen avaktiveras om du sätter i NIMH-batterier.

Precis som Henning K skriver bör du nog kolla spänningen i batterierna.
Inte ändå säkert att det fungerar eftersom spänningen kan gå ner en hel del när du startar din GPS.
Mitt råd är att du prövar med nya batterier av lite kvalite......
 
Har mulitmeter och nyladdad 1.4 och laddar vid 1.2 har nog 20+ och endast få sländga över åren
Alltid laddade med delta cut teknik dvs känner at varje batteri i laddaren och har gamla biltema som nog är 10 år helt ok.
Största problem är att det ej finns std på diameter och på tex blidtar till systemkamera så går ej de med hög effekt som oftast är större trol för att få in mer material så stora att de ej får plats.
Har provat olika fabrikat tid warta men dessa hade stora kvallitets problem och ca hälften åter på garantin
Får mäta spänningsfall under belastnng med att mäta i serie ofta med en lampa.
Min std test är att sätta i en liten ficklampa på 3w lysdiod och se hur mkt de lyser.
Haft många silva pannlampor under husbyggen och de lyser även med lägre spänning.

Garmin startar jag utan karta inkopplad och på demo läge ibl och med låg styrka på skärm ev startar dom ibland när precis nyladdade med en snabbladdare som jag endast anv vid behov tex under kalas inne med mycket foto med blixt på max.

Vet ej vilken minsta volttal eller hur många mah som Garmin kräver vid start kan ev prova med ny laddade och
starta med extern matning via kabel.
På långtur är ju alkaline och lion end alt då man ev kan slänga på väggen för att spara vikt de nya alk har ej spec giftiga material och kan eldas upp i värsta fall vilket NIMH och Lion ej ska eldas upp bl pga exposionfara och giftiga utsläpp.

Någon som provat de 1.5v batterier NIMH ,Lion har ju 3.7 v så de går ju ej anv.

Jag hade köpt en Garmin kopia från kina med bra loinbatteri men de hade en felaktig pordukt upplysmning dvs ej möjlighet att lägga in kartor (men pengarna åter kan ev anv som vanlig kompass då man kan lägga in koordinater ev bygga om med garmin?)eller sälja till någon som vill ha den.
 
Det finns Li-Ion batterier med 1,5 utspänning. Har själv beställt ett antal såna för att testa. Återkommer längre fram när jag hunnit använda dem. Finns de som man laddar med laddare (obs inte vanliga laddare utan man måste anväda de laddare som levereras med batterierna) och det finns de som man laddar med en USB-sladd som sticks in i batteriet vilket innebär att man kan ladda dem på fjället med en powerbank. De har också konstant utspänning på 1,5V dvs spänningen faller inte när de används.

Top 10 Best Li Ion Aa Rechargeable - Our Picks 2022 - GeekyDeck .
 
Bra hör av dig jag såg desa när jag sist beställde elektronik tillbehör men dyra och okända märken lika dina i testet enbart kina märken.Dock kan man ju köpa i från Garmin men då jag köpte GPS refirbish dvs fabriks testad beg för 1000 skr så köper jag ej batterier end till denna för 2-300 skr.
Provade nytt med alkalin på 1.35 v som endast fungerar i äldre fjärrkontroller dessa fungerade ok i GPS och batteri display visade bara 3 markeringar av 4 eller 1 mindre än fullt så mkt underligt då mina NIMH jag testade samtidigt även hade 1.35 v och lyste bra i ficklamptest jfr med andra(upptäckt att batterier med samma volttal ej håller spänning med belastning som en lysdiod och att även de som nästan ska slängas direkt efter laddning har höga volttal mkt underligt för en som är Ing. men ej på elektonik)
 
Bra hör av dig jag såg desa när jag sist beställde elektronik tillbehör men dyra och okända märken lika dina i testet enbart kina märken.Dock kan man ju köpa i från Garmin men då jag köpte GPS refirbish dvs fabriks testad beg för 1000 skr så köper jag ej batterier end till denna för 2-300 skr.
Provade nytt med alkalin på 1.35 v som endast fungerar i äldre fjärrkontroller dessa fungerade ok i GPS och batteri display visade bara 3 markeringar av 4 eller 1 mindre än fullt så mkt underligt då mina NIMH jag testade samtidigt även hade 1.35 v och lyste bra i ficklamptest jfr med andra(upptäckt att batterier med samma volttal ej håller spänning med belastning som en lysdiod och att även de som nästan ska slängas direkt efter laddning har höga volttal mkt underligt för en som är Ing. men ej på elektonik)

Garmins batterier kostar som du skriver 2-300, jag hade nog ändå valt dessa.
De kan laddas med USB direkt i enheten från dator, laddare samt strömadapter utan att de behöver tas ut.
En annan grej är väl att Garmin måste vara betydligt mer tjänstvilliga att hjälpa dig vid eventuella problem om du använder rätt grejor i stället för bastardbatterier......
 
Som jag fått det förklarat för mig med inställningen i gps:en och om man väljer i menyn, uppladdningsbara batterier, så kan man ladda batterierna sittande i gps:en, om man har garmin originalbatteripack
Har man lösa uppladdningsbara AA batterier, då får man lägga en liten tunn plastbit, som trycker ner brytaren mellan batterierna

Jag har använt Ikeas ladda batterier i många år och de fungerar utmärkt (1,2 V)
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-hr06-aa-1-2v-50504692/
 
ok
Jag får kolla det tippset kollade med garmin vad den lilla kontakten var till men de viste ej vad det var de kan däremot ta in den på garantin men kollarr detta först.
Har lite långt till den butiken och har nog 20 st halv bra batterier vissa med 1.35-1.45 V efter laddning men vid test i ficklampa så lyser det ej mkt,andra kan ha 1.25 V och lysa bättre.
En annan fråga är om det relativt tunga batteri locket har någom mer funktion än lock till batteri har en ˋskåraˋ
runt ev för fäste?

Men tyvärr detta gjorde ingen skillnad,men sett att om man ej har batteri i facket och kör med extern ström komer det ej upp några inst möjligheter ALLTSÅ trycks knappen ner med mina NIMH och då ser man denna ruta men blir ingen skillnad ändå.
 
Senast ändrad:
Kontakten mellan batterierna är just för att kunna ladda med batterierna på plats i gps:en, om nu brytaren är nertryckt
Garmins originalbatteri, är 2 stycken batterier, som är överdragna med ett hölje. Men man kan som sagt lösa det själv på olika vis, som gör att kontakten trycks ner
https://www.ssbilbehor.se/garmin/ga...uppladdningsbart-alpha-gpsmap-64-65-66-oregon

Locket med skåran, är till för tillbehör, som man kan trä på själva skåran och det kan vara bältesclips, karbinhake
ex https://www.ssbilbehor.se/garmin/ga...orado-oregon-dakota-gpsmap-rino-alpha-inreach

Batterier kan ha bra spänning, när man mäter, men för att få ett tillförlitligt värde, så behöver man belasta batteriet
Ovanligt att man som privatperson har sådana instrument själv, men som du skriver testar man batterierna i något annat som belastar, då märker man om batteriet är kasst

Kommer inte riktigt ihåg, men minnet säger att man skall ha batterier i, när sladden ansluts
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...