Friluftsliv är bara för sociteten, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrens?

Här om dagen gick jag in i en av stockholms friluftsbutiker. Jag såg ett par byxor som jag bara kände att jag måste ha. Dock blev jag lite butter (men knappast förvånad) över att de kostade ca 2495:-. Då det var lite bekymmersamt bad jag vänligen butiksföreståndaren att lägga undan byxorna ett dygn så jag kunde gå hem och fundera.

Lite senare på kvällen fick jag tid över på jobbet och kollade en annan välkänd firma på nätet. I sortimentet fanns även de byxorna jag sökte. Jag ringde omedelbart till firman som sa, "javisst har vi dem hemma". Tyvärr fanns inte small-storleken i det önskade plagget, men med lite tur gick det att lösa. Det intressanta med historien är att priset för byxorna i affär nummer två var 1995:- dvs 500 kr LÄGRE än i affären mitt i stan (avståndsmässig skilnad ca 3km).

Är friluftslivet i innerstan till för de som har pengar, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrenskraftiga priser?
 
En liten reflektion;

Är konkurrensen god när konkurrenterna har lika priser?
Eller är konkurrensen god när priserna skiljer?
 
Jag såg ett par byxor som jag bara kände att jag måste ha.
Okey... "måste" är ordet. Det tycker jag är intressant! ;)

Det intressanta med historien är att priset för byxorna i affär nummer två var 1995:- dvs 500 kr LÄGRE än i affären mitt i stan (avståndsmässig skilnad ca 3km).
Kanske också intressant. Men snarare helt möjligt utan andra förklaringar än slumpen faktiskt (man sätter olika priser på känsla/slump). Eller den gamla vanliga - de kan ta betalt alltså gör de. Alternativt är hyrorna en delförklaring... Och så vidare...

Är friluftslivet i innerstan till för de som har pengar?
Ja. Om man "måste" ha byxor som kostar 2000kr och betalar glatt så kan väl det få vara en slutsats. ;) Allvarligare, jag tror att svaret lika gärna kan vara nej (vilka byxor man "måste" ha är väl den viktiga frågan, snarare det än om man har pengar eller ej.).

eller är vi för dåliga på att kräva konkurrenskraftiga priser?
Ja, det är vi säkert det också.
 
Senast ändrad:
Shopoholic genen är den i särklass mest spridda de senaste tvåhundra åren i den s k västvärlden. Inför julruschen, upphausad av krämare och journalister, hörde jag på radion om folk som trivdes med sin livsstil, att shoppa... Här på Utsidan kan man emellanåt fundera på av alla pryl och pesedeldebaklerna undra om inte prylar för vissa är viktigare än uteliv, i naturen... Det finns t o m de som tror att man måste ha speciella kläder, Mex-tex, super duper och speciella kängor på sig för att lämna asfalten och bedriva s k friluftsliv... I själva verket har folk alltid bedrivit ute aktiviteter även på den tiden när folk ägde två omgångar kläder, blåstället och den svarta konfirmationskostymen, den senare gifte de sig i och senare begrovs de i den.
Den som måste ha ett par speciella byxor för att lämna asfaltskanten, kanske t o m enbart planerar att bedriva friluftsliv, men väntar måhända på bättre väder eller rentav på bättre tider.
När jag går ner till havet här och räknar gässen, (där vågorna bryter över reven, eller av vinden), tre strandlinjer ner, är promenixen bara styft sex kilometer, fram och tillbaka, max höjdskillnaden är blott 67m men eftersom det är tre dalar före havet och tre gamla dyn-strandlinjer som höjer sig ett 15 tal meter blir det effektiva antalet höjdmeter ett antal till. I går var det hundratals synliga ljusslitsar ner mot Bornholm och riktigt tjusigt, det gick blott få gäss och fikan i strandrågen kändes inte bara förtjänt utan även lite högtidlig (rökt kalkon på mackorna).
Jo mina byxor, ett par i jobbarmodell, halvsyntet, köpta på en rejäl rea, 148:- Utan dem hade jag måhända blivit finkad....men definitivt kall om baken. Nu fick jag gå hem igen. Dagens promenad.
//J
 
Här om dagen gick jag in i en av stockholms friluftsbutiker. Jag såg ett par byxor som jag bara kände att jag måste ha. Dock blev jag lite butter (men knappast förvånad) över att de kostade ca 2495:-. Då det var lite bekymmersamt bad jag vänligen butiksföreståndaren att lägga undan byxorna ett dygn så jag kunde gå hem och fundera.

Lite senare på kvällen fick jag tid över på jobbet och kollade en annan välkänd firma på nätet. I sortimentet fanns även de byxorna jag sökte. Jag ringde omedelbart till firman som sa, "javisst har vi dem hemma". Tyvärr fanns inte small-storleken i det önskade plagget, men med lite tur gick det att lösa. Det intressanta med historien är att priset för byxorna i affär nummer två var 1995:- dvs 500 kr LÄGRE än i affären mitt i stan (avståndsmässig skilnad ca 3km).

Är friluftslivet i innerstan till för de som har pengar, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrenskraftiga priser?

Pris uppstår då säljare och köpare båda finenr det värt att göra affär. Provade du att pruta i första affären?
Förvånasvärt ofta går det att pruta även hos stora kedjor inom olika branscher - kanske du måste prata med butikschefen som har mandat att sänka priset men lite extra tycker jag det är värt i händelse av reklamation att ha någon att gå till öga mot öga.

Dyrt i stan motiveras kanske av dyrare lokalhyra för butiken. Kanske den dyrare affären ha bättre service och rådgivning?

Sen finns den moraliska aspekten på att titta på varor i en butik och sedan handla någon annan stans t ex i nätbutik. Det har jag själv lite svårt för. Att däremot titta och handla i nätbutik har jag inga problem med men just kläder är, av naturliga själ, svåra att prova över nätet...

Nätbutik bör ju normalt vara billigare eftersom de inte har butikslokalhyra...

/Patrik
 
Håller med seobserver här, MÅSTE du ha ett par byxor för 2500/2000?? Du är ju faktiskt fri att använda vilka kläder du vill i friluftssammanhang. Att det blir lättare för dig att räkna dig till friluftsskaran med en räv eller en utdöd fågel (en s.k. arkeopteryx) på byxan är ju en helt annan sak än den faktiska funktionen.

Om det är så att du måste ha ett par byxor för den summan så kanske du ska vara kritisk mot dig själv istället för konfektionsbranschens prissättningsfilosofi?
 
Nu var det väl så att han tyckte byxorna verkade bra och "måste" ha dem därför, men att han inte blev lika säker när han såg priset?

Så är det ofta för mig, jag hittar nåt som verkar bra men sen ser jag prislappen och letar vidare.
 
Är friluftslivet i innerstan till för de som har pengar, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrenskraftiga priser?

Det här är väl ett exempel på att konkurrensen funkar, och på att vi som konsumenter kan välja var vi köper en vara och därigenom vilket pris vi betalar. Det visar också att man kan spara pengar på att undersöka marknaden.

Som sagts ovan, menar du annars att byxorna ska ha samma pris i alla butiker? Vem ska sätta det priset?

Att köpa en läsk kostar kanske 3ggr mer i SevenEleven mitt i stan jämfört med i en köplada utanför stan. Det finns folk som tycker att de måste ha en läsk just där just då och då tycker de att den är värd det högre priset. Om ingen köper läsken får SevenEleven sänka priset eller sluta sälja läsk. Samma sak gäller för din dyra friluftsbutik - köper ingen byxorna är det ju ingen vits att ha dem i butiken. Uppenbarligen finns det andra konsumenter än du som känner att de måste ha såna byxor just där - eller så rear butiken snart ut byxorna med 1000.- rabatt för att få dem sålda......
 
Snarare brist på konkurrens

kännetecknar branschen i stort i Sverige.

De flesta prylar som säljs i friluftsbutiker i Sverige har ett påslag i storleksordningen 100%. För vissa saker är påslaget större. Men butiken kan göra större vinst genom att sälja för ett betydligt lägre pris än konkurrenterna och därmed sälja flera exemplar.

På sätt och vis har många konsumenter för mycket pengar eller värderar tiden högre än de vinster de kan göra genom att jaga lägre priser pruta etc.

Thure
 
kännetecknar branschen i stort i Sverige.

De flesta prylar som säljs i friluftsbutiker i Sverige har ett påslag i storleksordningen 100%. För vissa saker är påslaget större. Men butiken kan göra större vinst genom att sälja för ett betydligt lägre pris än konkurrenterna och därmed sälja flera exemplar.

På sätt och vis har många konsumenter för mycket pengar eller värderar tiden högre än de vinster de kan göra genom att jaga lägre priser pruta etc.

Thure

Men leverantörer har också något som kallas rekommenderat pris och återförsäljare kan tvingas ligga inom ett visst intervall. Det kan skada varumärket om det helt plötsligt säljs för ett mindre värde. Så märkena har ganska mkt att säga till om, tyvärr kanske.

Att tro att man skulle kunna hitta en jacka för 2/3 av priset i butik är ganska orealistiskt.
 
kännetecknar branschen i stort i Sverige.

De flesta prylar som säljs i friluftsbutiker i Sverige har ett påslag i storleksordningen 100%. För vissa saker är påslaget större. Men butiken kan göra större vinst genom att sälja för ett betydligt lägre pris än konkurrenterna och därmed sälja flera exemplar.

I somras kom jag av en slump över en bunt prislistor med pris-till-butik och pris-i-butik, och fann (efter att ha korrigerat för momsen) att påslaget nästan alltid låg i intervallet 50-70%.

Kanske ger distributörerna butikerna ytterligare rabatter som gör att påslaget kommer
upp i 100%, kanske var listorna inkorrekta av andra skäl, vad vet jag. Men 50% vet jag inte om jag tycker är så orimligt i en fysisk butik i stan.

- Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
såg fundera på och leva enkelt friluftsliv i sommar. Utrustning allmänt 18
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
Jokkmokkguiderna MP-3 för friluftsliv. Utrustning allmänt 6
aoreman design och friluftsliv Utrustning allmänt 4
100826 Insulinpump och friluftsliv. Utrustning allmänt 13
MTB Kostnader för friluftsliv Utrustning allmänt 16
Svartkjelen För varmt för friluftsliv? Utrustning allmänt 11
Skåne och friluftsliv. Utrustning allmänt 5
Diabetes - friluftsliv Utrustning allmänt 0
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.