MP-3 för friluftsliv.

Vist ska man njuta av naturens ljud MEN ibland när man är ute och tränar med cyckel, hundspann, löpning osv är det skönt med en MP-3. Samma sak när det är snöstorm och tältet leverom...
Nu har jag förklarat mig nog...

Mina krav...
1-2Gb
Utbytbara batterier
Lättanvända kontroller
Bra ljud

Är det någon som har tips på modell och inköpsställe?
/ Matti
 
Jag har ingen flash-spelare själv, så kan endast rekommendera efterforskning i aktuella modeller på:
http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=22

Helt enligt svagaste länken principen är codec, bitrate och lurar lika viktiga faktorer som spelaren's DA och och förstärkare.
Du kan räkna med att medföljande snäcklurar utan undantag är alltigenom onda och usla, oavsett vilken spelare du köper och oavsett vad försäljaren må påstå i saken. Koss Portapro har varit standarduppköpet i 20 års tid; ca 400kr i julas på megastore.se. Klicka runt lite runt så hittar du dem säkert för 600kr också. 73 gram.

MP3-codec: LAME 3.97 (freeware). Bästa ljud per utrymme ger inställningen v0, med genomsnittlig bitrate ca 240kbps. v:et i v0 står för variabel, vilket betyder att i mindre komplexa passager är bitraten lägre och vice versa, till skillnad från rak bitrate; 128 förekom ofta förr, 192 har senare etablerats som minimistandard bland fildelare i takt med att utrymme blev billigare.
Rak 320kbps ger inga eller ytterst små vinster i ljudkvalitet gentemot v0:ans ca 240. I den mån det alls är möjligt att avgöra en skillnad vid blindtest, vore på audiosystem vars prisläge antyder att komprimerad (tex mp3) musik inte kommer att spelas i varken första eller andra hand.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index...#Recommended_encoder_compiles_and_source_code

Hoppas det där blev ungefär solklart och lagom mycket raka besked i all utom just det du specifikt frågade om...
Det svåra ligger i att köpa audioprylar efter recensionsomdömen och på andras rekommendationer; provlyssna alltid om du har möjlighet innan du bestämmer dig. Be att få låna ett par schyssta lurar i butiken, tex de ovan nämnda; annars gör det ju detsamma vilken spelare du använder.

Thomas
 
Tja.

Jag skulle rekomendera en flashspelare från iAudio. De har erkänt bra ljud och en hög uteffekt så man kan driva även lite tyngre lurar. Jag har haft min 5:a i 2 år nu till hösten och är helnöjd. Den går på vanliga AAA som räcker drygt 10h.

Men jag är inte säker på att den finns kvar längre. Men Cowon (iAudio) har ju gjort fler bra spelare. Tex U2 och U3.

Kolla på http://iaudiophile.net/news.php en fansite :)
 
Iriver t10 2GB

Med radio och batteritid på ca 50h vad mer kan man begära liten smidig och jag är jättenöjd med min.

mvh helper
 
JAg kör på billigare saker men i övrigt med samma krav som trådstartaren ställer.

Anledningen till att jag gärna har en billigare är att jag inte ska vara rädd att använda den i utsatta miljöer. Som det är nu är jag uppe i 5 eller 6 sabbade mp3spelare på ett par år.
Ett krav som jag ställer är också att det inte ska krävas någon sladd, det ska bara vara att plugga in den i vilken dator som helst precis som en minnespinne (usb-minne).
 
Mp3 for turbruk

Jeg har akkurat samme behov, men vil ha en radio i tillegg.
Jeg er ute på tur ofte lenge av gangen (1 - 3 uker), og har derfor en mp3-spiller som tar AAA-batterier og tar med meg en masse ekstrabatterier. Praktisk. En iPod e.l. hvor strømmen forsvinner etter et par dager duger ikke.
Jeg har npå en Sandisk Sansa e130. Den ner fin, men dårlig kvalitet; skjermen har gått i stykker 2 ganger ved normalt bruk.
Men jeg kan allikevel anbefale den, men er på jakt etter noe bedre/mer robust.
Så hvis noen har bedre forslag, så si i fra!

Håkon
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.