Skåne och friluftsliv.

Guest

Gäst
Hallå gott folk.
Hur kan det komma sig att det nästan bara skrivs om
fjäll-turer?Det skrivs nästan alldrig om hemma-skogen,
eller om Skåne där jag själv bor.Skåne-leden som nästan
ingen känner till om,för dig långt ut i Skåne-naturen,
genom underbara kust-områden,djupa bok och lövskogar och stora åsar.Har många goda minnen och frilufts-
erfarenheter genom hemma-skogen.
Skriv gärna själv och berätta om din hemma-skog.
MVH Nicklas.
 

Guest

Gäst
fjällen är ju klart finast men skogarna i norra småland helt ok oxå! här hemomkring har vi en fin utkiksplats och det är mycket vackert och många motionsstigar i skogen.

har förresten alltid undrat var alla friluftare i skåne gör. härstammar därifrån och om man nån gång hamnar därnere igen så vad gör man om det inte är så mkt skog där?
 
Det fina med Skåne är ju just det öppna landskapet (södra delen). Tröttnar man på det öppna landskapet så är inte höstdimma fel. Riktiga skogar är ju annars en bristvara i hela södra Sverige, med alla skogsvägar som överallt.
 
Jodå

Skåne-pågen; sa:
Hur kan det komma sig att det nästan bara skrivs om
fjäll-turer? Det skrivs nästan alldrig om hemma-skogen,
eller om Skåne där jag själv bor.

Kolla på min hemsida. Bland mycket annat finns där även en del on Skåne.

Peter
 
Skåne

Rätt mycket natur, saknar bara fjällen egentligen, men tre mycket olika kuster, hagmarker och mindre skogsmarker på åsarna, sjö och skogsbygderna mot småland är helt annorlunda. Men utomhus säsongen är så mycket längre här....+ att vi börjar på norra änden av kontinenten.....trivs bra mao. Ett ex av äventyrskartan, cykelkartan och skånelederna på flera ställen, bilen, hemma och jobbet gör att improvisationsplaneringen (sic) inte heller behöver bli lidande.....en eftermiddag-kväll bara för att det känns rätt.....det är bara att välja på att paddla, gå eller cykla och kanske snart stå på skridskor eller rent av skidor.....
Nu när löven har samlats på marken är skogarna åter ljusa och genomskinliga....och snart är det midvintersolstånd och det vänder.....

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-11-13 kl 11:33]
 
Söderåsen rekommenderas

I somras gjorde jag en dagsutflykt i Söderåsens Nationalpark vilket var häftigt. Den 90 m djupa klyftan som skär igenom parken var absolut sevärd dock kändes det väl som man hade hunnit se det mesta av parken 5 timmar och c:a 15 km senare!

Passar på och slår ett slag för vattnet vid Hallands Väderö oxå. Förmodligen ett av Västkustens klaraste vatten. En fröjd för alla med cyklop (och oss utan tuber).

/RB i Gbg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.