design och friluftsliv

Hej igen !

Det är Anna från design högskolan i Kalmar som behöver nytt stoff för sitt friluftsprojekt. Era svar på mina tidigare frågor har varit till stor hjälp.
Här kommer lite mer frågor mer inriktad på transportering och förpackning.

Vad för typ av mat tar du med dig för en helgs vandring/paddling?

Vad styr dina val?

VAd förändras i din matplanering när du beger dig ut på en veckastur jämfört med en helg?

Hur förpackar du matvaraorna? har du något system på din packning?

VAd saknar du i mat/dryck synpunkt under din färd jämfört med hemma? Vad är det du anser dig måste lämna hemma av matlagningsverktyg /mat,dryck som du saknar?


Använder du några speciella produkter för förvaring och förpackning av mat varor? Vilka? Ev vilket märke?

Vad är den stora skillnaden på förvaringssättet och typ av mat beroende på årstid?

Vilken typ av friluftsutfärder ägnar du dig mest åt? terräng/Årstid/syfte/ i vilket sällskap

Vad är din bästa matupplevelse under en utfärd i naturen?

Svara så gott ni kan och på det ni vill. Alla svar är guld värda!!!


MVH Anna Oreman
 
# Vad för typ av mat tar du med dig för en helgs vandring/paddling?

Typ vad som helst inom rimliga gränser.

# Vad styr dina val?

Det skall vara gott, och gå att ta med och laga till ute. På en kort tur är det bara fantasin och intresset som begränsar mathållningen.

# Vad förändras i din matplanering när du beger dig ut på en veckastur jämfört med en helg?

Ja nu talar vi om friluftsmat mer "på riktigt". På en vecka blir mängden mat så stor att vikten är avgörande. Dessutom måste man tänka på hållbarhet, bränsleåtgång etc.

# Hur förpackar du matvarorna? har du något system på din packning?

Så lätt och kompakt som möjligt, och så skyddat som krävs. System? Nja ordning och reda är till stor hjälp. Det är inte kul att leta efter prylar i packningen om det regnar.

# Vad saknar du i mat/dryck synpunkt under din färd jämfört med hemma?

Färsk frukt och grönsaker! Torkat är inte samma sak.

# Vad är det du anser dig måste lämna hemma av matlagningsverktyg /mat,dryck som du saknar?

Just ingenting. Det mesta går att ta med, eller förbereda hemma om bara viljan finns att släpa på det...

# Använder du några speciella produkter för förvaring och förpackning av matvaror? Vilka? Ev vilket märke?

Vanliga plastpåsar. Plastbyttor om något inte skall knosas sönder. Enkelt, billigt och lätt.

# Vad är den stora skillnaden på förvaringssättet och typ av mat beroende på årstid?

Tja, på sommaren handlar det om att maten inte skall bli dålig. På vintern om att den inte skall frysa sönder.

# Vilken typ av friluftsutfärder ägnar du dig mest åt? terräng/Årstid/syfte/ i vilket sällskap

Vandring vår-sommar-höst.

# Vad är din bästa matupplevelse under en utfärd i naturen?

Nyplockade kantareller och karljohan stekta i mycket smör över öppen eld, med lite bröd till och varsin öl kyld i sjön...
 
Hej igen !

Hej hej - svarade på ditt förra men det försvann när jag skulle skicka det =(

§Vad för typ av mat tar du med dig för en helgs vandring/paddling?

Vanlig enkelt lagad mat från vanlig affär - ex pasta bacok pastasås - torrmjölk, bröd tubost grillkorv etc.

§Vad styr dina val?

Hållbarhet och även vikten beroende på aktivitet vid paddling spelar inte vikten så stor roll som vid vandring då jag inte gärna tar med konserver =) Årstiden spelar ju in lite i vad man kan ha med sig och hur många dagar det håller sig .. är det höst eller vår kan ju vanlig kylskåpsmat användas.


§VAd förändras i din matplanering när du beger dig ut på en veckastur jämfört med en helg?

Främst vikten skulle jag säga.. vid veckotur blir det ibland lite frystorkat från friluftsaffären med i bagaget också - elelr egen hemtorkad mat .. om man har tid och ork.

§Hur förpackar du matvaraorna? har du något system på din packning?

När jag bär har jag tungt högt upp.. brukar göra iordning det som skall användas för dagen så att det är lätt att komma åt. Samt packa i platspåsar .. brödet hamnar överst i väskan då jag inte har alla andra ingridienser för smulpaj med mig =)


§VAd saknar du i mat/dryck synpunkt under din färd jämfört med hemma? Vad är det du anser dig måste lämna hemma av matlagningsverktyg /mat,dryck som du saknar?

Saknar faktiskt inget av verktyg .. när det gäller mat saknar jag ibland det lilla extra som brukar utgöras av restaurangbesök etc hemma i vardagen.. smaksatt dricka brukar jag inte helelr ha med mig så ofta .. juice, läsk, öl etc.

§Använder du några speciella produkter för förvaring och förpackning av mat varor? Vilka? Ev vilket märke?

Vanliga påsar från ica eller konsum samt många små 3 literspåsar.. även burkar och småflaskor från nalgene.

§Vad är den stora skillnaden på förvaringssättet och typ av mat beroende på årstid?

brukar få tänka sig lite för med tubosten på vintern .. kaviar är bättre - tubost funkar om det inte är för kallt. Koktiden är också trevlig att begränsa lite beroende på om man skall laga under dagen eller i tältet på kvällen.

§Vilken typ av friluftsutfärder ägnar du dig mest åt? terräng/Årstid/syfte/ i vilket sällskap

Allt och alltid i syfte att det är avkopplande och trevligt samt vackert.

§Vad är din bästa matupplevelse under en utfärd i naturen?

Matupplevelse ? =) brukar nöja mig med lite chokladpuddning eller nåt ..

Mvh
/Henrik
 
aoreman; sa:
Vad för typ av mat tar du med dig för en helgs vandring/paddling?
Pasta, ptatismos, snabbris, nudlar, cous-cous, bulgur (dvs allt som har max 5 min koktid), bacon, torkat kött, sojafärs, soppor, såser etc. Tillkommer kryddor och ev. rostad lök.

Lätt, tåligt/oömt, snabblagat.

VAd förändras i din matplanering när du beger dig ut på en veckastur jämfört med en helg?
Mera färskmat under en helgtur.

Hur förpackar du matvaraorna? har du något system på din packning?
Försöker packa måltidsvis, kompletta luncher, middagar etc.

VAd saknar du i mat/dryck synpunkt under din färd jämfört med hemma? Vad är det du anser dig måste lämna hemma av matlagningsverktyg /mat,dryck som du saknar?
Inga speciella verktyg, däremot en blodig biff ibland samt ÖL till maten.

Använder du några speciella produkter för förvaring och förpackning av mat varor? Vilka? Ev vilket märke?
Plastkassar och plastpåsar samt olika stora burkar med täta skruvlock från Relags.

Vad är den stora skillnaden på förvaringssättet och typ av mat beroende på årstid?
Sommartid är värmen det stora problemet, vintertid frysrisken samt vattenförsörjningen (=tina snö).

Vilken typ av friluftsutfärder ägnar du dig mest åt? terräng/Årstid/syfte/ i vilket sällskap
Skog-fjäll/senvinter-vår-sommar-höst/för att varva ner och ladda batterierna/oftast ensam.

Vad är din bästa matupplevelse under en utfärd i naturen?
Nyfångad foliestekt harr med smör, potatis och en kall öl vid hemlig-jokk!


mvh
/p-a
 
Frågor om matvanor

Vad för typ av mat tar du med dig för en helgs vandring/paddling?
--> Lättlagat, med vissa inslag av lite lyxigare mat, för att känna sig mer hemma.

Vad styr dina val?
-->Vad som känns gott o bra för tillfället. Gärna smarta förpackningar.

VAd förändras i din matplanering när du beger dig ut på en veckastur jämfört med en helg?
-->Mer torr-mat, och kanske lite mer enformigt.

Hur förpackar du matvaraorna? har du något system på din packning?
-->Packar om för det mesta. Portionerar upp i plastpåsar för att göra det enklare vid matlagningen. Skriver på påsarna vad och hur mycket.

VAd saknar du i mat/dryck synpunkt under din färd jämfört med hemma? Vad är det du anser dig måste lämna hemma av matlagningsverktyg /mat,dryck som du saknar?
-->Det händer ju att man glömmer ngt, men för det mesta har man ju med vad man har planerat för. Man kan kanske inte improvisera lika bra som hemma.


Använder du några speciella produkter för förvaring och förpackning av mat varor? Vilka? Ev vilket märke?
-->Bara vanliga plastpåsar, alernativt Tupperware.

Vad är den stora skillnaden på förvaringssättet och typ av mat beroende på årstid?
-->Ingen större skillnad.

Vilken typ av friluftsutfärder ägnar du dig mest åt? terräng/Årstid/syfte/ i vilket sällskap?
-->Hajker med scouter över veckoslut.

Vad är din bästa matupplevelse under en utfärd i naturen?
-->*pinsamt* popcorn efter en LÅNG dagsvandring.
[/QUOTE]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.