För varmt för friluftsliv?

Nu är det flera veckor sedan jag var ute på vandring, skogsturer eller fiske sist. Det frestar rätt och slätt inte i gassande solsken, när termometern visar mellan 25 - 30 grader varje dag.
Man skall väl inte klaga på den fina sommaren vi haft senaste veckorna, men nu är det i alla fall nästan så att jag hoppas på lite mer ordinärt och svalt skandinaviskt väder snart, så kanske man kan börja på att röra sig i skog och mark igen.
Nån som är enig, eller oenig?
 
Alla är vi olika men...

... jag håller fullständigt med dig.
De flesta scandinaver tror jag trivs bäst när temperaturen är mer lågmäld. Blir det lite för svalt kan man ju alltid ta på sig en tröja men när det är för varmt och man svettas bara av att finnas till då duger inget annat än att trycka i sig så mycket vatten man bara kan. Föga njutbart med någon större kraftansträngning.

Detta till trots så är det många som "plågar sig" längre söder ut.

Jag var, för ett par veckor sedan, nere i södra Frankrike, temp. + 35-37 grader mitt på dagen. Detta till trots tog folk, mestadels turister men ändå, på sig kängorna och gick ut på en dagstur. De flesta sökte sig väl upp på lite häjder men innan de kom dit upp! Det är bara att hoppas att de njöt av själva turen minst lika mycket som av utsikten från höjderna.

Nä, jag ser helst för personlig del, att temperaturen håller sig på mer normal Svensk sommar. Då trivs jag bäst, oavsett vad jag gör.

Ok då, när man bara ligger på stranden och slöar tycker väl även jag att 25-30 grader är skönt, fast inte så länge. Har fortfarande, trots min vuxna ålder, för mycket "spring i benen".

Mvh!
// Niklas

P.S Håll ut svalkan kommer snart *Ler*
 
För varmt!

Jag håller med er andra. Det är inte så kul att svettas i en dammig barrskog i 30-graders värme där luften står still och flugorna anfaller.

Man pratar ofta om 3-säsongsutrustning. För mig är det sommaren och inte vintern som är den säsong som exkluderas.

Med hopp om svalare väder!

Trevlig helg!

/Henrik
 
Sluta gnälla!

Vädert är ju inte enbart av ondo. Det finns en hel del aktiviteter att sysselsätta sig med trots värmen. Stick ut och paddla. Det kan inte bli bättre väder varken för att paddla havskajak eller kanadensare. Likaså är det ypperligt med en fisketur fram på kvällningen.

Sluta gnälla!
 
Hett som f a n

Jag tillhör inte de som älskar värme... Men kortare turer, mycket vatten och lätt packning gör att man kommer ut även när det är som varmast. Sedan blir som tidigare nämnts fiskekvällarna underbara..mmmm

Att stanna inne för vädrets skull e bara en dålig ursäkt för lathet!!

.
 
Re: Hett som f a n

FJS90/91; sa:
Att stanna inne för vädrets skull e bara en dålig ursäkt för lathet!!

.

Visst är det så! Vädret håller mig sällan inne och jag stannar definitivt inte inne pga. en temperatur på 25-30 grader. Det får allt bli betydligt varmare eller otroligt mycket kallare för att jag stannar inne.
Men det behöver ju inte innebära att jag njuter lika mycket som annars.

Till dig som skrev att vi skall sluta klaga kan jag bara säga att du får ta tråden för vad den är. Det är endast ett uttryck för önskan om att "drömvädret" skall återvända så att man kan nyttja 24/dygn med 100%´s livskvalité. Dessutom är mitt inlägg inte så seriöst menat att jag lider så till den milda grad att jag mår dåligt.

Att hålla i minnet dock (fast det vet Ni säkert redan) är att människor har ganska stor skillnad på kropstemperatur och upplever därför värme/kyla otroligt olika.

Jag träffade på en tjej uppe i Norge för ett par år sedan som hade en normal kropstemperatur på ca: 35.5 grader. Det var inget vi först märkte någonting av men när det började kyla på frammåt "småtimmarna" och vi andra tog på oss både tröja och vindtät jacka stod hon fortfarande kvar och pratade i en tun tröja. Varpå vi inte kunde låta bli och fråga om hon inte frös, precis som vi hade gjort.

Hon ogillar skarpt (hennes ord) när termometern går över 20 grader. Sedan kan vi andra bara fantisera om hur hon upplever 30 grader.

Jag berättar detta för att delge er andra en av mina erfarenheter. Inte för att klaga på värmen vi har.

Det gäller att, oavsett situation, göra det bästa av det och att anpassa sig så mycket det går. Och värmen vi har i Sverige nu är knappast något ovanligt eller extremt så att aktivera sig på olika sätt kräver ingen enorm ansträngning.

Som sagt, ta tråden för vad den är!

Ha en trevlig fortsättning på sommaren.

Mvh!
// Niklas
 
VARMT

Tjena,

Trist att man köpte en ny Pac-Lite regnjacka till sommarens äventyr. Använd 2 dagar.

Men varför inte ta en dag i kajaken med läskande dricka, fiskeutrustning och lite bira. Kvällen är sval och härlig vid en härlig kobbe i skärgården.

Klättra inne på klätterverket motsvarande.

Jag tröttnade på värmen och stack till Härjedalen och fiskade. Det var varmt där med. Blev brunare än dem som var hemma på stranden. Ha Ha. Man får kombinera helt enkelt. Men njut. Snart är vinterns mörker här.

Lycka till och drick vatten.
/Henrik
 
Kvällar!

Jag fick en del uppståndelse på jobbet (tvångströja nästan:)) när jag nöjt konstaterade att det var mellan 15-20 grader på fjällvandringen och snöfläckar gjorde att jag kunde kasta lite snöboll. Precis lagom!

Här i Göteborg är det för varmt på dagarna men kvällar är ju kanon. Ingen T-shirt behövs för inlinesturen längs Avenyn. Att paddla kanadensare på natten är härligt, platt vatten och stjärnhimlar.


/Andreas
 
Re: Re: Hett som f a n

Niklas Östergren; sa:
Jag träffade på en tjej uppe i Norge för ett par år sedan som hade en normal kropstemperatur på ca: 35.5 grader. Det var inget vi först märkte någonting av men när det började kyla på frammåt "småtimmarna" och vi andra tog på oss både tröja och vindtät jacka stod hon fortfarande kvar och pratade i en tun tröja. Varpå vi inte kunde låta bli och fråga om hon inte frös, precis som vi hade gjort.

Hon ogillar skarpt (hennes ord) när termometern går över 20 grader. Sedan kan vi andra bara fantisera om hur hon upplever 30 grader.


Som sagt, ta tråden för vad den är!

Ha en trevlig fortsättning på sommaren.

Mvh!
// Niklas

Spännande.. Jag har kännt mig relativt ensam om att lida av samma som den Norska flickan ovan. Jag har inga problem med kyla i någon form, värme är dock ett gissel... Detta låter jag inte hindra mig att visstas ute även när det blir varmt..
 
Hallå....njut av sommaren och värmen. Snart sitter vi i regnet och blåsten (=svenskt vinterväder i söder) igen.

P
 
Norrland

Bor man i Norrland som jag råkar göra får man sol, Lule brukar ju ligga bra till i solligan:) Man slipper den värsta värmen och är det olidligt varmt så har man ju fördelen med alla ljusa midnattspaddlingar/cyklingar, 20 gradigt havsvatten och mycket annat!


[Ändrat av fafner 2002-08-11 kl 11:24]
 
Åk till fjällen!

Inga problem med överhettning var det i Sarek, där jag alldeles nyligen varit och fjällvandrat. På dagarna låg temperaturen på cirka 12-15 grader och framåt kvällen blev det bra mycket kyligare. Tidigt på morgonen var det frost på tältduken. Friskt och härligt! Inga mygg, knott eller andra otrevliga flygfän. Härliga bad i iskalla sjöar och jåkkar. Snöbollskrig och snöänglar på snölegorna. Åk upp till fjällen och njut ni som klagar på sommarvärmen!

//Petra
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.