Insulinpump och friluftsliv.

Hallå gott folk!Jag vänder mig i första hand till er diabetiker bland utsidans medlemmar(för det finns väl någon?)Efter att i många år använt insulipennor så skall jag byta till insulinpump,min fråga är:Hur fäster ni pumpen närmast kroppen medtanke på avbärarbältet,bröstspännet-sitter det inte i vägen?
Pressas inte nålen hårt mot magen?Tacksam för svar.

Mvh Nicklas(friluftstokig diabetiker)
 
NL; sa:
Hallå gott folk!Jag vänder mig i första hand till er diabetiker bland utsidans medlemmar(för det finns väl någon?)Efter att i många år använt insulipennor så skall jag byta till insulinpump,min fråga är:Hur fäster ni pumpen närmast kroppen medtanke på avbärarbältet,bröstspännet-sitter det inte i vägen?
Pressas inte nålen hårt mot magen?Tacksam för svar.

Mvh Nicklas(friluftstokig diabetiker)

Min dotter har insulinpump så jag kommer med lite tips utan att ha prövat själv....
Du behöver ju inte fästa pumpen vid kroppen, utan kan ha den i lämplig innerficka, byxficka eller så...det finns dessutom olika hållare (kläm, kardborreband, hängande fickor)
"Slangen" in (tex i magen) får man väl försöka placera så att inte avbärarbältet skaver...borde inte vara något problem
/Peter
 
Tack!

Peter!Tack för hjälpen,fick många bra tips när jag kollade in hemsidan,blir nog kanonbra.

Mvh Nicklas







. QUOTE]peter_v (Peter Viklund) skrev:
[QU OTE]peter_v (Peter Viklund) skrev:
...det finns dessutom olika hållare (kläm, kardborreband, hängande fickor)
/Peter [/QUOTE]

Kolla under tillbehör
http://www.disetronic.se/ [/QUOTE]
[Ändrat av NL 2003-12-03 kl 12:10]
 
Tips kommer...

Jag har bett min flickvän svara på den här frågan. Hon har en pump och vi har varit ute på massa äventyr tillsammans både sommar som vinter.

Men svar från henne kommer först imorgon!

Fast några saker kan jag berätta:
Pumpen har hon ofta i en benficka med hål genom tyget mot benet, nålen på låret. Slangen ska inte utsättas för direkt sol ljus!

På vinter för att insulinet och för den delen pumpen ska fungera maximalt så har hon den hängande runt halsen närmast kroppen i en egen sydd påse med nålen på magen. Samma gäller blodsocker mätaren som inte heller tål kyla.

//Micke
[Ändrat av MikeMike 2003-12-03 kl 14:50]
 
Kanon,ser framemot fler tips,nålen mot benet var något nytt för mig,något att tänka på.Tackar o bugar.

Mvh Nicklas
 
Friluftsliv och pump

Hej
Jag är flickvännen som ska svara :eek:)
Jag har haft min Disetronic hotron v100 pump i ett år nu och lärt mig en hel del under detta år.
Så nu skriver jag en massa tips till att börja med.

Vintertid har jag min pump i min sport bh (när jag är ute och frilufsar som typ skidor) och ser till att slangen är närmast kroppen så inte insulinet fryser. Tips till dig är att ha den i ett neoprenfodral fästad i en snodd som du har runt halsen så den hänger ner på bröstet, typ som ett halsband, som du har under underställströjan. Detta för att det är lätt at få tag på pumpen når du behöver om du inte har en fjärkontroll. Men den kan vara svår att ha när det är kallt eftersom batterierna är känsliga.

På sommaren så ser jag till att ha pumpen döljd för direkt solljus eftersom insulinet är även känsligt för värme.I en byxficka på benet är perfekt, jag klipper ett hål i fickan på insidan som jag trär slangen igenom.

Enklast är nog att ha nålen på magen men tänk på att du sätter den så inte eventuell byxlinning skaver eller ryggsäcksbälte. Ibland har det hänt att jhag haft nålen på rumpan vilket är ett bra ställe ibland, men har jag ryggsäck så hänger den oftast just på rumpan och då ka det hända att nålen som sitter inne irriterar vävnaderna i kroppen och då reagerar kroppen med att försvara vävnaderna och då täpps nålen igen och inget insulin kommer ut i kroppen. Jag brukar då alltid se till att byta stickställe efter aktuell aktivitet så jag inte råkar ut för ketoner.

Beroende på aktivitet och längd på denna så sänker jag min basaldos med mellan 30-70% det får du kolla själv vad som är bäst för dig. Har jag ex.vis vandrat en hel dag sänker jag under den dagen ca 60% och börjar med det ca 2 timmar innan tom ca en timme efter under natten sänker jag basaldosen ca 20%.

Det här är grejer jag råkat ut för och lärt mig och har du några mer direkta frågor så hör av dig.
Tjing Lotten
 
Hallå Lotten!Många tack för dina tips o erfarenheter.Skall lämna in receptet idag,sedan skall det fixas o trixas,har redan en del ideer i huvudet,får se om det fungerar ute i skog o mark,ha dett gott!.

Mvh Nicklas.
 
Kalas!

Det här var en oväntad guldgruva!
Min mor är diabetessköterska i Uppsala, och jag ska se till att hon får ta del av era erfarenheter, så att hon kan tipsa "sina" ungdomar.

Så fortsätt komma med tips och tankar så ska jag försöka se jag till att nästa generation diabetiker också får del av dem!
 
Litet tips

Det kan vara värt att komma ihåg att när man har pump, så har kroppen ingen "insulindepå" av långtidsverkande insulin vilket innebär att om något "kinkar" märker man av det relativt snabbt.
Så även när vi (jag och dottern) är ut på dagsturer försöker vi se till att ha med reservbatterier, nålar, slangar osv. för att slippa avbryta "övningen" pga något sådant...
Lärde oss den hårda vägen, hade precis lagt oss i tältet för natten när pumpen larmade för lågt batteri, och eftersom vi var ett par timmar hemifrån tordes man ju inte chansa på att batteriet skulle stoppa till dagen efteråt...

/Peter
 
Likt Pavlovs hund infinner sej följande frågor:
Vad väger en pump?
Finns dom i Gore-Tex?
Kan man köpa dom billigare på nätet i Tyskland?
Nån som byggt en egen pump?
:)
Allvarligt talat var det intressant att läsa vilken stor effekt fysisk aktivitet har på blodsockret. Att spara på kroppens eget insulin är ju bra för alla, för att undvika det som förr hette åldersdiabets, men som krupit ner i åldrarna och t o m kan drabba ungdomar.
Alltså: Mer motion, mindre Utsidan.
 
FEL!!

Att spara på sitt eget insulin är helt omöjligt,då bukspottskörtelen själv reglerar det i kroppen,(icke-diabetiker),men diabetiker som har TYP 1 diabetes,har ingen insulinproduktion då bukspottskörtelen har helt upphört att fungera(därav insulinpennor,sprutor,och pumpar)där kan man själv ,och man måste reglera sin insulinproduktion pga,aktivitet,vikt ,mat etc,så insulinet är livsviktigt!.

Mvh Nicklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.