Kostnader för friluftsliv

Jag läste i "Turist" en insändare av en person som räknat ut milkostnaden för vandringkängor. 15-20 kr/mil hade hon kommit fram till. Hon har även kommit fram till att milkostnaden är oberoende av hur dyra kängorna var vid köpet.
Jag tyckte att det lät mycket så jag räknade ut milkostnaden för mina, ännu ej utnötta kängor. 40 kr/mil kom jag fram till, men de borde hålla åtminstone fyra gånge längre. Jag räknade även ut kostnaden för många andra saker, men eftersom jag började inhandla min friluftsgarderob för sex år sedan kan jag inte räkna ut total kostnad för annat än handskar. Jag fick ett par Hestra handskar för 600 kronor som slets ut på 12 veckor. Innerfodret har jag dock sparat och använder i mina nya handskar som jag köpte för 20 kr på överskottsbolaget.
Har någon annan med längre erfarenhet räknat ur hur mycket utrustningen kostar? Vad sparar man mest pengar på: köpa dyrt med kvallitet eller billigt?
 
Är inte den egentliga frågan: Ska man räkna kr/mil eller försöka få ut den bästa möjliga upplevelsen?

Har själv alltid haft som filosofi att använda prylar jag trivs med, köper gärna kvalitetsprylar i "basutrustningen" (rygga, skor, tält) eftersom ett haveri här kan sabba en hel resa men anväder i övrigt t.ex en gammal hemsydd jacka, ett par 7 år gamla byxor, en gammal morakniv osv, kort sagt saker jag haft länge, lärt mej nyttja och kunnat anpassa för mina behov.

Sabbar nöjet om man ska räkna kronor och ören på allt (enligt min ringa mening...)

/M
 
MTB; sa:
Har någon annan med längre erfarenhet räknat ur hur mycket utrustningen kostar? Vad sparar man mest pengar på: köpa dyrt med kvallitet eller billigt?

Det behövs ju inte mycket beräkning för att konkret sammanfatta att friluftsartiklar över lag är ganska dyrt. Men å andra sidan så finns det väldigt få nöjen som är billiga (eller helt gratis). Vi lever ju i ett väl utvecklat konsumtionssamhälle..

Vidare så är ju min åsikt, likt min namne Mikael Granbom, att det faktiskt är nöjet och upplevelsen som är avgörande. Det kan ju vara värt att betala 20 kr/mil för ett par kängor som sitter perfekt och gör att man kan fokusera 100% på själva vandringen, att se naturen etc. Istället för att kanske få ner kostanden till 10 kr/mil men gå och ha skoskav, bli irriterad och således missa mycket av upplevelsen.
 
Friluftsliv handlar för mig om att njuta och jag njuter bäst när skorna inte skaver, tältet inte läcker, ryggsäcken håller osv

Så för mig handlar det inte om kr/mil eller kr/natt utan snarare om en känsla och en säkerhet, dessutom så är det så att har man saker som man inte trivs med så använder man dom inte och vise versa.

Dessutom så tror jag att den specifika kostnaden kr/km varierar väldigt mycket med var man går. Jag har svårt att tro att ett par skor håller lika länge på tex varm asfalt som när man vandrar på skogstigar.

All utrustning har sina begränsningar och känner man bara gränserna och ser till att hålla sig innan för dom så blir utelivet en njutning. Jag föredrar att ha gränserna en bra bit bortanför mitt normala uteliv då jag inte vill begränsas av utrustningen.

Alla tält fungerar en varm sommardag, morgonen efter regnet så ser man vilka som hade ett tätt tält (pratar av egen erfarenhet...)


PS mina Hestra hanskar har jag använt nästan dagligen i ett år och dom är "still going strong" (Hestra XT)
 
Förtydligande

Naturligtvis är det viktigaste inte att veta precis hur mycket saker kostar, men det kan vara rolig kuriosa att veta. Jag håller inte med om att friluftsliv behöver vara så dyrt som det kan verka när man köper utrustning. Det mest håller trots allt länge. 20 år gammal utrustning är trots allt ingen ovanlighet bland gamla friluftsfantaster. Naturligtvis är det inte bara priset som avgör utrusstningsvalet, utan även funktionen. Meningen med inlägget var att få ett hum om hur mycket saker kan kosta i längden. Vad är dyrast: friluftsliv, golf eller charterresor till solen?
 
Den stora pryljakten!!!

Om jag skulle räkna ut vad alla mina prylar har kostat att använda så skulle jag sluta med allt som heter friluftsliv.

Men är det inte så att en del av "friluftslivet", eller ska man säga en del av att vara intresserad av friluftsliv är att känna, klämma och drömma om nya bra att ha saker att fylla ryggan med. För vist är det kul att börja planera en tripp. Man går igen sin utrustning, kollar att allt ser bra ut. Sen börjar man fundera på om man verkligen ska bära med sig den där super varma 8000 + sovsäcken, eller om man kanske skull ta och köpa en ny lätt men varm sovsäck.

Så nu börjar det som jag tro att många här på utsidan.se gillar. Den stora pryljakten! Man börjar med att sondera marknaden. Sen tar man och plöjer igen sovsäckstester i all utemagasin man kan tänka sig. Man ringer till massa butiker, man surfar runt på olika sajte. Nu börjar man bli ett proffs på hålfiber vs. dun. Taslan nylon vs. ripstop. man kan allt om loft, kanaler och hur kroppen fungerar när man sover. Nu har man skala ner anta möjliga kandidater till sovsäcks köpet, så slänger man in några sköna frågor på utsidans forum. Vips så får man börja om för nu har man fått reda på att man kan vist sy sin egen sovsäck av några gamla duntäcken, eller så är det någon obskyr sajt i Polen som har en - 30° säck som väger ett halvt kilo som man också kan ha som hängmatta.

Efter ex antal veckor av informations letande så har man till sist bestämt sig för vilken säck man ska ha. Men inte kan man väll köpa den för full pris, nej nu börjar nästa del av pryljakten. Man måste nu hitta någon som kan fixa den till inköpspris eller så ska man hitta en portugisisk webbshop som säljer den till ett riktigt lågt pris. Men för att man ska våga köpa den så måste man åter en gång ställa en fråga om det på forumet.

Så efter 7 veckor och hur många timmars ringande, bläddrande och surfande så har man äntligen fått hem sin nya dröm sovsäck. Den kostade bara 380 euro + 19 euro i frakt och ungefär 200 timmar av informations letande. Tur att man inte är advokat och missar att fakturera 200 timmar x 1800:-, för då hade säcken kostat en bra bit över 350.000 kronor.

Så nu är det bara att sticka ut i naturen. Men det är då man kommer på att var det inte något som var fel med ryggsäcken sist man var ut. Så nu börjar den stora pryljakten igen......

Så jag räknar inte på vad mina prylar kostar, för halva nöjet med friluftslivet är att köpa nya bra ha saker :)

//Micke som en dag hoppas på att han ska ha råd att ha en egen materialare!
 
Överskott!

Jag köper och använder stora mängder överskottsmaterial. Oftast billigt och samtidigt väldigt slitstarkt. De pengar jag tjänar in där kan jag sedan lägga på dyrare märkesprylar med bättre komfort än Försvarets utrustning, t ex kängor, sovsäck, tält och ryggsäck.

/Johan ES
 
Skulle man räkna ut vad varje mil kostar med en bil, varje natt i huset dár man bor etc. sà skulle man vál snart bli galen!

Angàeende sjálva fràgan sà tror jag nog att man i regel i längden tjänar pà att:

A: köpa produkter gjorda av material med hög kvalitet

B: vârda produkterna/materialen.

mvh / Mats
 
MTB; sa:
Jag läste i "Turist" en insändare av en person som räknat ut milkostnaden för vandringkängor. 15-20 kr/mil hade hon kommit fram till.

Vad sparar man mest pengar på: köpa dyrt med kvallitet eller billigt?

Om inte skribenten går barfota till vardags borde kalkylen bli:

+ vandringskängor
- intjänat slitage på vanliga skor
- ev skador som uppstår p g a försök till vandring med vanliga lågskor (sannolikhetskalkyl).

= pris/mil.

Eller nåt :).

Annars tror jag att man ska välja skor/kängor som man väljer rygga, låt kroppen bestämma.

J
 
Prylar är kul, så är det bara. Om man sedan köper dyra eller billiga, gör sina egna eller ärver av farfar spelar ingen roll, det är fortfarande jäkligt kul med prylar.

Fast när man väl köpt en superdupersäck så vill man anpassa den så den ska passa en själv bättre, man fixar extra remmar, fickor m.m. bara så att ryggsäcken blir nästintill perfekt. Det är då man ger sig ut i skogen och testar grejerna, kommer hem fixar med det igen...och så håller man på så tills man hittar en ny modell i butiken som skulle vara ännu bättre...
 
MTB; sa:
Jag läste i "Turist" en insändare av en person som räknat ut milkostnaden för vandringkängor. 15-20 kr/mil hade hon kommit fram till. Hon har även kommit fram till att milkostnaden är oberoende av hur dyra kängorna var vid köpet.

Jag har inte läst beräkningen, men jag tycker att det låter orimligt dyrt. Om ett par kängor kostar 2000 kr i genomsnitt så bör de hålla för betydligt mera än 1500 km!
 
KLAGER; sa:
MTB; sa:
Jag läste i "Turist" en insändare av en person som räknat ut milkostnaden för vandringkängor. 15-20 kr/mil hade hon kommit fram till. Hon har även kommit fram till att milkostnaden är oberoende av hur dyra kängorna var vid köpet.

Jag har inte läst beräkningen, men jag tycker att det låter orimligt dyrt. Om ett par kängor kostar 2000 kr i genomsnitt så bör de hålla för betydligt mera än 1500 km!
Det är fel från början!

Visserligen använder man väl vandringskängor till att gå i, men inte enbart! Ska man slå ut kostnaden för ett par kängor så måste det väl vara på antal timmar de använts! Slitaget må uppstå pga tillryggalagd sträcka, men när man t ex är ute på isen och fiskar så består ju den mesta av tiden av stillastående väntan. Jag är definitivt beredd att betala för att slippa stå barfota på isen...

Om man applicerar användningen av kängorna på en fjällvandring.

Antag att man snittar 4 km/h (1500 km = 375 tim)
Går 25 km/dag
Gör raster mm på 2 tim/dag
Använder kängorna i lägret 4 tim/dag (morgon och kväll)

12.15 tim/dag använder man då kängorna. Endast hälften av tiden vandrar man. Vid andra aktiviteter (t ex isfiske) så går man kortare sträckor, och använder kängorna ännu mer i vila. Slitaget är kanske dessutom mindre.

Att beräkna kostnaden för ett par kängor per vandrade km är alltså meningslöst!

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.