Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller?

Med anledning av en friande dom mot en kvinna som hade fällkniv i sin väska listar HD när det kan vara okej att bära kniv på sig på allmänplats.

http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd-friar-kvinna-med-fallkniv-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras

"Att jägare och annat friluftsfolk har med sig kniv ska godtas om knivinnehavet framstår som naturligt."
Hur tolkar ni det? Gäller det ute i skogen eller kan jag ha kniven i bältet och åka inom affären på väg hem efter en vända i skogen?

Hur gör ni idag? Själv har jag hittills tagit av kniven när jag ska in i affären.
 
Har aldrig brytt mig om det där. Men risken att jag ska visiteras av polisen är väldigt litet. Far omkring med en slidkniv i cykelväskan varje dag. Men där finns också andra verktyg, kanske är förmildrande.

Polisen visiterar inte folk utan anledning. Tjejen i artikeln var ju berusad och det hade varit bråk. Ska jag supa och slåss lämnar jag kniven hemma. Cykeln med. ;)
 
Jag går ytterst sällan omkring utan min Gerber i bältet - men jag fick slipa ner längden på kniv-
bladet så att det var kortare än 65 mm för att de skulle sluta klaga vid den dagliga inpasserings-
visitationen på jobbet. Både metalldetektorerna och röntgenapparaten reagerade, och den
manuella visitationens personal envisades med att vilja mäta "knivens" bladlängd...
Men det här är nog ett bekymmer som de flesta arbetsplatser inte har... ;-)
 
Har aldrig brytt mig om det där. Men risken att jag ska visiteras av polisen är väldigt litet. Far omkring med en slidkniv i cykelväskan varje dag. Men där finns också andra verktyg, kanske är förmildrande.

Polisen visiterar inte folk utan anledning. Tjejen i artikeln var ju berusad och det hade varit bråk. Ska jag supa och slåss lämnar jag kniven hemma. Cykeln med. ;)

Fast hänger den i ditt bälte, som var min fråga, är den ju synlig och behöver knappast till en visitation för det.
 
Jag skulle ha den i bältet om det var så jag bar kniven. Det hade jag förr (förr men efter knvivlagen), men nu cyklar jag nästan jämt och då är det bekvämare med den i väskan och den finns ju redan där. Ibland har jag kniv i fickan också. Ofta försedd med flera knivar om jag ska ut i skogen. Kanske slidkniven i väsken, svampkniven i fickan.

Varför bry sig? Tjejen i artikeln fick ett lågt straff och hon var packad och hade varit inblandad i bråk. Man lär inte hamna i fängelse eller blir ådömd höga böter om man har andra skogsmullegrejer med sig och inte beter sig på ett sätt som orsakar polisingripande. Man lär antagligen inte få något straff alls, om jag tolkar föreskrifterna rätt.
 
Jag skulle ha den i bältet om det var så jag bar kniven. Det hade jag förr (förr men efter knvivlagen), men nu cyklar jag nästan jämt och då är det bekvämare med den i väskan och den finns ju redan där. Ibland har jag kniv i fickan också. Ofta försedd med flera knivar om jag ska ut i skogen. Kanske slidkniven i väsken, svampkniven i fickan.

Varför bry sig? Tjejen i artikeln fick ett lågt straff och hon var packad och hade varit inblandad i bråk. Man lär inte hamna i fängelse eller blir ådömd höga böter om man har andra skogsmullegrejer med sig och inte beter sig på ett sätt som orsakar polisingripande. Man lär antagligen inte få något straff alls, om jag tolkar föreskrifterna rätt.

Ja, friad är ju ett lågt straff!

http://svenskjakt.se/start/nyhet/rattsfall-om-kniv-i-bil-paverkar-jagare/
 
Problemet med HD:s tillämpning av knivlagen är ju att i princip alla som befinner sig på stan (även nattetid) kan ha rätt att bära kniv, och inte kan fällas. Därför kan denna dom medföra att knivlagen skrivs om och skärps.
 
skulle bli väldigt förvånad om jag blev anhållen pga att jag alltid har en Leatherman Wave eller en liten fällkniv i fickan. I skogen som på kontoret har jag nytta av den flera gånger i veckan.
 
Jag skulle ha den i bältet om det var så jag bar kniven. Det hade jag förr (förr men efter knvivlagen), men nu cyklar jag nästan jämt och då är det bekvämare med den i väskan och den finns ju redan där. Ibland har jag kniv i fickan också. Ofta försedd med flera knivar om jag ska ut i skogen. Kanske slidkniven i väsken, svampkniven i fickan.

Varför bry sig? Tjejen i artikeln fick ett lågt straff och hon var packad och hade varit inblandad i bråk. Man lär inte hamna i fängelse eller blir ådömd höga böter om man har andra skogsmullegrejer med sig och inte beter sig på ett sätt som orsakar polisingripande. Man lär antagligen inte få något straff alls, om jag tolkar föreskrifterna rätt.

Det trodde nog den 70-årige skogsägaren som dömdes för brott mot knivlagen för att haft en kniv i dörrfacket i bilen.
http://svenskjakt.se/start/nyhet/rattsfall-om-kniv-i-bil-paverkar-jagare/
http://svenskjakt.se/uncategorized/hovrattsrad-lagg-kniven-i-bagageutrymmet-nar-du-handlar/

Träffar du på en övernitisk polis kan det alltså få konsekvenser, när du stövlar in på ICA med slidkniven i bältet. Frågan är om ovan lista från HD lättar på det?
 
Jag skulle ut på fjället för några veckor sedan och hade klätt upp mig därefter. Strax innan jag gick ner till stationen tänkte jag gå till universitetets datorsal och skriva ut lite grejer. Vid det laget hade jag glömt att jag hade kniv på mig; resten av utstyrseln är nästan detsamma som jag har till vardags.

Men den enda killen i datasalen märkte däremot av kniven desto mer. Han tyckte uppenbarligen att det var oerhört hot att jag hade kniven i bältet och knuffade ut mig ur salen för att kunna låsa dörren.

Jag försökte visa att jag hade såväl transceiver som karta och kompass, saker man sällan utrustar sig med när man ska ut och knivhugga folk.

Han kunde tänka sig att släppa in mig mot att han fick ha kniven under tiden, men vid det laget hade jag tröttnat och gick därifrån.

Kanske bröt jag mot knivlagen, kanske inte. Oavsett vad tycker jag att det är sorgligt att människor tänker "vapen" så fort de ser en kniv.
 
Det trodde nog den 70-årige skogsägaren som dömdes för brott mot knivlagen för att haft en kniv i dörrfacket i bilen.
http://svenskjakt.se/start/nyhet/rattsfall-om-kniv-i-bil-paverkar-jagare/
http://svenskjakt.se/uncategorized/hovrattsrad-lagg-kniven-i-bagageutrymmet-nar-du-handlar/

Träffar du på en övernitisk polis kan det alltså få konsekvenser, när du stövlar in på ICA med slidkniven i bältet. Frågan är om ovan lista från HD lättar på det?

De skulle väl jävlas för att han protesterade mot fortkörningen. Det där har jag också gjort. När jag hade bil hade jag alltid en morakniv insstucken på sidan av förarsätet. Detta efter att ha läst ett antal gånger om folk som inte kommit ur bilen efter krock då bältet låst sig. Det skulle säkert vara en försvårande omständighet att kniven var dold. Men jag skulle göra samma sak idag. Hellre böter än fast i en brinnande bil.

Att man inte får gå omkring med skjutvapen, det tycker jag är rätt och bra. Men en kniv är ju i en helt annan kategori. Den är primärt ett verktyg och inte ett vapen. Antagligen det mest användbara verktyget som finns dessutom. Ska jag bara ha en grej med mig, nog väljer jag en kniv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.