Solglasögon: slipade glas eller adapter?

Jag har nyss köpt nya glasögon och tänkte även ska skaffa optiskt korrigerade solglasögon. Det jag har svårt att bestämma mig för är om jag ska ha solglasögon med slipade glas eller vanliga solglasögon med en optiskadapter, dvs slipade glas bakom solglasen.

Är det någon som har testat båda? Vad är för och nackdelar?


(De glasögon jag skaffat är lite stora för att passa med de normalare modellerna av OTG solglasögon)
 
Finns mkt att ta hänsyn till vid glasögonval och därför svårt att ge råd när man inte känner ditt synfel.

Jag som är närsynt och numera även lite ålderssynt föredrar slipade fotokromatiska linser på mina solglasögon. Dessa blir dessutom ett reservpar glasögon vid friluftsliv.

Mina ordinarie glasögon är lite låga dvs på höjden så att jag kan läsa under glasen eller kolla t ex instrumentpanelen om jag kör bil och ha skarp syn genom glasögonen på längre håll. Detta tycker jag bättre om än progressiva glasögon när jag rör på mig.

Progressiva dock vettig kompromiss på jobbet.

Thure
 
Före jag började få ålderssynthet (annars närsynt) var kontaktlinser och oslipade solglasögon min optimala lösning och så länge jag inte ska göra någon på riktigt nära synhåll är det nog fortfarande det jag föredrar.
Nu har jag förutom ovanstående (då jag bl a har fotokromatiska oslipade solglasögon) även progressiva glasögon med clips-solglasögon med magnetsfäste så de blir ganska diskreta och slipade progressiva solglasögon.

Har inget som jag kan säga är bäst - olika kombinationer är bäst i olika situationer.

Jag använder endagskontaktinser men långt ifrån varje dag - istället då jag gör aktiviteter då jag vill slippa vanliga glasögon.

Funkar linser för dig?

/Patrik
 
Enklast med solglasögon med styrka, men jag har 3 p med olika täthet beroende på dämpningsbehovet.
Har försökt med solpåhäng och fotokromatiska, men efter att ha kommit ut ur en tunnel på mc och inte sett alls så övergav jag fotokromatiska. Körde så sakta så jag kunde stanna och låta glasögonen hinna med men ack så otrevligt.

go tur
 
Som sagt, hör med optikern om för och nackdelar.

Jag har haft fördelen av att kunna få 3 olika solglasögon från samma märke till minimal kostnad. Jag skaffade en insats för den justering som var viktigast för min syn, och kan flytta den mellan de olika typerna av solglasögon, beroende på aktivitet.

Det funkar bra för mig, men det skulle nog inte fungera med t ex progressiva glas som jag har i vissa andra glasögon.
 
Jag kombinerar progressiva glasögon med progressiva linser ihop med solglasögon.
Det är den bästa lösningen för mig.
När jag behöver solglasögonen så är jag oberoende av vilka jag använder, tappar ett par i sjön så kan man köpa nya enkelt.
Men det förutsätter att det fungerar med linser såklart.
 
Beror på...

Är närsynt och jag har eller har haft alla varianter...
Regnar /snöar det och man ska ta en träningsrunda (hög puls) = Linser +ev skärm eller vanliga sportglasögon som man kan ta av vid imma...

Sportglasögon med insatsoptik är dock det jag använder mest alla kategorier vid uteaktiviteter, fördelen med dem är att man byter den färgade linsen beroende på ljusförhållanden, jag har tre varianter och det räcker tycker jag (ljus orange, halv-mörk orangeton (används oftast) samt svartast möjligt ( hav& fjäll). Ytterligare fördel med den här varianten är att ytterglaset kan formas fritt och aerodynamiskt så att glaset både ventilerar bra men även skyddar mot vinddrag


Ska man se smälta in och se"vanlig" ut är ett par slipade solglasögon bäst och då skulle jag rekommendera en klassisk g15 färg.

Progressiva är säker bra för vissa men det är inget för mig.
 
Enklast med solglasögon med styrka, men jag har 3 p med olika täthet beroende på dämpningsbehovet.
Har försökt med solpåhäng och fotokromatiska, men efter att ha kommit ut ur en tunnel på mc och inte sett alls så övergav jag fotokromatiska. Körde så sakta så jag kunde stanna och låta glasögonen hinna med men ack så otrevligt.

go tur

Problemet med ljusomställning är ju inte unikt för fotokromatiska glasögon - endas sättet att hantera det enkelt är nog med färgat visir på MChjälmen och ofärgade glasögon under hjälmen. Fotokromatiska är inte blixtsnabba om inte mörjet styrs av elektricitet men den funktionen är nog förbehållet större glasytor än glasögon. Men du skulle ju ha samma ljus/mörker problem med icke-fotokromatiska mörka solglasögon.

/Patrik, vill minnas att mina fotokromatiska Juhlbo mörknar snabbare än de ljusnar då jag provade med en UV-lampa
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.