Termosens vara eller icke vara?

Med fantastisk hjälp från folk här i forumet börjar jag få koll på vad jag ska ha med mig på min ensamvandring mellan Åre och Grövelsjön i september. Det blir en mix mellan stugövernattningar och boende i tält. Ambitionen är att ha en packning på under 10 kg, vilket inte blir något problem eftersom tillfälle till proviantering finns längs hela leden.

Nu till frågan - termosen - får den följa med eller inte? När jag gör dagsvandringar har jag alltid en termos med mig, för fikastunden och för att kunna göra en varm sopplunch. Min man tycker att jag kan ta fram köket och fixa istället för att släpa på extra vikt, medan jag gillar bekvämligheten i att kunna slänga fram termosen närhelst jag önskar och få mitt förmiddagste/kaffe tillsammans med en powerbar (eller vad det nu blir för mellanmål), samt att kunna göra en soppa (med lite godsaker i) på en minut istället för att slita fram uteköket. Att jag vill ha varm dryck/mat vet jag, det är bara tillvägagångssättet jag funderar över.

Hur resonerar ni andra?
 
Sommartid så kör jag termos eller kök. Knappast bådadera. Eftersom du delvis ska bo i tält lär du ju ha kök med dig. Då går termosen bort. (åtminstone skulle jag göra så)
Sedan finns det ju kök och kök... Typ ett jetboil är nästan lika smidigt som en termos.
 
Vintertid har jag alltid med mig en termos där jag kokar upp vattnet på morgonen och fyller på termosen. Det är alldeles för bökigt att plocka fram ett bensinkök och smälta snö osv under lunchtid anser jag.

På sommaren där emot så beror det helt på vilken typ utav lunch jag väljer att ta med mig. Är det som du skriver, en sopplunch så brukar jag ha med mig en 0,35 - 0,5L termos som jag kokar vatten till och fyller på under morgonen.
Även om det går ganska smidigt att koka upp vattnet via köket när lunchtiden är kommen så är det för mig ett extra moment som känns onödigt.
Vanligtvis under sommaren så äter jag fast föda (bars, nötmix osv) under dagen.

Med en termos får du ju räkna med ca 250-600g (icke fylld) extra i vikt beroende på storlek och modell.

Hur viktigt är vikten på ryggsäcken kontra enkelheten att få sitt kaffe, te eller sin soppa direkt?
 
Att gå i Jämtlandsfjällen i september med risk för snö o kallblåst med tält, liggunderlag, rätt sovsäck, ryggsäck, koksystem, med bränsle, nödproviant, förstärkningsplagg, ombyten, plus lite attiraljer till som karta och kompass etc och under 10 kilo.
Det låter som en tränad och erfaren lättviktspackare. Har du bara gått på råd härifrån? Har du testat denna din utrustning på vandring några dagar hemmavid och sovit i tältet? Själv skulle jag föreslå att du gör det först. För din egen skull.
Och då vet du själv svaret på frågan om du vill ha med en termos.

Lycka till
 
Med en termos får du ju räkna med ca 250-600g (icke fylld) extra i vikt beroende på storlek och modell.

Men det är ju den fyllda vikten som är intressant. Åtminstone på förmiddagen.
Det är åtminstone ett extra kilo att bära på, varav ett par hekto är "onödig vikt" efter lunch.
10% av din packvikt med andra ord...
 
Jag bor i Åre och vet hur Jämtlandsfjällen är och eftersom jag är en kortvuxen tjej har jag möjlighet att ha lätta grejer. Dessutom är jag van vid långvandringar (har bl.a. vandrat 90 mil i ett svep) och därmed van att packa riktigt lätt. Däremot var det många år sedan jag långvandrade i fjällen. Har mest gjort tredagarsturer mellan stugor vår, höst och vinter (med termos och matsäck) i området Vålådalen, Sylarna och Storulvån. Nu är det ju så att stugorna duggar tätt på leden mellan Åre och Grövelsjön. I teorin behöver man inte ens ha tält eller särskilt mycket proviant med sig, men jag tänkte varva mellan stugboende och tältning eftersom det är en längre vandring och man aldrig hur vädret utvecklar sig under en längre tid. Min utrustning ska fungera ner till ett par minusgrader utan problem.

Jag kommer givetvis att testa utrustningen (på en tredagarsvandring) innan jag ger mig av, men kommer troligtvis inte att ha möjlighet att testa i fjällen innan, eftersom jag bor på annan ort under sommaren och markerna oftast är för blöta på försommaren ör att det ska vara värt det.

Även med fylld termos räknar jag med att klara av att hålla mig runt 10-kilossträcket. Frågan är bara om den extra vikten är värd bekvämligheten att slippa rigga köket bara för en kopp kaffe?
 
Om du tar med termos på sommarturen är mitt tips mattermosen (0,4-0,5 l) eftersom du kan laga klart mat / svälla i den och den då har större användningsområde.
 
Om du tar med termos på sommarturen är mitt tips mattermosen (0,4-0,5 l) eftersom du kan laga klart mat / svälla i den och den då har större användningsområde.

Termosen får absolut inte vara större än den 0,5 l termos jag brukar använda. Bra tips med mattermos. Ska kolla Det kommer att vara tyngden som avgör vad det blir och om det blir, tror jag.
 
Thermos kan vara ett alternativ till kök vid stugtur, men då du planerar en kombination av övernattning i tält och stugor måste du ju ändå bära med dig ett kök. Jag hade lämnat thermosen hemma.
Välj ett kök med effektivt vindskydd så du lätt kan fixa varm mat och dryck även om vädret visar sin mindre uppskattade sida.
 
(...) Även med fylld termos räknar jag med att klara av att hålla mig runt 10-kilossträcket. Frågan är bara om den extra vikten är värd bekvämligheten att slippa rigga köket bara för en kopp kaffe?
Den frågan kan bara du själv svara på, och svaret inställer sig kanske efter din provtur. Värdet av att "slippa rigga köket" kan ju bero på hur enkelt/krångligt kök du valt, hur du packat det, och inte minst på din vana att hantera det.
Själv tänker jag som GustavOh: varför bära på vatten (halva dan) plus en onödigt tung "vattenflaska" (hela tiden)?
Men skulle kanske resonera annorlunda, om jag led av ett svårartat koffeinberoende ;)
 

avslutad210712

Gäst
Vintertid flera termosar som jag fyller på morgonen och sen nallar jag från dem under dagen.

Sommartid har jag aldrig ens funderat på en termos. För mig är den extra tid det tar plocka fram köket och koka upp kaffevatten under rasterna guld värd.
 
Min man råkade få syn på tråden och nickar medhållande när han läser era inlägg - han tycker att jag är knäpp som ens tänker tanken att ta med en termos och släpa på ett extra kilo när jag lagt ner så mycket möda på att hitta lättviktsgrejer att ta med.

Jag får helt enkelt göra så att jag enbart tar med utekök på alla mina dagsvandringar från och med nu och känna efter vad jag tycker. Att hantera köket är ju inte det svåra, utan snarare risken att inte tycka att det är värt att plocka upp för att jag bara ska ha en kopp te/det blåser/marken är ojämn osv. Jag är väldigt förtjust i enkelheten med termos och har alltid med den på varenda dagsvandring jag gör under sommaren (ofta 1-2 i veckan). Då vandrarj jag dock med 4-5 kilo på ryggen, vilket ju är en helt annan sak än 10 kg.

Att vandra i Jämtlandsfjällen i början av september kan förvisso innebära sommarvärme, men det kan lika gärna vara + 3 grader och snålblåst. Då är det gött med en förberedd vattentermos i sidofacket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.