Friluftsliv är bara för sociteten, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrens?

Bra personal

Kan inte hålla med om det som de flesta verkar tycka här om att det mest är okunnig personal i de störrre sportkedjebutikerna.
Det kan hända att man som anställd i en större butik inte har samma spetskunskap som i en mindre butik med mer specialiserat sortiment. Detta för att man då ofta har många många fler produkter och fler produktområden som man skall lära sig. I en mindre butik som tex Löplabbet, som någon nämde som en bra butik, har man löparskor som specialitet och kan därför fokusera på bara det och lära sig det mer ingående.
Det finns nog inget självändamål för en säljare i att vara okunnig. Tvärtom så har nog de flesta säljare ett driv och längtan efter att lära sig mer om produkter och användning av dessa. Om det är någon speciell detalj som en rem eller ett spänne som man undrar över och säljaren inte kan just det så är det lätt för honom/henne att ringa/maila leverantören och ta reda på det.
Man kan också som kund med ett specialintresse kanske lära säljaren något vid ett köp som han/hon kan föra vidare till nästa kund. Förmodligen tycker säljaren att detta är bra och då kanske även de större butikskedjorna kan ha ett större sortiment och då också bli tvingade till en högre kunskapsnivå.
 
God idé

"Förmodligen tycker säljaren att detta är bra och då kanske även de större butikskedjorna kan ha ett större sortiment och då också bli tvingade till en högre kunskapsnivå." skriver du. Kan bara hålla med om att detta vore optimalt, men jag vet butiker där man som "invigd" i friluftsvärlden håller sig undan för att säljaren är dum i huvudet och resonerar "ska du inte köpa behöver du inte prova".

Tragiskt
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Många av de som jobbar i de större butikerna har man ibland en känsla av att deras förra jobb var på ICA och nästa är hemtex. Dvs de är butikspersonal, inte friluftsmäniskor. Visst det finns undantag. Men om man går till de mindre och/eller specialiserade butikerna så finner man ofta en annan passion hos ägare och därmed rekryteras en mera kunnig personal tror jag
 
läser vad //T skriver och undra, är det så att en bra planerad butik där saker skyltas attraktivt i kombination med ordentligt utbildad personal är omöjligt att förena, eller är det bara att vi konsumenter är så pålästa numera att vi inte behöver någon som förklarar saker och ting för oss utan bara tar betalt (svårt att tro det)?

Det handlar ju om att det bästa för handlaren är att folk tar saker själva och går till kassan och betalar. Det ger ju minst personalkostnader.

Hur mycket skulle försäljingen öka om personalen var utbildad? Skulle den ökade försäljningen ge nån vinst med tanke på kostnaden för utbildningen?

Jag tror det är lite moment 22, eftersom alla butiker är lika "dåliga" så märka det inte av att vissa kunder flyr (de som flyr från A handlar hos B och de som flyr från B handlar hos A). Marknaden är helt enkelt så stor att kedjorna har råd att strunta i de kunniga konsumenterna.

Jag pysslar en del med bokbindning och läser en del forum om sånt. Där var det lite diskussioner om vad man ska ta för priser, och en bokbindare skrev så här: "Om inte hälften av kunderna vänder i dörren när de får höra priserna så tar jag för lite betalt".

Så länge man får fler kunder än man behöver så har man råd att tappa en del av dem.
 
Fantastiskt roligt att höra alla ideér på hur en friluftsbutik borde vara! Om ni har rätt så finns det pengar att tjäna!

Öppna butik och bli rika!! (och skapa konkurrens samtidigt :)

/d

Fyfan vilken mardröm, stå och dividera olika material med förstå-sig-påare! Näe, då säljer jag hellre min tid till nåt som känns meningsfullt och handlar där jag får bra service och pris.
 
Ett exempel är Meindl-kängor som har ursprunget i tyskland (oklart om de fabriceras där dock) men som man också kan spara minst 500kr på att beställa (frakten inräknad) därifrån. Åker man däremot dit och köper Lundhags, Hilleberg etc så är det mycket dyrare. Det visar sig således att det är fullt möjligt att producera billiga produkter i hemlandet.

Det visar sig snarare att det som regel är billigare att köpa grejer i dess ursprungsland eftersom det inte tillkommer extrakostnader i form av dels rena export/import-kostnader (frakter, tullar, pappers-excercis), samt dels i lagerhàllning, försäljning, distribution i Sverige (distrubutörens pâslag, inkl. dennes vinst). Fynda i utlandet gör man alltsà helst genom att leta produkter fràn landet i fràga.

När man jámför priser med utlandet bör man även ha i âtanke fenomen som varierande váxelkurser. Exempelvis stàr idag USD rekordlâgt jámfört med EUROn och de valutor knytna till denne, varför det nu är billigt för en europé att köpa fràn butiker i USA. När USD stod höpgre án Euron var det tvärtom, och europeiska nät-butiker sàlde som smör till USA.

Som sagt bör man ocksâ betánka faktorer som högre allmánna kostnader, pâlagor och moms i Sverige jämfört med en hel del andra länder, vilket handlaren màste inkludera i sin kalkyl.
 
Senast ändrad:
Som sagt bör man ocksâ betánka faktorer som högre allmánna kostnader, pâlagor och moms i Sverige jämfört med en hel del andra länder, vilket handlaren màste inkludera i sin kalkyl.

Jag har på tidigare jobb haft en hel del kontakt med ffa engelska kollegor, och de förstår inte alls varför och ffa hur vi kan driva affärer med så lite personal, och med följdkommentaren att vi ger så dålig service till våra kunder. När de sen ser vår vinst och så undrar de varför vi ens håller på... de expansionsplaner för norden, som vårt dåvarande englandskontor hade, gick inte att förverkliga. Det är först när kapital utifrån kommit till, som det händer något...

De som driver McDonald´s i Sverige får höra samma sak från sina kollegor runt om i världen. Kanske lite överdrivet, att de svenska restaurangerna i princip är ett hot mot varumärket...

//T
 
Dumma och elaka är de väl inte, de vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Alternativt; faktiskt bara överleva som verksamhet.
Jag tror att det finns en hel del verksamheter där ute som inte är särskilt lönsamma med tanke på den arbetsinsats som kan krävas och de risker och det ansvar man tar som egenföretagare...

Det är rättså mycket lättare att sitta på läktaren och klaga på Tre Kronor än att hjälpa till själv på rätt nivå... :)
 
Jag har på tidigare jobb haft en hel del kontakt med ffa engelska kollegor, och de förstår inte alls varför och ffa hur vi kan driva affärer med så lite personal, och med följdkommentaren att vi ger så dålig service till våra kunder.

Nu har inte jag världens mesta erfarenhet av engelska friluftsaffärer, men jag kan inte påstå att jag kunde märka att Londons butikspersonal skulle vara så mycket kunnigare än Stockholms när jag besökte nåt halvdussin av stadens bästa butiker. Snarare tvärtom.

Jag kanske ska tillägga att jag ju är svenne och inte ser det som höjden av god service att en försäljare möter mig i dörren och rutinmässigt frågar hur jag mår. :)
 
Här pâ mitt jobb stänger kontoret vi för lunch mitt pâ dan utan att nân stannar och hàller vakt vid telefonen. Vid besök av vâra Engelske distributörer kunde dessa inte tro att detta var möjligt, utan frâgade chockat om vi nâgonsin tánkt pâ hur mànga ordrar vi missade pga denna timme utan telefon-vakt var dag. De tog aldrig lunch utan klämde i sig en macka mellan samtal och samtal...

kanske snarare denna slags service Thomas tánkte pà..?
 
Jag kanske ska tillägga att jag ju är svenne och inte ser det som höjden av god service att en försäljare möter mig i dörren och rutinmässigt frågar hur jag mår. :)

Ja, usch... inte kul när butiker som praktiserar 30 sekundersregeln strikt utan känsla... bara för att det står i någon manual...

Med risk för att bli lite inkonsekvent i mitt resonemang om underbemanning och hur dyrt det är att driva butik... så kan jag medge att det faktiskt ibland kan vara befogat med en viss underbemanning, om personalen är bra. Jag har gjort tester som ofta visar att när det är mycket att göra så finns det en mycket fin gräns mellan under och överbemanning... och det hänger ju givetvis på vilka personer man har på golvet. Överbemanning skapar passivitet. Har du redan två kunder så är du genast attraktivare för den tredje. Men i längden funkar det inte.

Har sett öerbemanningsfenomenet i sthlm´s friluftsbutiker...

Hm... nu är det ju ett antal år sedan jag var i London och hade koll där... spelreglerna kanske har förändrats... kanske har dom dragit ner och gör bättre vinster istället... ? Ingen aning...

//Thomas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips