Tarp, 4x4 meter eller 3x3?

Hej!

Vi har tänkt att köpa en tarp som jag kan ha med mig när jag är ute och går i skogen. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Ska man satsa på en tarp som är 4x4 meter eller är den för otymplig att ha med sig och sätta upp fort?

Tarpen jag har kollat på är en DD Tarp XL 4x4.
 
Tarp skall transporteras med, vikten är därför en faktor, vad duken väger är en komponent i vikt. För att du skall kunna bruka den krävs snören, i skogen kan du säkert finna pinnar till att fästa dem, på fjället och i öppen terräng måste du medföra tältpinnar.

När du har satt upp en tarp så är alltid den täkta ytan för liten för flera.
Se även på Sildukstarpar de är vida lättare.
Ju större en tarp är ju mer segel utgör den.

För 4 skulle jag välja en 4x4 sildukstarp. Exempelvis http://www.integraldesigns.com/product_detail.cfm?id=734
go tur
 
Jag har en ca 3x2.5m istället för tält ofta. Rätt rymligt beroende på hur man spänner upp den. Sover själv där.
Ska ni bara ha den som skydd under raster på dagen och spänner upp den lutandes utan vinklar så hade min lugnt räckt till 4 pers.
Ihoppackad stor som en spaghettipaket, väger ca 4-500 gram.

Edit: är av silnylon.
 
Sen finns det ju färdiga kit med duk och stänger, tror bergans eller helsport har. Det blir ju tyngre, men det kanske är ok på skogspromenader över dagen. Man slipper leta träd och käppar, det kan vara rätt bökigt att få upp en tarp ibland.
 
Sen finns det ju färdiga kit med duk och stänger, tror bergans eller helsport har. Det blir ju tyngre, men det kanske är ok på skogspromenader över dagen. Man slipper leta träd och käppar, det kan vara rätt bökigt att få upp en tarp ibland.

Det blir nog en dd tarp 3x3, eftersom det mest är på mindre skogspromenader och bärplockning den kommer att användas mest.
 
Jag har just beställt en DD tarp XL, tänkte att det kan vara skönt att kunna vika ner en kant som vindskydd och ändå rymmas fyra stycken.

Mvh Magnus
 
Jag har just beställt en DD tarp XL, tänkte att det kan vara skönt att kunna vika ner en kant som vindskydd och ändå rymmas fyra stycken.

Mvh Magnus

Den har jag också kollat på. Har fortfarande lite beslutsångest. Har hört en del säga att det är lättare att sätta upp en kvadratisk tarp på olika sätt än det är att sätta upp en rektangulär.
 
Ul 20

har hillebergs största ul20 och det har aldrig
Varit problem med att den är för stor då jag paddlar i Svenska
Skärgården
 
Instämmer med Dan, varför lägga över hundra kr när det finns extremt slittåliga och lätta presenningar för bara någon tia. Dom är dessutom mkt mer vattentäta. Tillräcklig kvalitet för att använda som sittunderlag också, det bör man inte med tygdukar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.