Fotogen i X2 Trangia

En vindhastighet på blott 2,3 m/s? Alltså en svag bris?
Ja, mer än så vill man inte ha i en kontorsmiljö. Då blir det bullrigt - och en känsla av
kalldrag istället, man vill bara röra om lite i luften, det kyler varma kontorsarbetare
bäst, tydligen. Så såna där fläktar designas för omrörning - inte orkan... o_O

Och i det här testet är det mer en fråga att få luftinflödet från en bestämd riktning
- så man kan rikta vindskyddets hål enhetligt mot 'vinden'. Och det är den enda
fläkten jag har - nästa steg är att gå upp till min lövblåsare, och då kan vi varken
mäta ljudtrycket från brännaren eller ha labbuppställningen stående stilla på bordet.
Jag ska ta och mäta vad lövblåsen ger på en meters avstånd - imorgon...

Om nån vill komma hit med en 'bättre' vindskapare - så är ni välkomna...
/Odd

Senast ändrad:
Jo, men vid ett kökstest i simulerad blåst, så borde det väl ändå vara lite högre vindhastighet än svag bris, kan jag tycka. Åtminstone om blåstestet ska ha något större värde...

Se t.ex. följande test, där agnarna skiljs från vetet...
/Niklas

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Samma vindmätare som jag använder (men jag mäter naturligtvis i ISO-enheter så m/s)
- men det är också det enda i provet som är lika. Eller nästan det enda ... jag kommer ju
också att hålla till ute på trädgårdsbordet... Men,
varken brännartyp, bränsletyp, vattenmängd, tidmätning, temperaturmätning, ljudtrycks-
mätning etc är det minsta lika...
/Odd

Senast ändrad:
Tidmätning under rejäl (simulerad) blåst (med åtföljande bränsleåtgång) borde vara en viktig parameter i ett uppkoktest, tycker jag. Oavsett bränsle!
/Niklas

Senast ändrad:
På en meters avstånd registrerade vindmätaren ett instabilt och oregelbundet
flöde mellan ~15 m/s och ~17 m/s från lövblåsen. ( dvs Styv kuling... ) Men,
även om jag lyckas bygga upp en ställning för att hålla monstret i schack så
gör oljudet att jag definitivt inte ens kommer att försöka...
/Odd

På en meters avstånd registrerade vindmätaren ett instabilt och oregelbundet
flöde mellan ~15 m/s och ~17 m/s från lövblåsen. ( dvs Styv kuling... ) Men,
även om jag lyckas bygga upp en ställning för att hålla monstret i schack så
gör oljudet att jag definitivt inte ens kommer att försöka...
/Odd
Nu snackar vi seriösa vindtestvärden här! Det finns ju annars batteridrivna lövblåsar, som borde bli betydligt tystare än sina bensindrivna motsvarigheter.

Synd bara att du bor så långt bort, annars kunde du fått låna min batteridrivna Husqvarna lövblås för testet.
/Niklas

Lång tråd och åtskilligt är nämnt flera gånger.

Alkohol innehåller vikt eller volymmässigt ungefär hälften av energin jämfört med fotogen eller bensin. Ju längre kolkedja ju större energiinnehåll.
Detta är bakgrunden till att det finns skäl att ha tryckkök/ fotogenkök vid vintertältning. Men dessa siffror är vid fullständig förbränning. Bränner du fotogen i förvärmarkopp är förbränningen mkt ofullständig och det blir gul låga och massor av sot. Ofullständig förbränning bildar också kolmonooxid.

Det går att använda alkohol i tryckkök med ett annat munstycke (har funnits sådana optimuskök) men Trangias alkoholbrännare är redan så bra att den troligen är att föredra.

Thure

Intressant idé - men tyvärr ej i lager för närvarande. Och jag har ingen Whisperlite med i testet.
(Och med erfarenhet av MSR avseende min Dragonfly-pump [kort slaglängd och 100% plastic
fantastic] och bränsleflaska [helt onödig egen utformning av flaskhalsändan] så kommer det
inga ytterligare MSR med.)

Hur går det med testet, Polar300?
/Niklas
Långsamt framåt, det är inte precis mitt högst rankade åliggande för närvarande.

Testuppställningen är skapad, alla de saknade mätinstrumenten är inköpta och nu gäller det bara
att få några heldagar fria att jobba ute på altanen - utan regn, gassande solsken och/eller hård
vind... Sen är det väl bara att ta en brännare i taget, köra tre mätta tester, få fram ett medelvärde
och fylla i Excelfilen undan för undan. Hoppas jag...
/Odd

Förr levererades Lindkvists Fotogenkök med en liten lustig plåtflaska med ett långt krokigt rör, den var avsedd att ha tändsprit i. Alla kunde tända fotogenkök och blåslampor, fotogenlyktor och starkljuslampot eller glödnätslampor. Men 100 åriga kunskaper försvinner när de inte brukas. I stabstältet brann dock starkljuslampan så länge vi hade KFÖn.
Obra är bensin i fotogenlampan, förvärma med fotogen.

go tur

Senast ändrad:
Intressant idé - men tyvärr ej i lager för närvarande. Och jag har ingen Whisperlite med i testet.
(Och med erfarenhet av MSR avseende min Dragonfly-pump [kort slaglängd och 100% plastic
fantastic] och bränsleflaska [helt onödig egen utformning av flaskhalsändan] så kommer det
inga ytterligare MSR med.)

Långsamt framåt, det är inte precis mitt högst rankade åliggande för närvarande.

Testuppställningen är skapad, alla de saknade mätinstrumenten är inköpta och nu gäller det bara
att få några heldagar fria att jobba ute på altanen - utan regn, gassande solsken och/eller hård
vind... Sen är det väl bara att ta en brännare i taget, köra tre mätta tester, få fram ett medelvärde
och fylla i Excelfilen undan för undan. Hoppas jag...
/Odd

Kör du Whisperlite Universal, så kan du faktiskt använda en Primus pump om du vill.Allså behöver du inte byta slang för just den sakens skull...😉
/Niklas

Kör du WhisperLite Universal, så kan du faktiskt använda en Primus pump om du vill.
Alltså behöver du inte byta slang för just den sakens skull...😉
OK, det låter ju faktiskt som en förnuftig lösning - som skulle kringgå de där klart
oönskade MSR-egenskaperna med egen unik bränsleflaska samt opålitligt pump-
tillverknings-material och för kort pumpslaglängd.

Dvs för kort för att 25 pumpslag ska ge ett vettigt tryck med den, för just det här
testandet, fastställda bränslenivån av 85% av max-fyll-linjen. Vilket blir 502 mL
för MSR-flaskan... Och jag skulle kunna använda min modifierade Primusflaska
med sin manometer och (manuell pumpnings-minimerande!) luftfyllningsnippel
för de praktiska delarna av provet.

Och! Går det att få fast en dylik brännare i Trangian? Passar X2-koppen eller är
Dragonfly-hållaren användbar, eller måste något annat till? Som sedan visar sig
tillverkat av unobtanium eller vara out-of-stock i år - med okänd nästa inleverans? :unsure:

Det ligger så mycket pengar nerplöjda i det här projektet nu - så ytterligare en
fotogenbrännare skulle bara bli lite felräkningspengar på marginalen. Och, natur-
ligtvis, en ytterligare försening för materialanskaffning...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips