Nästa pre-test trappsteg avklarat. Efter vad som känns som tusentals pumptag värker höger
överarm och axel - men det var bara lite över 630 pumptag med 6 olika pumpar som var och
en pumpades upp till 35 pumptag i tre omgångar för att få fram ett genomsnittligt resulterande
tryck i manometerförsedda 0,6L Primusflaskan - mätt med 450mL vätska i flaskan - vid 20 - 25
- 30 - 35 pumptag. Nu kan jag använda vanlig däckfyllningstryckluft istället eftersom jag vet
vilket tryck som skall användas under de skarpa testkörningarna.
Knepigast var det att få KAP-Arctic-pumpen helt läckagefri på Primusflaskan - vilket fick lösas
med dubbla O-ringar istället för den nästan 40 år gamla plantätningsringen. Och med liiite
övertalning så gick det att ansluta även de två olika MSR-pumparna till Primusflaskan, det
som ser ut som en mutter på pumpen är faktiskt tillräckligt mjukt syntetgummi för att tillåta
att pumpen vreds ända ner till ett tätt läge även på en SIGG-standardenlig flaska. (Antagligen
ingenting som man ska upprepa allt för många gånger under pumpens livslängd...)
Genomsnittligt tryck för 20 - 25 - 30 - 35 pumptag för resp pumptyp i 0,6L-flaskan - i enheten Bar(ö):
KAP Arctic: 1,17 - 1,31 - 1,72 - 1,86
Optimus Nova (CEJN): 1,03 - 1,38 - 1,66 - 1,93
Optimus Polaris: 0,97 - 1,17 - 1,35 - 1,59
Primus: 1,14 - 1,41 - 1,66 - 1,93
WhisperLite: 0,86 - 1,10 - 1,28 - 1,45
Dragonfly: 0,86 - 1,03 - 1,24 - 1,41
Tydligt är att vi tidigare trott att trycken är högre än vad de i verkligheten är, inget enda når upp
över 2 Bar(ö). Och de kortslagiga MSR-pumparna är tydligt 'sämre' på att bygga upp ett tryck i
jämnhöjd med de långslagiga, de behöver ungefär 5 pumpslag extra. Likadant så behöver Polaris
något extra pumptag för att nå tryck i nivå med resten. Genomsnittliga medeltrycket för samtliga
vid 25 pumptag blir 1,2333 Bar(ö) - så jag tror det blir bra att sätta starttrycket till 1,25 Bar(ö) med
cykelpumpen för samtliga inledande skarpa prov. Räcker inte det trycket för någon av brännarna
- så får vi ge den någon/några tiondelar extra...
Spännande!

/Odd