Fotogen i X2 Trangia

Att kapa bort delar är jag expert på - har både vinkelslip och tigersåg. Och naturligtvis bågfil/
bågfilblad. Det enda demolitionverktyg som jag saknar (än så länge) är en plasmaskärare, det
brukade jag utnyttja jobbet för att få tillgång till. Så att rensa undan ev. ben etc blir ett mindre
problem. Ett större problem är att den där Trangiahållaren är slutsåld. Jag har registrerat mig
för att få besked om/när den kan tänkas dyka upp igen...

Fördelen med WhisperLite är ju att den är originaldesignad med en form av tystbrännarhatt, så
det behöver inte kompletteringsköpas. Och som det ser ut så går det att köpa WhisperLite ren,
dvs utan flaska och andra överflödiga tillbehör. Vi får hoppas de kan få fram Trangia-adaptern
någorlunda kvickt.
/Odd

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För att säkerställa lika-för-lika så körs ju all jämförelse vid max gaspådrag vilket naturligtvis är både onaturligt
och fnoskigt iom överdrivet eldande för kråkorna. Dessutom så kokas det utan lock (för att tempgivarproben
ska kunna hängas in centralt i vattenvolymen) vilket gör det hela ytterligare onaturligt...
Så skrev jag för ett bra tag sedan... Maxpådragets eldande för kråkorna går inte att göra något åt,
men jag har löst problemet med att ha lock på kastrullen samtidigt som temp-prob-spetsen hålls i
mitten av de 1000 millilitrarna vatten! Jag ville inte borra hål i varken min moderna nonstick- eller
i min trogna DuoSSAL-stekpanna - så det fick bli ett reservdelsinköp uppifrån Trångsviken: en 25 UL
-panna --- som fick offra livet för vår empiriska vetenskap:
2025-06-13 20;53;15_BILD0397B_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Och frågan om att enkelt få exakt 20mL Tenol ner i förvärmarskålarna lika-för-lika har jag också löst nu:
En 20mL Veterinärspruta i rostfritt stål och glas - med en 110mm lång och 2mm YD "nål"
2025-06-13 20;44;34_BILD0395_DxO+Odd_small.jpg
Tur att nålspetsändan är avslipad - den där skulle inte jag vilja ha körd i rumpan!
/Odd

OK, då är även ett MSR WhisperLite Universal iordninggjort för att kunna köras i ett Trangia 25
- så det får vara med i testet... Att få bort benen var rätt enkelt, när bara en tillräckligt liten
spårringstång hade lokaliserats. Och en 3mm insexnyckel... Sedan så var det bara att åter-
montera brännaren runt den Trangia-adapter som Outdoorbaehr i Tyskland säljer. Klart.
[Förvärmarskålen är rätt minimal, den rymmer bara 5 mL - hoppas det räcker till Tenol-
förvärmningen...]
2025-06-18 16;39;02_BILD0402_DxO+Odd_small.jpg
När allting ändå var i delar så var det dessutom enkelt att byta ut gasolmunstycket mot
fotogenmunstycket. Och med "Universal"-versionens gasolbehållaranslutning blir det nu
enkelt att använda en Primuspump istället för den lilla plastic-fantastic-pump som följde
med brännaren. Då kommer man runt såväl MSRs försök att tvinga användaren till att
vara bunden till deras egna bränsleflaskor (som inte är utformade i enlighet med den
etablerade SIGG-standarden sedan 50- 60-talet?) och även den väldigt kortslagiga MSR-
pumpkonstruktionen... Och diverse bränslepumpar har jag rätt gott om nu:
2025-06-18 16;04;48_BILD0401_DxO+Odd_small.jpg
KAP-Arctic - Optimus Nova [CEJN] - Optimus Polaris - Primus [4 st] - MSR WhisperLite - MSR Dragonfly
/Odd

Det finns säkert någon mekanisk verkstad, som kan fixa en större förvärmningskopp åt dig.

PS! Har du fått den tyska adaptern ännu, eller har något leveransdatum för den?
/Niklas

Har du fått den tyska adaptern ännu, eller har fått något leveransdatum för den?
Den sitter på brännaren på bilden, en jättesmidig liten vikt plåtbit... Köpte den
direkt från tillverkaren Outdoorbaehr i Tyskland. De levererade på en vecka...
2025-06-18 23;04;59_BILD0403_DxO+Odd_small.jpg Trangia-adaptern på WhisperLite -brännaren

2025-06-18 23;10;09_BILD0404_DxO+Odd_small.jpg WhisperLite Universal i Trangia
Det finns säkert någon mekanisk verkstad, som kan fixa en större förvärmningskopp åt dig.
Det kan jag göra själv - men det vore att fuska. Brännarna ska ju provas så nära det
standardutförande de levereras i som bara genomförbart (förutom anpassningen till att
köras i ett Trangia 25). Ett undantag blev MSR Dragonfly - eftersom den inte skulle fått
någon förvärmningsbehållare alls isåfall, den förmågan försvann med demontaget av
benen/aluminiumröret / montaget av Trangia-adaptern... Så den fick både förvärmar-
skål och glasfiberrep.
/Odd

Nästa pre-test trappsteg avklarat. Efter vad som känns som tusentals pumptag värker höger
överarm och axel - men det var bara lite över 630 pumptag med 6 olika pumpar som var och
en pumpades upp till 35 pumptag i tre omgångar för att få fram ett genomsnittligt resulterande
tryck i manometerförsedda 0,6L Primusflaskan - mätt med 450mL vätska i flaskan - vid 20 - 25
- 30 - 35 pumptag. Nu kan jag använda vanlig däckfyllningstryckluft istället eftersom jag vet
vilket tryck som skall användas under de skarpa testkörningarna.

Knepigast var det att få KAP-Arctic-pumpen helt läckagefri på Primusflaskan - vilket fick lösas
med dubbla O-ringar istället för den nästan 40 år gamla plantätningsringen. Och med liiite
övertalning så gick det att ansluta även de två olika MSR-pumparna till Primusflaskan, det
som ser ut som en mutter på pumpen är faktiskt tillräckligt mjukt syntetgummi för att tillåta
att pumpen vreds ända ner till ett tätt läge även på en SIGG-standardenlig flaska. (Antagligen
ingenting som man ska upprepa allt för många gånger under pumpens livslängd...)
2025-06-19 20;02;01_BILD0406_DxO+Odd_small.jpg

Genomsnittligt tryck för 20 - 25 - 30 - 35 pumptag för resp pumptyp i 0,6L-flaskan - i enheten Bar(ö):
KAP Arctic: 1,17 - 1,31 - 1,72 - 1,86
Optimus Nova (CEJN): 1,03 - 1,38 - 1,66 - 1,93
Optimus Polaris: 0,97 - 1,17 - 1,35 - 1,59
Primus: 1,14 - 1,41 - 1,66 - 1,93
WhisperLite: 0,86 - 1,10 - 1,28 - 1,45
Dragonfly: 0,86 - 1,03 - 1,24 - 1,41

Tydligt är att vi tidigare trott att trycken är högre än vad de i verkligheten är, inget enda når upp
över 2 Bar(ö). Och de kortslagiga MSR-pumparna är tydligt 'sämre' på att bygga upp ett tryck i
jämnhöjd med de långslagiga, de behöver ungefär 5 pumpslag extra. Likadant så behöver Polaris
något extra pumptag för att nå tryck i nivå med resten. Genomsnittliga medeltrycket för samtliga
vid 25 pumptag blir 1,2333 Bar(ö) - så jag tror det blir bra att sätta starttrycket till 1,25 Bar(ö) med
cykelpumpen för samtliga inledande skarpa prov. Räcker inte det trycket för någon av brännarna
- så får vi ge den någon/några tiondelar extra...
Spännande! :)
/Odd

Senast ändrad:
de kortslagiga MSR-pumparna är tydligt 'sämre' på att bygga upp ett tryck
i jämnhöjd med de långslagiga, de behöver ungefär 5 pumpslag extra.
Jag kom på att det dessutom bör noteras att MSR's bränsleflaskor är klart större än motsvarande
SIGG-standard-enliga flaskor: Deras "1L" flaska är drygt ett par cm högre än Primus "1L" flaska
(dock med samma diameter) och bägge har max-fyll-linjen angiven till de ungefär likalydande
887mL/890mL - men strecket är tryckt ca 20 millimeter högre upp på MSR-flaskan, vid (vad jag
räknar mig fram till är) faktiska 955mL-nivån...
Likadant är det om man jämför deras "0,6L"-flaskor: MSR-flaskan är ungefär 1,5 cm högre än
Primusen, fortfarande med ungefär lika diameter. Max-fyll-linjerna är angivna till att vara
591mL/530mL, vilket i det här fallet - om jag räknat rätt - blir 645mL-nivån för MSR-flaskan
med strecket tryckt ca 25 millimeter högre upp på MSR-flaskan än på Primusen.

MSR anger i de två instruktioner jag har tillgång till att det ska pumpas "20-30 strokes" vid fylld
flaska (30-40 strokes vid halvfylld flaska) inför starten. [Det är ungefär samma värden som jag
kill-minns från Optimusˊ och Primusˊ instruktioner.]

Slutresultatet är att MSR-brännarna har dåliga startodds i.o.m den klart kortare slaglängden för
pumparna OCH de mycket större volymerna i MSR-bränsleflaskorna. Alternativt att MSR genom
någon mirakulös hantering av atomiseringsnaturlagarna lyckats få sina brännare att fungera full-
gott vid lägre tryck än konkurrenterna. De hävdar ju allihop ungefär samma brännareffekter... ? :unsure:

Spännande!
/Odd

Senast ändrad:
Det kan ju också finnas skillnader i hur mycket volym som de olika pumparna tar upp när de är monterade i flaskan. Det borde ju också utredas, då det starkt påverkar mängden fri luft i den fyllda flaskan.

Alltså dels mäta det aktuella luftflödet för varje pumpslag och dels mäta hur mycket fri luft det finns kvar i den fyllda flaskan när respektive pump är monterad.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips