Fotogen i X2 Trangia

En sak att testa vore om tystbrännarhattar påverkar koktiden och förvärngstiden. Såg nämligen något klipp, där tystbrännarhatten ökade koktiden med bortåt 20-25% på ett MSR XGK EX. Även simringsförmågan med och utan tystbrännarhatt borde vara av stort intresse

Ovanstående kan ju givetvis bara undersökas på modeller som har en tystbrännare...
/Niklas

En sak att testa vore om tystbrännarhattar påverkar koktiden och förvärmningstiden.
Såg nämligen något klipp, där tystbrännarhatten ökade koktiden med bortåt 20-25%
på ett MSR XGK EX.
Om förvärmningstiden räknas in i koktiden så borde tystbrännarhatt förlänga koktiden
iom den ökade mängden massa som måste bringas mycket högre än fotogenets för-
ångningstemperatur. Vilket är bara ett av skälen till att jag inte avser starta tiduret in-
nan förvärmningen brunnit ut... Annars blir detta ingen vattenuppkokningstävling...
Skulle någon av brännarna inte vara nöjd med en 20ml standardslurk som förvärmning
- så får vi ta tag i det då...
Även simmer-förmågan med och utan tystbrännarhatt borde vara av stort intresse.
Det avser jag göra ett översiktligt prov av. Min tidigare erfarenhet är att förmågan,
och uthålligheten, att sjuda t.ex. ris har varit väsentligt mycket bättre för min Polaris
med PolarDawg jämfört med utan. Jag ska se om jag kan återfinna flamspridaren...
Ovanstående kan ju givetvis bara undersökas på modeller som har en tystbrännare...
Samtliga de fotogenbrännare jag kommer att testa är försedda med tystbrännarhatt
- och Trangias spritbrännare (som är de som saknar hatt) är ju tysta i sig...

Så här långt tror jag att vi kommer att mäta:
Luftens omgivningstemperatur vid provet (kvicksilvertermometer för att få lagom tröghet),
Buller (med tystbrännarhatt) - i dB A-filtrerat på ~1m vågrätt avstånd,
Aktiv koktid X°C → 98°C (mätproben hängande mitt i 1L vattenmassan) vid maximalt pådrag,
Vind vågrätt mot T25-vindskyddet i m/s,
Mängd fotogen som förbrukades under uppkoket i milliliter och i gram, mätglas & 'knarkvåg'
Möjligen också minsta stabila sjudningsförmåga (för 100ml (5mm) vatten i T25 DuoSSAL ytter-
kastrull) över tid, hur länge räcker 50ml fotogen? Vilket tar slut först - bränslet eller vattnet?

Eftersom de flesta av instruktionerna som anger antal pumptag (och inte bara "tillräckligt
med") stipulerar 2030 pumptag så tänker jag initialt ge alla 25 pumptag - och lyckas
jag få till mätbart flasktryck så kommer detta att anges där det gick att mäta. 25 pump-
tag med bränsleflaskan fylld upp till 85% av max-fyll-strecket borde vara klart tillräckligt...

Förvärmningssprit: Alla får 20ml Tenol (om det får plats) i spritskålen, annars upp till där
spriten rinner bort... Mätt med ml-graderad injektionsspruta. Skulle någon brännare fort-
farande inte förgasa efter 20ml Tenol - så får den ännu en omgång med 20ml. Och jag blir
besviken på den brännartillverkaren, de har inte gjort sin hemläxa...

Det är planerna så här långt för projekt "Fotogen i X2 Trangia" -kopp
/Odd

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Att tystbrännaren har mer massa än flamspridaren och således kräver mer förvärmning är ju givet. Men förvärmningen är ju sakligt sett ett mer eller mindre tidskrävande moment och bör därför tidmätas.

Angående antal pumptag, så beror det ju på hur effektiv pumpen (och pumplädret) är. Kan lätt smyga sig in systematiska fel här, som lätt förrycker resultatet. Å det vore ju synd, nu när du har lagt ut så mycket pengar och så mycket jobb på testet.
/Niklas

Att tystbrännaren har mer massa än flamspridaren och således kräver mer förvärmning är ju givet.
Men förvärmningen är ju sakligt sett ett mer eller mindre tidskrävande moment och bör därför
tidmätas.
Ja, tidmäta hur snabbt en 20ml standardslurk brinner upp kommer jag naturligtvis att göra.
Det kan ju vara lite olika för olika brännare, men jag är ärligt talat tveksam till att det skulle
skilja i mer än sekundskala. Min Polaris i sin X2-kopp brukar bränna standardslurken på
~250 sekunder (dvs drygt 4 minuter) och då är tystbrännarhatten uppe i ~280°C. Godset
är varmare längre ner. Brukar aldrig vara för kall för att förgasa på första försöket då. Det
blir fördelen med en enhetlig spritslurk - som ev. multipliceras - jämfört med att försöka
finna ett nödvändigt spritminimum för varje brännarmodell. Men 20ml som enhet - och
min erfarenhet är att det räcker vid åtminstone all tid över 0°C ute - är lätt att hantera. Och
räcker ju till ~50 tändningar på en enlitersflaska Tenol. Nog för nästan två veckor ute...
Angående antal pumptag, så beror det ju på hur effektiv pumpen (och pumplädret) är.
Kan lätt smyga sig in systematiska fel här, som lätt förrycker resultatet. Å det vore ju synd,
nu när du har lagt ut så mycket pengar och så mycket jobb på testet.
Ja, definitivt. De pumpar jag lekt med så här långt har behövt nyoljade läder / nyfettade
O-ringar allihop. Även de sprillans nylevererade... Så nylubrikerade pumpar är givet. Det
har nog varit värre att få backventilerna längst ner i pumpcylindern att vara någorlunda
täta. Det räcker inte att hälla olja på dem, de behöver gymnastiseras. Ibland plockas isär
för att massera tätytans material t.o.m. Där finns nog den största felkällan vad gäller tryck-
luftläckage. Men det avslöjar sig själv iom att kolvstången reser sig sakta. Det ser man
enkelt, till och med på KAP-Arctic - om man ger sjutton i att skruva fast stången i dess
nedre läge. Vilket Gunnar försåg den med som parkeringsläge.
/Odd

Angående antal pumptag, så beror det ju på hur effektiv pumpen (och pumplädret) är.
Kan lätt smyga sig in systematiska fel här, som lätt förrycker resultatet. Å det vore ju synd
Jag håller helt med, och jag har insett att 2-3-400+ pumptag kommer att göra mig skvatt
galen - så jag bestämde mig för att kringgå majoriteten av pumpandet.

Jag har byggt en 0,6L bränsleflaska med både däckpåfyllningsventil OCH tryckmätare.
Borde spara mååånga manuella pumpslag... :)

MSR-pumpen går ju inte ner på en vanlig SIGG-standard flaskhals – så där blir jag tyvärr
tvungen att pumpa…
[ Den tillverkaren är jag besviken på: Inte nog med att pumpen är gjord i: "100% kvalitet,
äkta plastic-fantastic" – den har dessutom ett pumpslag som är väsentligt kortare än de
andras (bara ~61mm/2.4"). De andra ligger mellan ~70mm (Primus-pumpen) och ~82mm
(KAP-pumpen), med Optimuspumparna (både den tidigare "raka" och den nuvarande "L-
formade") liggande inne däremellan med sina ~73mm.
Det ska bli mig ett sant nöje att bygga bort både plastic-fantastic-pumpen, den stenhårt
styva & överdrivet korta bränsleslangen samt unik-flaska-valet från MSR-brännaren med
tiden, själva brännaren är ju väl förtjänt av en sådan uppgradering. Det säljs både Primus-
pumpar och bränsleslangar som lösa reservdelar, och standard-enliga SIGG-typ-flaskor
kryllar hela den här marknaden av. Så, nån gång i framtiden…det är gôtt å va pensionär… ]
/Odd
2025-05-09 12;15;20_BILD363_DxO+Odd_small.jpg 2025-05-09 16;14;36_BILD364_DxO+Odd_small.jpg

Manometer blir nog bra, bara du får ett bra referensvärde på lämpligt flasktryck .
Första försöken, med min Optimus-pump till Polarisen, visar att med den beslutade vätske-
nivån av 450ml (85% av nivån för de olika flaskornas max-fyll-linjer utan monterad pump)
så höjer 20 pumptag trycket till ~0,85 bar(ö) på mätaren. 25 pumptag höjer trycket till
~1,0 bar(ö) på mätaren...
/Odd

2025-05-10 15;49;50_BILD365_DxO+Odd_small.jpg

Första försöken, med min Optimus-pump till Polarisen, visar att med den beslutade vätske-
nivån av 450ml (85% av nivån för de olika flaskornas max-fyll-linjer utan monterad pump)
så höjer 20 pumptag trycket till ~0,85 bar(ö) på mätaren. 25 pumptag höjer trycket till
~1,0 bar(ö) på mätaren...
/Odd

Visa bilaga 46542
Då är det ju bara att välja lämpligt tryck och hålla detta!

Ett intressant sidospår blir ju också att göra en graf över antalet pumptryck som behövs vid olika fyllnadsnivåer i flaskan, för att uppnå ett visst tryck! Behöver inte nödvändigtvis vara ett strikt linjärt samband.
/Niklas

Senast ändrad:
Såja, nu är ytterligare ett "två steg framåt och minst ett steg tillbaka" åtgärdat:

Det visade sig att när jag hade lämnat flaskan, med vätska och tryck, över natten
- så var manometern full med vätska på morgonen... Bummer! Ett ytte-pytte-litet
internläckage inne i manometern - som lät det ytspänningsfria (en droppe Yes! i de
450ml vatten blir helt ytspänningsfritt) vattnet ta sig ut...
Nu har jag fått en ny manometer levererad - och monterad. Så här långt verkar det
tätt. Vi får se imorgon hur det är då. Vi kan ju inte labba med en bränsleflaska som
inte är helt tät under provet...
2025-05-16 19;24;01_BILD367_DxO+Odd_small.jpg

Min tanke är sedan att mäta vad de olika pumparna ger för tryck vid 20 - 25 - 30 pump-
tag (med 450ml vatten utan ytspänning i flaskan) - så vet vi vad vi har för startvärden.
(Sedan så kan jag enkelt bara fylla till det trycket med tryckluftsslangen vid respektive
test - och omtest. Även KAP-Arctic kommer att köras med den här flaskan.

De som INTE kommer att få sitt bränsle från den här är MSR Dragonfly (Eftersom MSR
har saboterat* möjligheten att använda den internationellt standardenliga SIGG-typ-
flaskan!) och Trangias två olika spritbrännare (Av uppenbara skäl!)
* Det är så man kan misstänka att Trumpen och hans MAGA-anhang sitter i ledningen
för MSR!)

Efteråt - nån gång när pensionären har för lite att göra - så kan även en listning av
antalet pumptag som behövs (vid olika fyllnadsnivåer i flaskan) för att uppnå det där
starttrycket som vi har kommit fram till. Men det innebär ju ytterligare och omfattan-
de handpumpande - och det var ju just det som jag ville komma ifrån med den här
konstruktionen...
/Odd

PS
Uppkoksproven kommer att ske med en Trangia stekpanna som lock ovanpå kastrul-
len, jag har löst problemet med att få ner mätproben mitt i vätskan - trots lock på
kastrullen. Det kommer att ge mer verklighetsliknande uppkokstider, nu blir det bara
det vildsint onödiga fullt-pådrag-eldandet för kråkorna som avviker, flamspetsar som
når utanför kastrullbottnen är ju rent bränsleslöseri... Men enda sättet att lika-för-lika
jämföra olika brännares förmåga och bränsleförbrukning.

Senast ändrad:
Nu börjar "labbet" bli färdigbestyckat - kunde konstatera nyss att min kontors-
fläkt (som stod i vägghyllan snett ovanför/bakom min kontorsplats i alla år) ger
~2,3 m/s 'vind' på en meters avstånd. Det borde kunna vara en representativ
vind för körande av fotogenbrännare i Trangia 25, eller vad säger ni? Eller är
2,3 m/s kanske för mycket vind för det här?

Och bakgrundsbullret (A-filtrerat) här i rummet är 28,0 dBA. Startar jag radion
så hoppar det upp till ungefär 48,0 dBA...
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips