Fotogen i X2 Trangia

OK, vind. Vi får se vad som går att åstadkomma.

Någon jämförelse med brännarna monterade i spindelbenen blir det inte, de
har jag kastat undan för undan. Ser inget (har aldrig sett ett heller) behov av
att gå ifrån Trangias överlägsna vindskyddskonstruktion. Vi vet ju att det bara
är sämre utan Trangias vindskydd... Och hålen i undre vindskyddet ska vara
vända mot vinden - för att få in mesta möjliga vind i vindskyddet vilket kyler
vindskyddets metall.

Och rubriken gäller ju brännarna placerade i X2-kopp...
/Odd

Det får vi se - när labbandet är klart, så kan Utsidan höra av sig om de är intresserade.
(Jag vet att diskussionen uppmärksammats hos vissa vid Trangia i Trångsviken.)

Jag är inte så mycket för att framhålla mig själv, jag bara verkar. Åtminstone om det,
som det här ämnet, blir till något som intresserar mig - och som inte har någon bortre
stressig deadline. Varken fysiskt eller tidsmässigt...
Jag är ju heltidsledig numera - äntligen. Och min väckarklocka är, precis som utlovat
för 30+ år sedan, kastad i verkets kylkanal. Aldrig någonsin en väckarklocka igen - jag
sover tills jag vaknar, inte tills jag blir väckt. Och det beskriver hela min situation...

Sååå, som jag skrev: Har ni några förslag, vad vill vi veta - och vad kan vi få fram?
Max termisk effekt - Uppkokstid 1000ml till 98° - Rissjudning möjlig Ja/Nej - Förvärm-
ningsbehov - Bränsle per tid - m.m. m.m. Vad tycker ni som läser det här?
Empiriskt klarlagt är bäst!!! o_O
/Odd
Förvärmningsbehovet för de olika brännarna skulle vara intressant.

Jag testade Trollsländans (Dragonfly på svenska) originalkopp för förvärmningsbränsle
och den visade sig rymma sådär 17-20 milliliter. Vilket är lååångt från vad det ytte-pytte-
lilla glasfiberrepet någonsin kan innehålla. Alltså blev det plan B: Pajformsaluminiumplåt
vikt till en bassäng som placeras nere i botten av Trangia-adaptern med ytterligare en dm
med glasfiberrep. Nu lär Trollsländan ha en större chans att fungera som avsett monterad
i en T25...
2025-05-04 22;08;08_BILD356_DxO+Odd_small.jpg 2025-05-04 22;31;58_BILD357_DxO+Odd_small.jpg

2025-05-04 22;40;19_BILD358_DxO+Odd_small.jpg 2025-05-04 23;04;38_BILD359_DxO+Odd_small.jpg
:geek:
/Odd

I en ideal värld skulle det testet också innebära sprit och omgivningstemperatur på minus 30.

Det tar tid att få igång köket när allting är riktigt kallt. Jag inser att det inte är enkelt att testa. Men en intressant frågeställning är det.

I en ideal värld skulle det testet också innebära sprit och omgivningstemperatur på minus 30.

Det tar tid att få igång köket när allting är riktigt kallt. Jag inser att det inte är enkelt att testa. Men en intressant frågeställning är det.
Annars kan ju testet delas upp i två delar. En mer vår-försommar del, som utförs (och redovisas) nu och en mer vinterdel, som lämpligen utförs (och redovisas) under kommande vinter.

För det är ju svårt att få till rättvisa vinterförhållanden om man "fuskar" med frysboxen. Kanske en annan sak om Odd300 skulle råka ha tillgång till ett rejält frysrum med en bra klimatanläggning. Men de är nog svåra att hitta...
/Niklas

För det är ju svårt att få till rättvisa vinterförhållanden om man "fuskar" med frysboxen.
Kanske en annan sak om Odd skulle råka ha tillgång till ett rejält frysrum med en bra
klimatanläggning. Men de är nog svåra att hitta...
Ja, de är fullständigt obefintliga här i byn ute på landet. Fanns inte ens uppe i Forsmark...
möjligen ett test av min Optimus 207 eller min Polaris efter något dygn i frysen.

Idag kom UPS-bilen - med både länge väntad Dragontamer från i.Materialise och med
materialbeställningen från i torsdags till kabelstammen från Conrad Elektronik. Så nu
blir det garagearbete under någon/några veckor framöver, men jag tänkte att ni åt-
minstone skulle få se Draktämjaren på plats nere i sin brännare:
2025-05-05 17;20;32_BILD360_DxO+Odd_small.jpg
Den sitter så löst att jag misstänker att det blir tvunget till att naja fast den på plats.
Det är likadant med några av de andra tystbrännarhattarna...
/Odd

Najning är nog overkill. När du kör köket, så expanderar koppen mer än ljuddämparen. När köket sedan har svalnat, så krymper alltså koppen mer än ljuddämparen och då brukar också ljuddämparen kunna sitta ordentligt fast.

Vill du sedan ta bort ljuddämparen (t.ex. för att serva kök eller byta munstycke), så får du helt enkelt varmköra köket och då ta bort ljuddämparen med en polygrip eller dylikt.

Vet att Bernidawg har ett klipp på detta moment, kanske rent av som en del i klippet om Dragonfly och Dragon Tamer.

Angående testet, så kan du ju fundera om det ska delas upp i ett sommartest och ett vintertest, där vintertestet lämpligtvis utförs någon gång under kommande vinter.

Edit: Klippet om Dragonfly och Dragon Tamer, med själva borttagandet av Dragon Tamer efter ca 13 minuter in i klippet.
/Niklas

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 14
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
mikva Vad fyller det lilla hålet i Trangia vindskyddet för funktion? Kök och brännare 20
niking Trangia lägger ner sin multifuel X2-brännare Kök och brännare 17
AfSio Annan kaffepanna till Trangia? Kök och brännare 19
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 4
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg