Förstärkningströja M90 - Ullfrotte orginal 400g????

Förstärkningströja M90 som används i försvaret är väldigt lik Ullfrotte orginal 400g jacka. Är det möjligen så att det är samma plagg??

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det finns två olika tjocklekar i FM av (värme-)tröja 90 (med olika M-nummer). Jag vet inte säkert tjocklekarna men enligt soldf.com (där många militärt (över-)intresserade person hänger) så är den tunnare 400g/m2

Så här svarade wollpower själva 2016:
De säger att det är deras Full zip jacket 400g/m2, så nu känns det tämligen säkert.

Den har ursprungligen tillverkats av ullfrotte/wollpower men vet inte vem som är lägstbjudande nuförtiden.

/Patrik, som också gillar både den och annat från wollpower - mjuk och mycket värme i liten vikt/volym

Senast ändrad:
Vad väger era M90-tröjor? Tänker att det vore ett sätt att bli klok på om de finns i olika kvaliteter Min (storlek 5) väger 540 g.

Jag har läst till mig att woolpower som tidigare hette Ullfrotte Orginal AB, är dom som gör tröjan. Civila versionen ser lite annorlunda ut, men då har jag endast haft de äldre versionerna av militärens värmetröja. Min senaste värmetröja är från tidigt 2000 tal.
Kostar multum om man köper deras egna, men tyvärr har vi inget val. Det är olagligt att sälja militärens kläder (om man inte har tillåtelse) när det är 3 kronor på dom. MP letar aktivt efter annonser, sett ett par värmetröjor på tradera tas bort innan avslut.

Jag köpte min (plus en till min dotter) från någon av online-butikerna med militärt överskott, men minns inte längre om det var Garderoben, Kvibergs, Röda Stjärnan, Höglandskompaniet eller Armygross - men något av dem. Finns fler. Det var i o f s rätt länge sen - får de inte sälja den längre?

Jag köpte min (plus en till min dotter) från någon av online-butikerna med militärt överskott, men minns inte längre om det var Garderoben, Kvibergs, Röda Stjärnan, Höglandskompaniet eller Armygross - men något av dem. Finns fler. Det var i o f s rätt länge sen - får de inte sälja den längre?

Om de är kasserade av försvaret så kan de säljas via överskottsbutiker (som köpt upp dem via auktioner eller liknande) men privatpersoner har ibland på olagliga vägar kommit över en tröja och detta tror jag FM håller koll på och beivrar. Jag tror dock just avseende tröja/90 så slits den ut och inte många går till överskottsförsäljning, men det är bara min killgissning.
I förra årtusendet så sattes en K-stämpel på tvätt-/storlekslappen för att visa kasserad (och därmed inte längre inbytbar i FM serviceförråd), men tror inte det görs längre. Men jag kan ha fel. Har inte köpt överskott på ett tag.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips