Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken

Det beror ju på hur du definierar ordet kvalitet - för vissa kan det säkert betyda tålighet not nötning eller annan mekanisk påverkan - för andar kanske det handlar om hur ånga gånger man kan dra blixtlås upp ner eller knäppa och knäppa upp en knapp. Rivstyrka eller dragtålighet går också att klassa somkvalitetsfaktorer. Sömmar, vattentålighet, förmåga att ventilera är också kvaliteter. Vikt/värmeföhållande en annan faktor.

Den ull du beskriver har nog bra förmåga att värma och samtidigt låg vikt men dåligt slitstyrka - några vkaliteter på beskotad av en eller flera andra.

Men jag har tolkat att det är rejäla slittåliga kläder som TS efterfrågar och utan logga (jag undrar precis som @oldtimer varför detta var så viktigt och mitt tidigare svar om byggkläder tog inte det i stort beaktande, även om byggkläder som sagt ofta är varselgula med reflex numera).

/Patrik

Då tycker jag mc-ställ för bana är högsta kvalitet. Maximal nötningstålighet. Kombinera gärna med ringbrynjehandskar som slaktare har för händerna. Svinbra slitstyrka. Mkt bättre än arbetskläder (som i all ärlighet mer är billiga, fristads twill är inte så mkt att hänga i granen).

Kvalitet är när allt är rätt på en produkt (citat fd platschef på en mindre volvoanläggning). Men jag tror att man gör sig själv och världen en otjänst om man envisas med nötningstålighet som kvalitetsstämpel. Återigen. Engelssons mulesing underställ med hög andel syntet kommer hålla längre än IVN-Best certad ren ull, som på alla sätt är bättre. Idiotiskt sätt att definiera kvalitet. Vi måste nog skilja på hållfasthet, hållbarhet och kvalitet.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Tack för alla svar och diskussioner, mycket på jobbet så här innan semestern så jag har inte hunnit ta tag i detta ännu. Tanken är i alla fall att börja rota, fundera och testa mig från här inom kort. Kommer säkert ta ett tag att få en fungerande garderob så är tacksam för alla tips, trots att jag kanske inte är den snabbaste att svara (Jag kommer läsa allt!)
 
Tänkte uppdatera garderoben med lita nya Revolution Race kläder. Är det någon här som har någon rekommendation när det kommer till byxor? RVRC GP Pants för 700 SEK låter ju som hittat och på min 1h promenad runt Karlbergs kanal idag såg jag tre personer med dessa brallor. Är det en innerstadshype eller håller de uppe i fjällen?
 
Att ha ett torrt ombyte till natten förhöjer sömnkvaliteten enormt. Det kan dubbla som lager två om det blir plötslig vinter.
 
Aclimas Woolnet är sjukt bra som underställ. Inte påtagligt slitstarka och möjligen inte prisvärda, men sjukt bra. Oavsett lär inte märket synas.
 
Jag har gjort vandringar/fjällvandring med i brist på bättre ord budgetkläder. Det funkar men utrustningen tar stryk och blir sliten väldigt fort t.ex. kängorna var helt slut efter en fjällvandring. Och på en kompis skor släppte sulan så vi fick laga den med silvertejp. Så det är ett vågspel att ge sig ut med budgetkläder, men det kan funka lika väl som det går sönder. Dock finns det inga garantier att dyrare utrustning håller om man skulle få ett måndagsex.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.