Första tältet.

Till vad skall du bruka det?
Hur frekvent?

Då sängplatser på vandrarhem och stugor kostar vad de gör bör du jämföra med de eventuella utläggen enligt ovan.

Kvalitetstält är i min värld mycket billiga, de lite dyrare i samma innerstorlek brukar vara lättare, vilket uppskattas av bäraren. Nybörjare brukar skryta med hur stormstarka deras tält är. Mitt råd är alltid välj så vindskyddad plats du kan. Jag har sett många tält blåsa sönder, mest på grund av att de inte slagits upp på en vindskyddad plats, dvs operatörsfel.

Det värsta som drabbat mig är att kamrater som envisats med kök i absid lyckats elda tält. Därför väljer jag köksplats utanför.
Som tonårig hade jag ett blött, billigt, bomullstält som inte tålde en västerstorm på ett naket skär, Men det gick att laga.

Kommer du upp i tvåsiffrigt antal tältnätter per år bör du nog överväga en annan vinkel på tältinköpet.

go tur
 
Synd att du uppfattar de rekommendationer du får om att köpa kvalité som en "hype" istället för att lyssna på de som förordar kvalitet, säkerhet och ett bra andrahandsvärde - ditt "billiga" tält riskerar att bli riktigt dyrt om det blåser sönder på fjället eller om du tröttnar och tvingas skänka det till Myrorna då det inte har något andrahandsvärde...

Till vad skall du bruka det?
Hur frekvent?

Då sängplatser på vandrarhem och stugor kostar vad de gör bör du jämföra med de eventuella utläggen enligt ovan.

Kvalitetstält är i min värld mycket billiga, de lite dyrare i samma innerstorlek brukar vara lättare, vilket uppskattas av bäraren. Nybörjare brukar skryta med hur stormstarka deras tält är. Mitt råd är alltid välj så vindskyddad plats du kan. Jag har sett många tält blåsa sönder, mest på grund av att de inte slagits upp på en vindskyddad plats, dvs operatörsfel.

Det värsta som drabbat mig är att kamrater som envisats med kök i absid lyckats elda tält. Därför väljer jag köksplats utanför.
Som tonårig hade jag ett blött, billigt, bomullstält som inte tålde en västerstorm på ett naket skär, Men det gick att laga.

Kommer du upp i tvåsiffrigt antal tältnätter per år bör du nog överväga en annan vinkel på tältinköpet.

go tur

Det var inte alls negativt menat på det viset att jag inte lyssnar på de som förordar Hilleberg. Min ande mening var att försöka få reda på vilket tält som ger mest för pengarna utan att lägga sig på en nivå som för mina behov känns alldeles för hög. Tycker att det känns lite väl häftigt att en nybörjare i friluftsliv köper ett tält för 6-9 tusen när det handlar om kanske absolut max 10 tältnätter på ett helt år. Bara det att man nämner tält så är det Hilleberg som förordas vare sig man ska campa på böda strand eller frågar om ett någorlunda bra tält rent kvalitetsmässigt men samtidigt till ett rimligt pris. Ska som sagt tälta max 10 nätter/år och i varierande terräng, men kan samtidigt säga att jag inte känner mig så säker att jag kommer att tälta i snöstorm och tok regn, utan kommer nog att kolla smhi så att det lovas någorlunda väder. Och kräver därför inget tält som klara 50m/sek. Måste väl finnas något mellan segment som är ok. Känns som om diskussionen blivit som om det bara finns Ferrari och Dacia (inget illa menat om dem).
 
tält -

Kanske hittar du fler tips här, http://www.fjellforum.no/, det var någon där som postade ungefär samma fråga som du. Fjellheimen och Hilleberg verkar vara populära! Här har någon bloggat om sitt Fjellheimen-tält, men det finns ju fler bloggar via Google: http://livetpatur.blogspot.se/2012/08/helsport-fjellheimen-superlight.html

Angående ekonomin så kan man ju kanske räkna lite på vad det skulle kosta att bo i stuga, vandrarhem, eller B&B under 5-10 dagar och jämföra med det. Så gjorde vi i alla fall. Ett trebädsrum kanske kostar 600 kr, gånger 6 dagar, då gör det 3600 på ett år, 7200 kr om man semestrar så under 2 år.... tja...

En person säljer sitt Hilleberg Nallo på Blocket just nu för 4500 kr ser jag...

Det här kanske kan vara något också, en butik har "flyttrea", upplagt idag, de säljer Bergans Trollhetta 3 för 3759:- och andra billigare tält också. (Blocket).
 
Senast ändrad:
Som sagt kolla på Bergans compact light, bergans rondane och Arctic alpine wbt.
Dessa tält ligger på drygt 3000 - 3500 kr och är bra tält som jag tror skulle passa dig utmärkt.

Kolla på Northstar.se om du inte redan gjort det.
 
Tycker att det känns lite väl häftigt att en nybörjare i friluftsliv köper ett tält för 6-9 tusen när det handlar om kanske absolut max 10 tältnätter på ett helt år.

Det tycker jag också och det är därför jag förordar ett begagnat kvalitetstält. Ett Hilleberg med ett par (2) år på nacken tycker jag inte att du ska behöva betala mer än halva nypriset för och då hamnar man på rimliga nivåer. Dessutom är jag övertygad om att värdeminskningen på ett begagnad kvalitetstält är mindre än den på ett nytt tält i mellanklassen. Ett nytt tält i "skräpklass" kommer du antagligen att få betala för att bli av med...

Nallo 2 GT har ett rekommenderat nypris på 8200:- och ett begagnat i gott skick tycker jag du kan betala 4100:- för. Om du använder det under ett par år och sköter om det kommer du utan problem att kunna sälja det för 4000:- vilket ger en "tältnattskostnad" på (4100-4000)/(10*2)=5:- per natt och en totalkostnad på 100:-

Ett nytt Nordisk Reisa går att få för 4600:- och efter ett år är värdet inte mer än 2300:- vilket ger en kostnad på (4600-2300)/(10*2)=115:- per natt och en totalkostnad på 2300:-

Sedan finns ju alltid lågprisalternativet Fjällmark Arctic Tunnel för 2200:-, men jag skulle bli förvånad om du får ut mer än några hundringar för det efter ett par år och hur man än räknar på det kommer tältnätterna att bli dyrare än med ett riktigt kvalitetstält.

Du gör ju själv en intressant jämförelse mellan en Ferrari och en Dacia - en begagnad Ferrari behåller värdet bra mycket bättre än en ny Dacia... ;-)

Lycka till med ditt tältval!
 
För den prisklass du valt skulle jag säga som flera redan gjort, bergans compact, compact light(nu mer rondane va?) eller arctic alpine. Kanske några kronor mer än dina alternativ(beroende på storlek på tältet) men tror du får "mer för pengarna"..(lyckades jag konstatera nu när jag letade ett komplement till mitt 3-p tält.)
Annars begagnat!

Men beror ju så klart på hur mycket och var det ska användas.
Och tänkvärt är ju att det iallafall till fjälls knappast är lönt att kolla väder och bara ge sig ut i "säkert väder". Haft prognoser för veckoturer med strålande sol som slutat med regn eller snö och 15-20 m/s.
(Nu säger jag inte att tälten du nämnt inte klarar dåligt väder, utan bara nått man bör han i åtanke).

Bergans och arctic alpine tycker jag för övrigt är fina tält i mellanklassen!

Lycka till med tältvalet!
 
Senast ändrad:
Hillebanerna försvarar sina dyra inköp här som vanligt ser jag :). Själv är jag skeptiskt till att de är bättre än andra liknande. Dessutom hänger inte Hilleberg med längre. Folk vill ha lättviktstält och några såna finns knappt i sortimentet iaf inte i en-manna-sektionen. Enan är väl ett steg i den riktningen men flera år efter konkurenterna. Gillar Unna-designen utan absid men det väger way to much för att orka släpa på fjället. I kajaken är det lättare.

Själv är jag nöjd med mitt zephyrus light för 2000:-. 1,2 kg.
 
Hilleberg släpper ett nytt kupoltält som heter Niak 1,5 under 2016. Det ska väga 1,6 kg och är 2 personers.
Kolla videon på youtube
 
Och det gör tydligen även de kvalitetsignoranta snåljåparna... :p

det e samma kineser som syr allt iaf. finns ingen genuin svensk kvalitet i vare sig fjällräven eller Hillerberg längre. De sålde sig till lågpristillverkarna för längesen men låtsas inte om det utåt och tar skyhöga priser ändå. Skulle va kul att se tillverkningskostnaden för ett Hillberg. Gissar på 2-300 spänn :)
 
det e samma kineser som syr allt iaf. finns ingen genuin svensk kvalitet i vare sig fjällräven eller Hillerberg längre. De sålde sig till lågpristillverkarna för längesen men låtsas inte om det utåt och tar skyhöga priser ändå. Skulle va kul att se tillverkningskostnaden för ett Hillberg. Gissar på 2-300 spänn :)

Visst, Hilleberg gör skittält och det går att få mycket bättre för några hundringar. Alla vi som är nöjda med att våra Hillebergtält hållit oss torra när andras tält blåst sönder eller läckt som såll är lurade...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
hansthomas Vad tror ni om det här tältet? Bo och sova 31
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.