Fördelar med tung packning?

När Lättpackningsforumet startade tänkte jag genast, vad skönt, nu slipper vi **** *****, en person som aldrig försummade en chans att förlöjliga och inte bidra. Det gjorde vi också, men jag har tappat räkningen på alla inlägg av andra om att man träna sin kropp istället och att bara man har kondition så kan man bära vilka bördor som helst (utan förklaring varför man skulle vilja det). Jag undrade en gång elakt om en sådan skribent kanske varit lite ensidig i sin träning - det hade iaf det goda med sig att vederbörande inte hörde av sig igen.


Och i Alven-tråden nyss var det nån som undrade vad man nu skulle göra med denna lätta packning (bara gå??? Svar, istortsett, ja, för en del är det faktiskt grejen. Det finns alltså de som inte måste bära med sig hela sin vardag eller nyttja alkohol för att stå ut med naturen).

Men, vi behöver inte den diskussionen en gång till. Om jag modererade detta forum skulle sådana inlägg - samt denna tråd -
saklöst raderas eftersom de inte passar in i forumets ämne - de kanske hör hemma någon annanstans, men då har de ändå redan skrivits hundra gånger förut.
Så då får någon annan moderator inskrida. På tiden!

Vad jag har att säga i ämnet finns på http://www.huthyfs.com/lattpack.html
Sidan uppdateras allteftersom nya erfarenheter och idéer tillkommer.

Väl rutet!
 
När Lättpackningsforumet startade tänkte jag genast, vad skönt, nu slipper vi **** *****, en person som aldrig försummade en chans att förlöjliga och inte bidra. Det gjorde vi också, men jag har tappat räkningen på alla inlägg av andra om att man träna sin kropp istället och att bara man har kondition så kan man bära vilka bördor som helst (utan förklaring varför man skulle vilja det). Jag undrade en gång elakt om en sådan skribent kanske varit lite ensidig i sin träning - det hade iaf det goda med sig att vederbörande inte hörde av sig igen.


Och i Alven-tråden nyss var det nån som undrade vad man nu skulle göra med denna lätta packning (bara gå??? Svar, istortsett, ja, för en del är det faktiskt grejen. Det finns alltså de som inte måste bära med sig hela sin vardag eller nyttja alkohol för att stå ut med naturen).

Men, vi behöver inte den diskussionen en gång till. Om jag modererade detta forum skulle sådana inlägg - samt denna tråd -
saklöst raderas eftersom de inte passar in i forumets ämne - de kanske hör hemma någon annanstans, men då har de ändå redan skrivits hundra gånger förut.
Så då får någon annan moderator inskrida. På tiden!

Vad jag har att säga i ämnet finns på http://www.huthyfs.com/lattpack.html
Sidan uppdateras allteftersom nya erfarenheter och idéer tillkommer.


Jag vet inte om jag ska se denna utläggning som en motreplik till det som citerades ur mitt inlägg, eller bara en reflektion i samma riktning...

Apropå, att moderera och enkelrikta, så är förstås bästa sättet att få säga vad man själv vill och utan att bli emotsagd, att göra det på en egen websida. Man kan vara säker på att få sista ordet och att få tala till punkt, men å andra sidan kan jag ju det om jag skriver nåt i ett kollegieblock också. En brist med båda varianterna är kanske att man inte kan räkna med att så många läser vad man tycker.

Kanske är en enklare variant att man struntar (att läsa) i lättpackningsforumet.
Om det är någon som vill tipsa eller fråga om en bra pryl som har ett antal goda egenskaper, varav låg vikt är en - så passar det ju som regel med nåt av de andra forumen; är det en klätterpryl - så finns det tre klätterforum, är det en bra kök - så finns ett forum för det.
Kvar till lättpackningsforumet blir väl då just trådar som handlar om låg vikt som ett isolerat självändamål, samt positiva och negativa argument till denna filosofi.
 
En reflektion i samma riktning, kanske.

Utom:

Enkelrikta!!?? I ett forum för ex.vis fjällvandring diskuterar man inte fjällvandring kontra annat
i oändlighet; man tar för givet ett postivt gemensamt intresse för den sortens aktiviteter
även om inte alla är intresserade av precis samma områden eller turer. Diskussionerna saknar sannerligen inte liv alla gånger.

På samma sätt ska det vara med ett lättpackningsforum om det ska ha någon mening alls. .
Det utesluter verkligen inte oenighet om det relativa värdet i olika lösningar, eller skiljaktiga erfarenheter.
Det här tjafsandet som dyker upp emellanåt saknar all motsvarighet i de engelskspråkiga lättpackarforum jag besökt.

Man kanske kunde göra så att jag startar en tråd där jag räknar upp allt som är vettlöst och fånigt med lättpackning.
Då är det kutym att alla vidare kommentarer i ämnet ska
skrivas i den tråden - nya trådar i befintliga ämnen låses.
Det kanske skulle lösa problemen? Tar jag i tillräckligt orkar ingen tillägga något.

I går postade jag på Fjellforum om mina fotoalbum från Alperna och Pyreneerna. I morse
var där ett personangrepp utan ringaste anknytning till ämnet i en fullkomligt (jag skulle säga avsiktligt) feluppfattad fråga, kryddad med fördomar mot svenskar. Inlägget ströks och vad jag kan se så kastades trollet ut. Är det enkelriktning? Naturligtvis inte.
 
Tycker det är märkligt att packningsvikt kan röra upp så mycket känslor.
En lätt grundpackning kan väl bara vara av godo?

Tycker att en vikt på 20kg eller något över, känns bekvämt. Är det mer än så, blir det tungt och inget nöje längre.
När man tex. har gummibåten med sig kan det bli slitigt om man inte packar lätt i övrigt.
Då gäller det att bara ta med det nödvändigaste fiskegrejjerna, kompaktkamera, mp3-spelare i stället för bok och radio osv.
Det är vid sådana tillfällen man lär sig grunderna för lättpackning.

Hade aldrig hört talas om "tarpning" när vi första gången bara tog med oss regnskyddet till det gamla ryggås-tältet.
Inte visste man att man var lättpackare, när man hade ett tremanstält på 2,2kg, och en 70 liters ryggsäck på 2,1. Vi lämnade köket hemma och tog bara med tändstickor och en Trangiagryta. Dessutom åt vi ofta fisk istället för medhavd mat.

Fördelar med tung packning i sig, finns inte.
Däremot kan man väl tycka det är trevligare att campa om man har med sig ett lite större tält, kortlek, radio, komplett kök, sprit etc.

Var och en har sin trivselvikt på packningen. Jag kan inte se någon orsak att packa mer än ca. 20kg. Tycker att det räcker så.
 
Kvar till lättpackningsforumet blir väl då just trådar som handlar om låg vikt som ett isolerat självändamål, samt positiva och negativa argument till denna filosofi.

Så, i klätterforumet så ska vi diskutera positiva och negativa argument kring klättring?

I paddelforumet ska vi diskutera positiva och negativa argument kring paddling?

Jag må vara helt dum i huvudet, men jag fattar inte varför man måste dra med de negativa argumenten?? De som håller hus i dessa forum torde vara intresserade av det som forumen handlar om, varför ska de behöva höra att de håller på med fel saker??
 
Så, i klätterforumet så ska vi diskutera positiva och negativa argument kring klättring?

I paddelforumet ska vi diskutera positiva och negativa argument kring paddling?

Jag må vara helt dum i huvudet, men jag fattar inte varför man måste dra med de negativa argumenten?? De som håller hus i dessa forum torde vara intresserade av det som forumen handlar om, varför ska de behöva höra att de håller på med fel saker??

Hmmm, har du aldrig sett marathondiskussionerna för/mot bultar på klätterforumen? (ok, det är inte negativa argument där om klättring i stort, men definitivt negativa argument om "fel" klättring på samma sätt som lättpackarforument fylls med argument mot "fel" vandring)

Eller paddlarnaas eviga debatter om roder/skedda europapaddel/eskimåpaddel/vingpaddel etc
etc.

Fast ärligt talat förstår jag inte varför just lättpackning gör en del så stingsliga. Som om det vore ett personangrepp att ens antyda att vi prioroterar olika.
 
Hmmmm. Möjligen haltar jämförelsen med klätter-, paddel-, etc forum. Där finns det ju t.ex. en hel del utrustning som är mer grenspecifik. Lättpackning tenderar att handla om samma slags prylar (fotbeklädnader, ryggsäckar, tält) som en rad andra forum. Det är inte lika specifikt, helt enkelt. Kanske blir det då också så att det blir lättare att rör upp känslor hos de som inte är intresserade av lättpackning utan har andra kravspecar, där vikten hamnar längre ner på listan. Effekt: Det blir en massa (oftast tomma) diskussioner om individuella preferenser, som i normalfallet leder till nada.

Men nog tycker jag att man i just lättpackningsforumet rimligen kan anta att de som diskuterar är intresserade av att packa lätt och har exempelvis "myspyskomfort" (och jag menar inget nedlåtande alls med detta) och stryktålighet längre ner på sin prioritetslista. Om detta sen är att betrakta som en klubb för "invärtes beundran" (som det kallades i nån tråd, lysande uttryck!) så må det för min del vara hänt. Ibland måste man få vara lite navelskådande* för att hitta på bra idéer.

Samtidigt kan man kanske anta att de som postar i andra forum kring utrustning inte primärt är ute efter att jaga gram, och då kanske lättpackarklubben för invärtes beundran (inkl jag alltså) bör hålla fingrarna borta därifrån ibland, så att inte det första svar man får är "skaffa tarp/gympadojjor/silnylonpåsemedtunnabärremmar!" Då förstår även jag att man som icke-lättpackningsprioriterande lackar ur.

*) EDIT: Kanske kan tillräckligt djupt navelskådande leda till just invärtes beundran? ;)
 
Inte jag heller, det är väl självklart att vi ska mörka alla negativa aspekter med det hele :)

Det handlar väl inte om att mörka?

Hur skulle det låta om jag gick in på klätterforumet och började prata om alla nackdelar med klättring? Hur många där skulle vara intresserade av det?


Det här forumet är inriktat på lättpackning. Jag tror inte någon är så naiv att de tror att det inte finns några nackdelar med lättpackning. Det finns nackdelar med ALLT. Det man gör är att man väger fördelar mot nackdelar.

Om nån säger att läksburkskök är värdelösa för att de inte går att smälta snö med så är det en totalt ointressant information för nån som ska vandra en helg på Sörmlandsleden. Troligen lika ointressant för nån som ska vandra en vecka eller två längs Kungsleden i Juli.

För nån som skall knata snöskor uppför Keb i februari kan det vara en intressant informationsbit, men å andra sidan så tror jag att den som skall göra det förstått att ett litet lätt läskburkskök inte funkar för det.

Annars kan jag ju börja dra argument som:

Kängor är värdelösa för de är så svåra att springa i.

Kajak är värdelöst för det går inte att krypa in och sova i.

Kanadensare är värdelösa för de är inte täckta (så det regnar in).

Yxa är värdelöst för det går inte att såga med.

Bensinkök är värdelöst för det kräver en ömtålig pump.

Segla är värdelöst för det kräver vind (och det finns det inte alltid).

Långfärdsskridskor är värdelöst för de kräver is (går inte att ta sig över rännor etc).
 
Så, i klätterforumet så ska vi diskutera positiva och negativa argument kring klättring?

I paddelforumet ska vi diskutera positiva och negativa argument kring paddling?

Jag må vara helt dum i huvudet, men jag fattar inte varför man måste dra med de negativa argumenten?? De som håller hus i dessa forum torde vara intresserade av det som forumen handlar om, varför ska de behöva höra att de håller på med fel saker??

Tycker det är väldigt få som här uttalar sig negativt mot att lätta packningen. Däremot förekommer det ofta att folk är negativa mot enskilda lättviktslösningar. Jag tror du blandar ihop dessa två åsikter. Ofta tolkas ett negativt uttalande om nån enstaka lättviktslösning som att personen ifråga är emot att packa lätt över huvud taget (och därmed bör förpassas till annat forum?).

Att i lättforumet uttala sig negativt om tex gympadojjor borde väl inte vara konstigare än att i paddlingsforumet uttala sig negativt om roderkajaker? -Det är sällan en lösning fungerar bäst för alla utövare.
 
Tycker det är väldigt få som här uttalar sig negativt mot att lätta packningen. Däremot förekommer det ofta att folk är negativa mot enskilda lättviktslösningar. Jag tror du blandar ihop dessa två åsikter. Ofta tolkas ett negativt uttalande om nån enstaka lättviktslösning som att personen ifråga är emot att packa lätt över huvud taget (och därmed bör förpassas till annat forum?).

Att i lättforumet uttala sig negativt om tex gympadojjor borde väl inte vara konstigare än att i paddlingsforumet uttala sig negativt om roderkajaker? -Det är sällan en lösning fungerar bäst för alla utövare.

Huvudet på spiken!

Det ligger ju dessutom i lättpackningens natur att utrustningen blir väldigt individuellt anpassad. Hängslen-och-livremspackningen som passar de flesta användare och situationer blir ju alltid tyngre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.