Fördelar med höga bensinpriser

Eget fordon är guld värd,även om den står still hemmavid många dagar. Hyrbil/poolbil lär väl oftast brukas försiktigt med lite packning,inga hundar,kajaker,skidor,eller släpvagn. Den dag privatbilismens era är över så lär radien man lever inom bli rätt liten. Nånstans läste jag att innan fossileran inleddes så levde många sina liv inom ca 20km radie från hemmet,vilket jag nog gör idag ifall jag inte tar bilen. Att bara transportera sej själv med liten eller ingen packning går ju med cykel.
 
Antal bilar oavsett drivmedel kommer nog inte minska.
Snarare öka i takt med att befolkningen ökar.
Det positiva(troligen) är att försäljningen av el-bilar ökar.
Frågan är hur mycket mer miljövänligt det blir.
Tänker på metaller och elförbrukningen.
Fler gruvor & vindkraftsparker får vi nog räkna med.
 
Eget fordon är guld värd,även om den står still hemmavid många dagar. Hyrbil/poolbil lär väl oftast brukas försiktigt med lite packning,inga hundar,kajaker,skidor,eller släpvagn. Den dag privatbilismens era är över så lär radien man lever inom bli rätt liten.
Bilens historia är ju en framgångssaga och behovet av privatbil kommer säkert att bestå länge till. Men det beror också på var och hur man bor. Redan idag lever många utan egen bil och jag tror att - med rätt åtgärder - de skulle kunna bli betydligt fler.

Antal bilar oavsett drivmedel kommer nog inte minska.
Snarare öka i takt med att befolkningen ökar.
Det positiva(troligen) är att försäljningen av el-bilar ökar.
Frågan är hur mycket mer miljövänligt det blir.
Tänker på metaller och elförbrukningen.
Fler gruvor & vindkraftsparker får vi nog räkna med.
Den där miljöfrågan är väldigt viktig, det tycker jag också. Om utvecklingen fortsätter som hittills så kommer det tyvärr bli som du skriver. Och hur vi än gör så kommer vi ändå få se fler gruvor osv. Det viktiga är att vi inte exploaterar hur som helst, att istället välja utvinning med omsorg så det blir så hållbart som möjligt.

Sedan handlar det inte bara om privatbilismen. På de stora Europavägarna i vårt land går mängder av lastbilar. På grund av bränslepriserna håller transporterna på att bli betydligt dyrare än innan (och särskilt klimatvänliga har de ju aldrig varit). Mycket av godset med lastbil, i varje fall fjärrtrafiken, skulle kunna gå med tåg eller till och med sjöfart. Men systemen är inte utbyggda för detta, jag tror inte Trafikverket har bestämt sig ens för vilken teknik som skulle kunna användas. Eldrivna lastbilar tror jag bara på för kortare transporter, distributionstrafik och liknande.

Kort sagt: kan de höga bränslepriserna få hela samhället att snabba på omställningen så är det sannerligen inte en dag för tidigt. Snarare i senaste laget.
 
Fritidshus-caset är intressant och förmodligen ganska vanligt. Problemet verkar i grunden handla om att man behöver ha med sig bilen till dit man ska, även om man sedan inte använder den så mycket på plats. Man flyttar helt enkelt bilens "viloläge", vilket inte verkar ha någon enkel lösning.
Det där med "viloläge" är ju en bra formulering, samtidigt belyser den ett problem. För om jag exempelvis skulle hitta en hyrbilslösning som fungerar för mig så kan man ändå undra hur stor förbättring det är. Förvisso behöver inte parkeringen vid min brf vara lika stor. Fast har jag bidragit till minskad biltrafik? Kanske inte mycket, även om det säkert är något.

På vad sätt minskas risken om kommunen förmedlar?
Här var jag nog lite utopisk och drömmande om vad en kommun är beredd till. Som det är nu så täcker inte SnappCars försäkringar maskinskada på en äldre bil, precis som är fallet med ägarens privata försäkring. Så har man otur, eller en ovarsam användare får bilen att sluta fungera, så står man själv med hela risken. Jag tänkte då att om det offentliga ansvarar för uthyrningsprojektet (för miljöomställningens skull) så kunde de vara mer generösa vid sådana skador. Men jag är antagligen för optimistisk. :unsure:
 
Nånstans läste jag att innan fossileran inleddes så levde många sina liv inom ca 20km radie från hemmet,vilket jag nog gör idag ifall jag inte tar bilen. Att bara transportera sej själv med liten eller ingen packning går ju med cykel.
Nåja. Min mor har inte haft bil på över 20 år, och hon alternerar sin tid mellan tre kontinenter. Så det handlar nog mer om livsstil i stort. Med cykel och kollektiva färdmedel kan man definitivt sträcka ut sitt liv över rätt många mil, om det är det man har lust med. Hund går utmärkt att ta med i hyrbilen, så länge man står för den extra kostnaden (precis som man får göra med sin egen bil, för det finns ju ingen specialfond på Blocket som kompenserar för värdetappet i en nedhårad bil).

Dock kan jag tänka mig att uppdelningen mellan "somewheres" och "anywheres" kommer att bli ännu tydligare när bilåkandet blir dyrare och svårare. Vi kommer antagligen att ha en samhällsklass som stannar i sin 20km-bubbla, och en annan som tar med cykeln på tåget till Berlin över helgerna. De politiska aspekterna på det är intressanta.
 
Nåja. Min mor har inte haft bil på över 20 år, och hon alternerar sin tid mellan tre kontinenter. Så det handlar nog mer om livsstil i stort. Med cykel och kollektiva färdmedel kan man definitivt sträcka ut sitt liv över rätt många mil, om det är det man har lust med. Hund går utmärkt att ta med i hyrbilen, så länge man står för den extra kostnaden (precis som man får göra med sin egen bil, för det finns ju ingen specialfond på Blocket som kompenserar för värdetappet i en nedhårad bil).

Dock kan jag tänka mig att uppdelningen mellan "somewheres" och "anywheres" kommer att bli ännu tydligare när bilåkandet blir dyrare och svårare. Vi kommer antagligen att ha en samhällsklass som stannar i sin 20km-bubbla, och en annan som tar med cykeln på tåget till Berlin över helgerna. De politiska aspekterna på det är intressanta.
Långa resor har ju historisk alltid gått genomföra till lands och sjöss.Men jag tänker ju utifrån mitt perspektiv.dvs efter jobbet,halva dagen,över helgen.Det begränsas.Sen kanske det bara blir nödvändigt leva så.
 
Ser fram emot att cykla till jobbet i sommar, Sollefteå till Gävle. Jag ska dessutom ha med mig utrustning för att ligga borta 5-6 månader, röjsågar för för 5-6 pers plus Aspen bensin. Jag kommer också byta ort ungefär 2-3 gånger i månaden och jobbar söderut. Hemresan i Oktober blir således ännu längre.
 
Håller med om att 90 och 80-vägar för att inte glömma 2-1 vägar är farliga att cykla på. Även smala 70-vägar som t ex vägarna ut mot Dalarö och Stavsnäs i Stockholms skärgård är klart olämpliga att cykla på.

Både ljudnivån på vägarna och risker t ex vid omkörningar mellan motorfordon gör att jag i möjligaste mån undviker dessa vägar.

Thure
När det gäller Dalarövägen har jag aldrig cyklat på den - endast gått till fots. Även i mörker. Det är en hårt trafikerad väg, så det ger mig ingen rofylld naturupplevelse - men farligt upplever jag det inte som. Vad som upplevs som skrämmande är förstås mycket individuellt, men jag har i alla fall varit med om mycket otäckare saker.
Även om vägen är smalare på grund av snövallar så tror jag ingen kör på mig. Mötande bilar går delvis över på andra körbanan när de ser mig. Jag kan inte minnas att jag någonsin har blivit påkörd. Och då har jag ändå spankulerat bra mycket på allahanda landsvägar.
 
Måste ju lägga till ett exempel. Smal 70/90 väg med ganska mkt trafik åt båda håll. Kommer ibland stora långtradare och chauffören vill helst inte sakta in bakom en cyklist och köra i 25 en ganska lång sträcka tills han kan köra om på ett säkert sätt. Så han kör om ändå, trots möten. Att bli omkörd av en långtradare i 80 på mindre än armslängds avstånd kändes livsfarligt, bara tur&rutin att jag höll hårt i styret och inte vinglade till av draget. 30cm från döden.

Så det vill jag inte skall hända igen. Uppmanar alla att inte cykla på sådana vägar.
 
Precis detta känner jag igen. Backspegel på cykeln kan underlätta lite men det är definitivt en farlig situation.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.