Traktorer på gc-väg

Den 6/6 inledde jag en fyradagarstur i Östergötlands och Kalmar län. Första etappen tog mig från Linköping till Malexander. En dryg mil hemifrån, strax efter Skeda kyrka, börjar en 2+1-väg. Lyckligtvis är det gc-väg intill fram till Mutebo där jag ändå skulle vika av.

Döm om min förvåning när jag från en korsning varseblir en mötande traktor. På avstånd bedömde jag marginalen till höger till c:a 2 dm, och såg ingen annan möjlighet än att vänta ut det mötande fordonet. Föraren fann det då lämpligt att sakta farten tills jag skrikande och gestikulerande gjorde honom uppmärksam på detta tankefel(?).

Jag har cyklat den här vägen i båda riktningarna otaliga gånger och har aldrig sett någon skylt som påbjuder eller tillåter motorfordon på denna sträcka. Finns det någon allmän lag som tillåter detta, och rentav förbjuder ex.vis traktorer på 2+1-väg?

När jag försökte googla fram lite bestämmelser fick jag istället upp diverse klipp om incidenter cykel vs traktor, där cyklister tvingats i panik kasta sig av vägen vid möte (tydligen kan moderna traktorer gå rätt fort). Om det berodde på att traktorer tillåtits på de akturella sträckorna lyckades jag aldrig utröna. Jag misstänker att det handlar om den utbredda attityden att cykelbanor kan användas som reservutrymme för allt möjligt.
 
Motortrafikled märks ut med grön skylt med en vit bil på (märk skilland mot motorväg som också är en grön skylt med en vägbro på). På ingen av dessa får långsamtgående fordon färdas (konstruerade för lägre än 40km/h) så här ska inte gamla hederliga traktorer (traktor A) eller snabbare traktor B färdas.

Det finns något som heter traktor B och får gå i 50 men får ändå normalt inte färdas på motortrafikled (undantag snöröjning, vägarbete osv):
Kanske det finns även andra klassningar: en snabb traktor kanske är reggad som lätt eller tung lastbil (med terrängförmåga).

Många 2+1-vägar är just motortrafikleder, men inte alltid enligt:
Se i början av skylten eller kontakta väghållaren: kommun eller trafikverket.

Är det en renodlad GCväg så har inte motorfordon där att göra, undantaget moped klass 2:

Jag förstår inte om traktor kört på 2+1vägen, GCvägen eller haft last som hängde ut över GCvägen eller hur ni möttes men det verkar ha varit farligt och glad att ingen kom till skada.

/Patrik
 
är jag försökte googla fram lite bestämmelser fick jag istället upp diverse klipp om incidenter cykel vs traktor, där cyklister tvingats i panik kasta sig av vägen vid möte (tydligen kan moderna traktorer gå rätt fort). Om det berodde på att traktorer tillåtits på de akturella sträckorna lyckades jag aldrig utröna. Jag misstänker att det handlar om den utbredda attityden att cykelbanor kan användas som reservutrymme för allt möjligt.
Kul, själv mötte jag en bil på en GC-väg en gång, det var iofs ingen fara då det gick en mamma med barnvagn framför bilen och bilisten tutade högt och ljudligt. Nu var tutandet iofs relaterat till att bilisten var förbannad på att mamman med barnvagn inte gick av vägen och ner i diket så att hon kunde passera men det gjorde ju att jag fick tidigt syn på situationen.
Försökte prata med bilisten men hon var mörkröd i ansiktet av ilska på mamman som inte aktade sig, och om jag förstod det rätt så ansåg hon att ifall det är mycket trafik på vägen så får man använda GC-vägen istället om man har bråttom. Erbjöd mig att följa mamman men hon sa att hon inte oroade sig att bilisten bara var högljudd och redan hade väckt hennes barn, så jag vet inte hur det slutade men det var en bit till innan man med bil kunde ta sig tillbaka på vägen.
 
Lantbrukstraktor på väg mellan tegarna får färdas på vilka vägar och stigar den vill - som är lämpligaste / närmaste färdväg - jag antar att det var en sådan du mötte och blev missriktat upprörd över?

Men! Om det var en av alla dessa jävla ungdomstraktorer (som inte ens går att igenkänna som traktorer!) som kryper omkring och förpestar våra vägar - så håller jag fullständigt med dig i din upprördhet. De borde inte få framföras utanför 30-områden i våra tätbebyggelser - och då med orange saftblandare på taket och varningsblinkers tända!

Jag förstår mig inte på de föräldrar som släpper ut telningarna på landsväg i ett dylikt fordon. Jag hoppas de låtit montera bästa möjliga energiabsorberande SAAB-förarstol - som kan absorbera kraften från familjebilen som hastigt blev baksätespassagerare i "traktorn"... Kvalificerat kamikaze-beteende att framföra till personbil camouflerad traktor utanför tätort!
/Odd
 
Lantbrukstraktor på väg mellan tegarna får färdas på vilka vägar och stigar den vill - som är lämpligaste / närmaste färdväg - jag antar att det var en sådan du mötte och blev missriktat upprörd över?

Men! Om det var en av alla dessa jävla ungdomstraktorer (som inte ens går att igenkänna som traktorer!) som kryper omkring och förpestar våra vägar - så håller jag fullständigt med dig i din upprördhet. De borde inte få framföras utanför 30-områden i våra tätbebyggelser - och då med orange saftblandare på taket och varningsblinkers tända!

Jag förstår mig inte på de föräldrar som släpper ut telningarna på landsväg i ett dylikt fordon. Jag hoppas de låtit montera bästa möjliga energiabsorberande SAAB-förarstol - som kan absorbera kraften från familjebilen som hastigt blev baksätespassagerare i "traktorn"... Kvalificerat kamikaze-beteende att framföra till personbil camouflerad traktor utanför tätort!
/Odd
I mitt närområde kör dessa "barn" i sina traktorer i motionsspåren och på cykelvägarna.
När de kör i motionsspåren passar de på att koppla bogserlinan i fasta bänkar och bord och dras dessa med sig på sin färd.
Polisen rycker på axlarna och har inte tid så man får väl ta en unge i örat och gå till föräldrarna så de får skämmas lite, om de kan det.
 
Lantbrukstraktor på väg mellan tegarna får färdas på vilka vägar och stigar den vill - som är lämpligaste / närmaste färdväg - jag antar att det var en sådan du mötte och blev missriktat upprörd över?

Men! Om det var en av alla dessa jävla ungdomstraktorer (som inte ens går att igenkänna som traktorer!) som kryper omkring och förpestar våra vägar - så håller jag fullständigt med dig i din upprördhet. De borde inte få framföras utanför 30-områden i våra tätbebyggelser - och då med orange saftblandare på taket och varningsblinkers tända!

Jag förstår mig inte på de föräldrar som släpper ut telningarna på landsväg i ett dylikt fordon. Jag hoppas de låtit montera bästa möjliga energiabsorberande SAAB-förarstol - som kan absorbera kraften från familjebilen som hastigt blev baksätespassagerare i "traktorn"... Kvalificerat kamikaze-beteende att framföra till personbil camouflerad traktor utanför tätort!
/Odd

Bakifrån är de (EPA resp A-traktor) tämligen tydligt markerade med LGFskylt = orange triangel. Men framifrån, då man riskerar möte en stressad omkörande annan bilist är det svårare att se skillnad. Mängden extra lampor, lågt ställda stötdämpare och annat bil-bling mm kan var en ledtråd men inte 100%igt.

Då dessa är tillåtna att föras i max 30 är de inte välkomna på motortrafikled och motorväg.

/Patrik
 
Lantbrukstraktor på väg mellan tegarna får färdas på vilka vägar och stigar den vill - som är lämpligaste / närmaste färdväg - jag antar att det var en sådan du mötte och blev missriktat upprörd över?

<klipp>
/Odd

Det håller jag inte med om, motorfordon ska framföras på körbana och inte cykelbana. Bonden får såklart även framföra sin traktor på/i sina åkrar, ängar och skogar men hänvisa gärna till var du ser att traktor (som inte ägnar sig åt snöröjning, vägarbete eller motsv) får köra på cykelbana.

Här tycker jag det är tydligt:
Fordons plats på väg
6 §
Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Inga vidare undantag nämns för traktor vad jag kan hitta.

Är cykelbana tydligt utmärkt som cykelbana/GCväg (blåvit påbudsskylt) eller kan den i själva verket vara en mindre vanlig väg bredvid motorrafikleden, som är till får både cyklister och långsamma traktorer mm?
Är den inte skyltad med blåvit påbudsskylt har nog traktorn också rätt att köra där.

/Patrik
 
En traktor kan väl i vissa lägen räknas som arbetsfordon, och då får den väl köra där det behövs för att utföra arbetet?

Nu vet vi väl inte varför traktorn kördes där?
 
[...]
Döm om min förvåning när jag från en korsning varseblir en mötande traktor. På avstånd bedömde jag marginalen till höger till c:a 2 dm, och såg ingen annan möjlighet än att vänta ut det mötande fordonet. Föraren fann det då lämpligt att sakta farten tills jag skrikande och gestikulerande gjorde honom uppmärksam på detta tankefel(?).
[...]

Om jag körde traktor och skulle köra förbi en gånggängare eller cyklist skulle jag nog också vilja sakta ner för att vara säker på att vi kan passera varandra på ett säkert sätt. Jag ser inte att det skulle vara anledning att skrika? Framförallt inte när vi inte vet om traktorn var behörig på platsen eller ej.
 
Bakifrån är de (EPA resp A-traktor) tämligen tydligt markerade med LGFskylt = orange triangel.
... Då dessa är tillåtna att föras i max 30 är de inte välkomna på motortrafikled och motorväg.
/Patrik
"tämligen tydligt" är en sanning med mycket stor modifiation: de jag sett har använt dekalversionen - och låtit den följa bakändans alla veck och dyligt. Lååångt ifrån en tydlig varnande triangel då. Och inte syns den något vidare i mörker heller. Och är då hastighetsskillnaden sådär 70 km/h blir det snabbt livsfarligt för ungjäveln när upphinnande kö kommer ifatt. (Exemplet är hämtat från vår 2+1:ade 100km/h begränsade vanliga landsväg RV288 - där jag var otäckt nära att köra igenom en sån där dödsfälla för någon vecka sedan. Och jag hade säkerligen fällts som vållande, inte den där dödsfällekontraptionen!) De borde inte vara tillåtna utanför tätort. De borde inte vara välkomna på vägar som har högre begränsning än 40-50! Varför kan ungjävlarna inte åka motorcykel som vi gjorde i 16-årsåldern???
/Odd
 
"tämligen tydligt" är en sanning med mycket stor modifiation: de jag sett har använt dekalversionen - och låtit den följa bakändans alla veck och dyligt. Lååångt ifrån en tydlig varnande triangel då. Och inte syns den något vidare i mörker heller. Och är då hastighetsskillnaden sådär 70 km/h blir det snabbt livsfarligt för ungjäveln när upphinnande kö kommer ifatt. (Exemplet är hämtat från vår 2+1:ade 100km/h begränsade vanliga landsväg RV288 - där jag var otäckt nära att köra igenom en sån där dödsfälla för någon vecka sedan. Och jag hade säkerligen fällts som vållande, inte den där dödsfällekontraptionen!) De borde inte vara tillåtna utanför tätort. De borde inte vara välkomna på vägar som har högre begränsning än 40-50! Varför kan ungjävlarna inte åka motorcykel som vi gjorde i 16-årsåldern???
/Odd

Jag tycker inte att det är "ungjäveln" som ska lastas för att det är farligt. Hen framför ett lagligt fordon, med reservation för dålig skyltning i detta fall, men om vi för ett mer generellt resonemang så med en godkänd LFG-skylt tycker åtminstone jag att det upplevs som tydligt. Men det är väl inte så konstigt att det är du som är vållande om du blåser in i en traktor (oavsett typ) bakifrån? Man kan tycka vad man vill om fordonsslaget och regelverket kring det, men än så länge är det ju godkänt vilket du är väl medveten om, och som trafikant så är du ju skyldig att ta hänsyn till att sådana fordon kan finnas på samma väg som du kör på. Om du inte kan väja eller sänka hastigheten på ett säkert sätt när du kommer ikapp en traktor, då kanske du ska överväga att sänka hastigheten rent generellt på sådana vägsträckor?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.