Traktorer på gc-väg

Du får gärna bevisa att det är olagligt att köra GC-väg när det är enda alternativet för bonden.

Jag har en sådan GC-väg bredvid en bekant. Jag känner bonden som kör där. Det har aldrig varit ett problem, polisen har aldrig varit på besök, och bonden har således aldrig blivit bötfälld för detta. Jag känner inte till något exempel där det inträffat -- men påvisa gärna något sådant tillfälle där en sådan "olaglighet" gått till domstol och nått laga kraft.

Det går liksom inte att använda en helikopter för att luftlandsätta traktorn på åkern. Bonden får köra dit, enda undantaget är motorväg/motortrafikled där traktorer är strikt förbjudna. I övrigt får du använda lämpligaste vägen till dit du behöver komma för att utföra ditt jobb. Traktorer "får" men "måste" inte köra på väg:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

Vare sig vägtrafikkungörelsen eller trafikförordningen tar upp den detaljnivå du frågar efter. Det står heller ingenstans att det är tillåtet att andas. Du får gärna visa att det finns lagstöd för att göra det... :)
 
Om bönderna skulle få köra på GC-väg med traktorn, så skulle ju isf alla människor får köra traktor där. Skulle bli intressant i en storstad tex om folk jobbpendlade med traktor på cykelvägen för att slippa köerna på bilvägen. Ska det va ok för bönderna, så ska det gälla alla givetvis. Nån rättvisa bör det va.
 
Lantbrukstraktor på väg mellan tegarna får färdas på vilka vägar och stigar den vill - som är lämpligaste / närmaste färdväg - jag antar att det var en sådan du mötte och blev missriktat upprörd över?

Men! Om det var en av alla dessa jävla ungdomstraktorer (som inte ens går att igenkänna som traktorer!) som kryper omkring och förpestar våra vägar - så håller jag fullständigt med dig i din upprördhet. De borde inte få framföras utanför 30-områden i våra tätbebyggelser - och då med orange saftblandare på taket och varningsblinkers tända!

Jag förstår mig inte på de föräldrar som släpper ut telningarna på landsväg i ett dylikt fordon. Jag hoppas de låtit montera bästa möjliga energiabsorberande SAAB-förarstol - som kan absorbera kraften från familjebilen som hastigt blev baksätespassagerare i "traktorn"... Kvalificerat kamikaze-beteende att framföra till personbil camouflerad traktor utanför tätort!
/Odd
Åka Epa är en av de bästa tiderna i mitt liv! Oj så kul vi hade och vilken frihet. Ägde aldrig någon själv utan åkte alltid med. Perfekt under helgen på vintrarna då det inte gick buss och var för långt att gå till kompisarna.
 
Om inte traktorföraren hade utfört ett arbete så hade han nog inget på gc vägen att göra.

Läser kommentarer om alla 30/45 kmh fordon som redan nu är ett ökande trafikproblem. Dvs ”pappa betalar” bilar.
En bortskämd medelklass som har råd med nya fina bilar och pickuper som är omgjorda till ”traktor”. Inte gamla häckar som Volvo utan här visas plånbokens potens upp i all sin prakt. Inte ens nya fräna moppebilar slår dessa.
Detta samtidigt som många vuxna får vrida och vända på slantarna för att tanka sin gamla bil.
Det är nya tider nu!
Superbra med bilar som drar mindre. Bättre för miljön och krocksäkerheten.
 
Märkligt resonemang om A-traktorer.
Det är tydligen ok med gamla rostiga häckar till Volvo men inte när pappa har råd att konvertera en modernare bil. Är en trött Volvo mera korrekt än en BMW, är den mindre i vägen eller är det bara jantelagen som styr vad som är rätt eller fel?

Det är också intressant hur dessa långsamma fordon kan vara en trafikfara, de är knappast de som kommer på två hjul ut ur kurvorna. Kan man inte hantera att hinna upp en A-traktor, hur skall man då kunna hantera ett stillastående hinder på vägen?
Det är ett klassiskt svenskt fenomen du pratar om. Avundsjuka! Om någon annan har det bättre eller roligare än en själv ska det alltid gnällas.
 
Ska vi vara lite petiga så är det skillnad på EPA traktor (äldre variant som inte får ny-tillverkas men befintliga får finnas kvar) och A-traktor (får byggas nya numera). Båda får framföras i max 30km/h och köras med traktorkort (dvs av 16åringar (med dispens 15 åringar, t ex lantbrukarbarn).

EPA-traktor får har växel 1 och 2 kvar, ska ha stum fjädring och kan således lagligen gå över 30km/h men får inte köras fortare. Får som sagt inte nybyggas men entusiastiska ungdomar håller gärna liv i dessa.

A-traktor får nybyggas och ska vara begränsade till 30km/h, vilket på en modern bil innebär en elektronikdosa. Tyvärr säljs ofta dessa dosor med enkel urkoppling så det enkelt kan växlas mellan 30begränsade och normal bil-prestanda.

/Patrik
Alla vet vad man pratar om när man säger EPA. Bil med triangel som går 30. Full med ungar som har skoj!
 
Lantbrukstraktor på väg mellan tegarna får färdas på vilka vägar och stigar den vill - som är lämpligaste / närmaste färdväg - jag antar att det var en sådan du mötte och blev missriktat upprörd över?

....
/Odd

Jag har letat i mina ordböcker och hittar ingenstans att förvåning är synonymt med upprördhet. Att ställa frågor är en vanlig teknik att skaffa information om hur något ligger till, men knappast heller det ett uttryck för upprördhet. Jag vill alltså veta om det finns en lag som stadgar att traktorer har rätt att färdas på gc-vägar som ansluter till 2+1-vägar. Att 2+1 inte automatiskt utesluter traktorer tror jag mig veta. Första gången jag hamnade på en 2+1 (vilket jag därefter om möjligt undviker) hamnade jag på en 1-sträcka jämte en traktor med 2 meter höga hjul och där fanns definitivt alternativ (som jag sedan dess utnyttjar).
 
Är denna 2+1väg motortrafikled så framförs traktorn olovligen där och då tycker jag du i trafiksäkerhetens namn borde ringa polisen och anmäla. Böterna får kanske föraren att förstå det olämpliga i framföra sin traktor där.
Ang hastighetsskillander är vi nära att tangera den långa tråden om tränande klungcyklister och cykelbanor.

Den generiska frågan är vem som ska anpassa sin hastighet efter vem?

Vi är helt överens om att stora fartskillander är farliga.

/Patrik
Jag kan inte erinra mig ngn motortrafikledskyltning. Ska en cyklist fortsätta söderut svänger han in vid Mutebo och kör c:a 2 km parallellt med, men utan kontakt med, huvudvägen för att därpå ansluta till 2+1-vägen. Där har jag inte sett skyltar som förbjuder cyklar och traktorer, än mindre några gc-vägar. Det enda alternativet, om man t ex ska till Rimforsa i Kinda kommun, verkar vara 7 km längre (men mycket trevligare).
 
Du får gärna bevisa att det är olagligt att köra GC-väg när det är enda alternativet för bonden.

Jag har en sådan GC-väg bredvid en bekant. Jag känner bonden som kör där. Det har aldrig varit ett problem, polisen har aldrig varit på besök, och bonden har således aldrig blivit bötfälld för detta. Jag känner inte till något exempel där det inträffat -- men påvisa gärna något sådant tillfälle där en sådan "olaglighet" gått till domstol och nått laga kraft.

Det går liksom inte att använda en helikopter för att luftlandsätta traktorn på åkern. Bonden får köra dit, enda undantaget är motorväg/motortrafikled där traktorer är strikt förbjudna. I övrigt får du använda lämpligaste vägen till dit du behöver komma för att utföra ditt jobb. Traktorer "får" men "måste" inte köra på väg:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

Vare sig vägtrafikkungörelsen eller trafikförordningen tar upp den detaljnivå du frågar efter. Det står heller ingenstans att det är tillåtet att andas. Du får gärna visa att det finns lagstöd för att göra det... :)
Jag blir nyfiken på vad som egentligen menas med arbetsfordon och vilka lagar som reglerar deras framfrart. Bonden som kör sin traktor på gc-vägen utför ju knappast något arbete där.

(. Jag har annars stött på exempel på vad förare av arbetsfordon kan tillåta sig (dock inte på landsväg), t ex att börja backa ett brett och tungt fordon fast en bakomvarande cyklist inte hunnit leda cykeln till det smala säkra området vid vägkanten. Jag lyckades den gången i panik kasta mig åt sidan.)
 
Det håller jag inte med om, motorfordon ska framföras på körbana och inte cykelbana. Bonden får såklart även framföra sin traktor på/i sina åkrar, ängar och skogar men hänvisa gärna till var du ser att traktor (som inte ägnar sig åt snöröjning, vägarbete eller motsv) får köra på cykelbana.

Här tycker jag det är tydligt:
Fordons plats på väg
6 §
Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Inga vidare undantag nämns för traktor vad jag kan hitta.

Är cykelbana tydligt utmärkt som cykelbana/GCväg (blåvit påbudsskylt) eller kan den i själva verket vara en mindre vanlig väg bredvid motorrafikleden, som är till får både cyklister och långsamma traktorer mm?
Är den inte skyltad med blåvit påbudsskylt har nog traktorn också rätt att köra där.

/Patrik
I detta fall förelåg blåvit påbudsskylt.
 
Om jag körde traktor och skulle köra förbi en gånggängare eller cyklist skulle jag nog också vilja sakta ner för att vara säker på att vi kan passera varandra på ett säkert sätt. Jag ser inte att det skulle vara anledning att skrika? Framförallt inte när vi inte vet om traktorn var behörig på platsen eller ej.
Alltså, återigen: Jag ställde mig vid korsningen (infarten till gc-vägen) och väntade på att traktorn skulle passera ut. Då fanns knappast ngn vettig anlednng för föraren att sakta farten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.