Fördelar med höga bensinpriser

Just skjutsa till träning är ju lite som att klaga på att benmaskinerna är en trappa upp på gymmet. Ja, cykling ersätter inte all annan träning men cykling tränar benen.
Jag ser flera i min närhet som tar bil till gymmet och skjutsar barn till skola och träning några enstaka kilometer från bostaden. Tidsapekten är i dessa fall försumbar, möjligen är det lite otrevligt att cykla hem svettig eller nyduschad men det rätt kläder och några extra minuter borde det vara fullt hanterbart. Får se om det ändras nu.
Somliga elbilsblister verkar även tro att det är miljömässigt fritt fram att köra bara för att det inte ryker ur något avgasrör. Jag håller inte med, för energin för bilens framdrivning har ju trots att producerats någonstans och både effektbrist (inte elbrist) och att elen i värsta fall proudcerats i ett kol- eller oljekraftverk utomlands verkar gått dem förbi. Någon har säkert laddat med egna solceller men många laddar nog med köpt el. att flytta drygt ett ton bil för att 90 kg människa ska någonstans är inte långsiktigt hållbart, oavsett om den drivs av fossilt bränsle eller mha batterier.
När landet som producerar 8% av världens spannmål stänger exporten (då jag gick i skolan kallades Ukraina för europas kornbod) så får det konsekvenser.
VId besök idag hos lokala cykelhandlaren var reparationskön längre än vanligt, visst är det nog lite vårsäsong men kändes som att fler cyklar än vanligt dammats av denna vårveckan.

/Patrik, med mycket av vardagen inom cykelavstånd: jobb, affär, flesta av barnens aktiviteter
Vars jag bor har vi drygt 2mil till mat träningar och arbete. Lätt för dig att prata om att ta cykeln överallt.
 
När det gäller Dalarövägen har jag aldrig cyklat på den - endast gått till fots. Även i mörker. Det är en hårt trafikerad väg, så det ger mig ingen rofylld naturupplevelse - men farligt upplever jag det inte som. Vad som upplevs som skrämmande är förstås mycket individuellt, men jag har i alla fall varit med om mycket otäckare saker.
Även om vägen är smalare på grund av snövallar så tror jag ingen kör på mig. Mötande bilar går delvis över på andra körbanan när de ser mig. Jag kan inte minnas att jag någonsin har blivit påkörd. Och då har jag ändå spankulerat bra mycket på allahanda landsvägar.


Jag tvingas cykla via en avsmalning vid busshållplats varje dag dvs det skall bara vara ett fordon som passerar. Tror ni bilarna stannar när jag cyklar där? Blivit utskälld, många som tutat och tränger sig in så jag tvingas möta bilar. Så är cyklistens vardag.
 
Jag tvingas cykla via en avsmalning vid busshållplats varje dag dvs det skall bara vara ett fordon som passerar. Tror ni bilarna stannar när jag cyklar där? Blivit utskälld, många som tutat och tränger sig in så jag tvingas möta bilar. Så är cyklistens vardag.

Är det skyltat vem som har företräde så anger ju skyltarna vem som som lämna företräde. LÄmnar du företräde trots att du inte måste kommer nog många fortsätta att utnyttja din altruism. Ska mötande bilister läman företräde är det mer förutsägbart om du inte ändå väljer att lämna företräde oavsett om de tutar. Prata med dem och förklara skyltarna. Men riskera inte att skada dig, så mycket är det inte värt att ha/få rätt.
Om det inte är skyltat och försmalningen är i mitten av vägen gäller väl att samsas och först in får fortsätta igenom.
Jag har också haft nära-ögat-upplevelser som cyklist men man får ibland välja att väja stanna trts att relger eller skyltar säger att det är någon annans skyldighet.
Sen finns det cyklister som cyklar fel också, det upplever jag då jag som omväxling kör bil.
Bäst vore att separera trafikslag: att blanda olika typer, med olika normal fart blir sällan bra, men så mcyket pengar vill vi nog inte lägga på att bygga vägar för bilarm cyklister och gående så vi får samsas mha trafikförordnignen.

/Patrik
 
Samma här. När jag började cykla till jobbet nu i vår har det byggts upphöjda refuger vid en korsning. Precis så brett att en lastbil kan passera mig med ett par centimeter till godo. Självklart kör de om ändå.

Blir bara matt av allt snack om att det minsann är lugnt att gå och cykla överallt… att gå är en helt annan sak i min mening, möjligheten att ta sig ut i diket (utan att flyga över styret) finns alltid. Och jag skulle självklart helst cykla jämt om jag kunde men som vägarna ser ut idag så är det inte lämpligt överallt, så är det bara. Sen är det klart att det GÅR och att man kanske inte DÖR. Men om vi ska resonera så så finns det en hel del saker vi kan skippa i syfte att rädda miljön, som är obekväma och eventuellt ohälsosamma.
 
Eller ännu bättre diesel båtarna i skärgården som slukar mängder med bränsle.

Och om man till exempel lade ner alla tunnelbanor i Stockholm och dom i stället fick cykla eller gå till jobb och nöjen skulle det inte behöva bygga så mycket ny vindkraft som förstör naturen, förpestar boendemiljö, säker fastighetsvärden och dessutom dödar hotade arter som Kungsörn mm.
Främja folkhälsan skulle det med.

Finns mycket ideer man skulle kunna genomföra för en bättre och trivsammare miljö. :)
 
Då är det bättre att införa extra skatter och högre bensinpriser för Stordrulen och alla som bor i närheten. En extra dumhetsskatt oxå ! :)
 
Då är det bättre att införa extra skatter och högre bensinpriser för Stordrulen och alla som bor i närheten. En extra dumhetsskatt oxå ! :)

Jasså...passade inte förslaget ? ;)

Det är ju lite så det fungerar i dagsläget, dom som bor i glesbyggd kommer att få betala den högsta notan, det finns ju inte direkt tunnelbana eller ens plogade cykelbanor som alternativ.
 
Alltså, såhär: Ett ton koldioxid gör precis samma skada om det släpps ut på Södermalm eller i Pajala. Precis samma skada om det kommer från en traktor som skördar vete eller en vattenskoter som buskör i ett fågelskyddsområde. Därför borde alla politiska åtgärder som försöker minska utsläpp av CO2 genom prishöjning strunta fullständigt i var eller till vad bränslet används.

Det betyder inte att politiken ska utgå från att alla bor och arbetar nära en tunnelbanestation eller har rimligt cykelavstånd till skolan. Det betyder bara att eventuella åtrgärder för att det fortfarande ska gå att bo på landsbygden och för att vi fortfarande ska ha inhemsk matproduktion INTE ska bestå av en rabatt på bränsle.
 
Alltså, såhär: Ett ton koldioxid gör precis samma skada om det släpps ut på Södermalm eller i Pajala. Precis samma skada om det kommer från en traktor som skördar vete eller en vattenskoter som buskör i ett fågelskyddsområde. Därför borde alla politiska åtgärder som försöker minska utsläpp av CO2 genom prishöjning strunta fullständigt i var eller till vad bränslet används.

Det betyder inte att politiken ska utgå från att alla bor och arbetar nära en tunnelbanestation eller har rimligt cykelavstånd till skolan. Det betyder bara att eventuella åtrgärder för att det fortfarande ska gå att bo på landsbygden och för att vi fortfarande ska ha inhemsk matproduktion INTE ska bestå av en rabatt på bränsle.

Jag är nyfiken på att höra din lösning på denna problematik.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.