Fördelar med höga bensinpriser

Gissar att detta är provocerande men i morse såg jag en granne på cykel som jag tidigare inte skulle gissat ägde en cykel. Måste erkänna att höga energipriser ändå har sina fördelar. Personen i fråga kommer köpa sig bättre kläder för möta det klimatet en cyklist har till och från jobbet. Vilket jag ser som en fördel att fjollkläder väljs bort. Ska bli trevligt att höra reaktioner på detta.
 
Provocerande eller inte, men ganska knäppt om det ska behövas riktigt höga bränslepriser för att få människor att cykla....

Cyklandet har väl ökat ändå med elhojens intåg.

Sedan undrar jag vad du menar med fjollkläder? Man kan ju ta hojen nästintill klädd hursomhelst, undantaget en tajt lång aftonklänning kanske
 
Provocerande eller inte, men ganska knäppt om det ska behövas riktigt höga bränslepriser för att få människor att cykla....

Cyklandet har väl ökat ändå med elhojens intåg.

Sedan undrar jag vad du menar med fjollkläder? Man kan ju ta hojen nästintill klädd hursomhelst, undantaget en tajt lång aftonklänning kanske

Tja vilka kläder som hellst? För många är det utanför världsbilden att ha en mössa och det händer att det regnar och snöar i detta landet.
 
Att kunna cykla till jobbet är såklart lyx och bra ur alla möjliga perspektiv.
Tyvärr har inte alla den möjligheten, många har inte ens vettiga kommunala alternativ till bilen så tycker synd om dessa som utöver galna elpriser även drabbas av detta. Mao tycker nackdelarna är större än fördelen du nämner.
 
Höga fossilpriser kan skynda på vår omställning mot förnybart. Och cykel är verkligen bra på alla möjliga sätt. Det är mkt mindre resursutnyttjande än elbilar t ex.

Thure
 
Att kunna cykla till jobbet är såklart lyx och bra ur alla möjliga perspektiv.
Tyvärr har inte alla den möjligheten, många har inte ens vettiga kommunala alternativ till bilen så tycker synd om dessa som utöver galna elpriser även drabbas av detta. Mao tycker nackdelarna är större än fördelen du nämner.

Att gå, åka kollektiv eller cykla är mindre lyx än att ta bilen för en majoritet av alla människor på vår jord. Just saying!
 
Senast ändrad:
Finns inget positivt med höga bränsle & elpriser.
Finns många i vårt avlånga land som påverkas ekonomiskt.
Ingen nämnd ingen glömd.
En fördel, av flera andra, skulle kunna tänkas vara att nöjesresor och onödiga resor med bil minskar kraftigt!? Enligt undersökningar är typ hälften av alla bilresor under 5 km, det vill säga cykelavstånd. En följd av att fler parkerar bilen torde vara en bättre folkhälsa. Fetma/övervikt och dålig kondition tar i Sverige tiotusentals förtida liv varje år och kostar följaktligen sjukvården och samhället ofantliga belopp. En annan positiv aspekt av minskad användning av förbränningsmotorer är bättre lufkvalitet. I runda slängar dör cirka 5000 människor i Sverige om året på grund komplikationer kopplade till dålig luft.

Visst kan vi diskutera att genom skattesedeln, eller på annat sätt, subventionera landsbygden för ökade bränslekostnader, men bilåkandet, ja hela transportsektorn måste ändå ur miljösynpunkt minska och effektiviseras.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...