Fördelar med höga bensinpriser

Tror oxå på elcyklar, det skulle kunna användas mkt mer för jobbpendling och korta små transporter. Men det kräver ju att det finns bra cykelvägar. Om man bor i ort A och jobbar i ort B och det bara finns en 70/90 väg med mkt trafik och ingen vägren imellan så är det inte aktuellt. För att det skall funka även på vintern så krävs dessutom sopsaltning el liknande.

... eller kanske kombiantion av kollektivtrafik och cykel, t ex möjligheten att ta med cykel på buss/lokaltåg.

/Patrik
 
OK. Ingen har rätt att ta ifrån dig din upplevelse av situationen, men JAG upplever inte det du beskriver som särskilt farligt. Jag funderar också på att när det t.ex. är halt så är det väl inte ofarligt att färdas i bil heller.
Men som jag skrev i sista meningen i mitt inlägg som du nu citerade: om det nu är mycket farligt att cykla under de förhållanden som nu nämnts, då kan det upplevas som värt att betala extra för att slippa det. Men hur mycket ditt liv är värt svarar du bäst själv på.
Vad menar du ? Korkad kommentar. Har du någonsin cyklat på sådana vägar själv ? Smala vägar med agressiva bilister. Det kan kännas väldigt farligt och osäkert även för vana cyklister, och därefter så cyklar man aldrig där igen. Man är ju rädd om livet.
 
Vad menar du ? Korkad kommentar. Har du någonsin cyklat på sådana vägar själv ? Smala vägar med agressiva bilister. Det kan kännas väldigt farligt och osäkert även för vana cyklister, och därefter så cyklar man aldrig där igen. Man är ju rädd om livet.
Jag vet, Hasse. Alla som inte tycker som du är korkade. Du har berättat det förut.
 
Bil kostar mycket hur man än räknar men har man råd och behov så fortsätter man gärna med bilinnehav.

Ett alternativ som jag tror kommer starkt framöver är fyrhjulig elcykel med flak/släpkärra. Se t ex https://www.facebook.com/groups/2893943720854745/?ref=share
I mina delar av Skåne fyller elcyklar av diverse olika sorter en stor funktion. Denna vinter har man kunnat cykla den mesta tiden. Oftast finns det en särskilt cykelbana som är skild från biltrafiken (och jag skulle definitivt inte vilja ge mig ut på en vägren där bilarna susar förbi i 80). De som pendlar upp till ca 20 km kan ta elcykeln till jobbet utan att vara trötta och genomsvettiga när de kommer fram. Men många måste resa betydligt längre, så bil behövs.

Ändå tycker jag att vi har för många bilar här i landet. Som du skriver, det kostar. Men det är också en fråga om att hushålla med jordens resurser. Tyvärr är vissa klimatåtgärder enögda - att man gett upp till 70 kkr i bonus för stora elbilar ledde till att många kunde ta sin bilkonsumtion till ytterligare en nivå. Det är slöseri med jordens resurser. (Nu är det förslag på att den där bonusen ska sänkas så i någon mån kommer det väl att rättas till.)

Jag tror att västvärldens bilinnehav i längden inte kan fortsätta öka. Men för att få människor att avstå från egen bil så måste man använda metoder som får oss att faktiskt vilja göra detta (och då menar jag dem som skulle kunna, som kanske jag själv). Det måste bli enklare och billigare att få tag i en bil tillfälligt, tröskeln måste sänkas. Så om vi diskuterar fördelarna med höga bränslepriser så skulle jag säga att det tvingar oss att - bland mycket annat - tänka ut hur människor som skulle kunna klara sig utan bil också blir villiga att göra det. Inte enbart genom tvång och sanktioner utan genom att erbjuda utbyggda alternativ som är lockande.
 
Jag vet, Hasse. Alla som inte tycker som du är korkade. Du har berättat det förut.

Håller faktiskt med här om att det var en korkad kommentar. Har jobbat som cykelbud året runt, ser mig nog som en rutinerad cyklist. Men där jag bor finns det vägar som jag aldrig skulle cykla på på vintern, vägrenen finns inte pga. snö och bilarna har inte en tanke på att hålla ut. Tyvärr är min väg till jobbet en sådan. Jag samåker därför med en kollega som ändå måste ta bilen pga. bor på landet utan lokaltrafik. På sommaren cyklar jag.

Huruvida det faktiskt är fara för livet att cykla där vet jag inte, tänker inte ta reda på det heller. Men jag har en vän som blev avprejad av en bil på den vägen, på sommaren dessutom. Han dog inte men hans cykel gjorde det.

För att återknyta till ämnet så är en fördel (i alla fall för miljön) att vi kommer att göra av med vår bil så fort dottern börjar i skolan (dagis ligger på landet).
 
på väg utan vägren måste man ibland som cyklist lära sig att "ta plats", och tvinga bilar till omkörning i mötande körfält, precis som motorcyklister gör. De ligger sällan i kanten bara för att de är smalare än en bil.

vägen är till för alla och är inte reserverad för stressade bilister.

man kan även koppla på en barncykelkärra för att ta än mer plats, och signalera att man kräver mer respekt från bilister pga barnen man låtsas köra
 
Senast ändrad:
på väg utan vägren måste man ibland som cyklist lära sig att "ta plats", och tvinga bilar till omkörning i mötande körfält, precis som motorcyklister gör. De ligger sällan i kanten bara för att de är smalare än en bil.

vägen är till för alla och är inte reserverad för stressade bilister.

man kan även koppla på en barncykelkärra för att ta än mer plats, och signalera att man kräver mer respekt från bilister pga barnen man låtsas köra

Den gamla stingpinnen är bra. Att råka ha behov av ett stålrör på pakethållaren är självklart.
 
Håller med om att 90 och 80-vägar för att inte glömma 2-1 vägar är farliga att cykla på. Även smala 70-vägar som t ex vägarna ut mot Dalarö och Stavsnäs i Stockholms skärgård är klart olämpliga att cykla på.

Både ljudnivån på vägarna och risker t ex vid omkörningar mellan motorfordon gör att jag i möjligaste mån undviker dessa vägar.

Thure
 
Lägg till lite snövallar och snörök på vägarna så framstår cykel som ett ännu sämre fortskaffningsmedel.

Cykel fungerar utan tvivel bra i större städer och även i en del mindre samhällen där du har kortare avstånd -- företrädesvis i den södra delen av landet. Jag cyklar själv till jobbet under hela året. Det är va 12 km kortaste vägen, jag brukar relativt ofta välja en längre väg hem för att få lite mer motion. Större delen av vägen kan jag hålla mig till cykelbanor, vilket gör att det fungerar bra.

Ur ett geografiskt perspektiv fungerar cykel väldigt dåligt under en stor del av året i större delen av Sverige. På många ställen är cykelbanor rätt ovanliga. Jag har t.ex. under en tid dagligen pendlat mellan Kiruna och Svappavaara på E10. Under vinterhalvåret har jag aldrig sett en cykel på den vägen. Med snövallar, snörök och dålig underlag skulle det vara direkt livsfarligt att ge sig ut där. Oavsett hur mycket "plats" man försöker ta...

Den typen av vägar är rätt vanliga i cirka 2/3 delar av Sverige. Det är den delen av Sverige där det inte fungerar utan bil. Visst är det frivilligt att bo där -- men att göra det utan bil är för många mer eller mindre omöjligt.
 
  • Gilla
Reactions: UAO
Problemet är ju inte i första hand bränslepriserna i sig, utan att de varierar så snabbt.

Thure har fullständigt rätt i att det är ett eget val att försätta sig i en livssituation där cykel och kollektivtrafik är orimliga lösningar utan att ha de ekonomiska förutsättningarna att hantera dagens bensinpriser.
Men så kanske det inte var när du gjorde det valet?

Vår samhällsplanering har ju, oavsett vad man tycker om saken, länge byggt på att alla har tillgång till bil. Små orter har fått mindre och mindre utbud av handel och service. Lokala butiker har klappat igen eftersom kunderna försvinner till shoppingladorna utanför grannstaden. Även i städerna (där det tidigare gått att leva bra utan bil, till förmån för exempelvis äldre som lagt körkortet på hyllan) dör centrumhandlen ut. Och även om det går att beställa varor på nätet så flyttar även utlämningsställena bort från centrum och ut till shoppingladan vid motorvägspåfarten.

Att detta inte håller i längden borde vara uppenbart. Problemet är att man inte ställer om på en vecka när det tagit decennier att komma hit.
Det är en sak att inse att tio mils bilpendling inte håller. En helt annan sak att flytta när du har skolbarn och vänner.

etc
 
Utmaningar går bra. Men att hyra en bil för en månad i sträck skulle inte fungera för mig, jag åker till stugan ett antal perioder årligen, ca 5-10 dagar per resa. Eftersom det är jobb med både trädgård och husrenovering så måste det spridas ut. Närmaste familjen får man också anpassa sig till ibland.
Tack för fördjupningen!

Fritidshus-caset är intressant och förmodligen ganska vanligt. Problemet verkar i grunden handla om att man behöver ha med sig bilen till dit man ska, även om man sedan inte använder den så mycket på plats. Man flyttar helt enkelt bilens "viloläge", vilket inte verkar ha någon enkel lösning. Självkörande bilar är väl på lösningen på sikt, men det kommer inte att hända imorgon.

När det gäller SnappCar (privat företag) så tar bilägaren en ganska stor risk, särskilt om bilen är äldre. Om denna tjänst istället förmedlades av t ex kommunerna så skulle man kunna minska risken för bilägarna. Men det offentliga ligger efter, de låter privata företag komma på vad som efterfrågas och vad som skulle kunna löna sig. Och det går för långsamt. Detta är en del av min kritik.
På vad sätt minskas risken om kommunen förmedlar?

Som jag ser det handlar det om att bilägaren behöver kompenseras för sitt risktagande (precis som hotellägare, eller hyresvärdar), vilket tas ut på hyresavgiften. Det förklarar också varför snappcar inte är så mycket billigare än kommersiella uthyrare. Jag har svårt att se hur man kan komma ifrån det. Möjligen kan modern teknik göra att avgifter fördelas mer rättvist på kunderna eftersom man kan spåra kundbeteende mycket mer noggrannt (dvs, kör du skonsamt och lämnar bilen fräsch så betalar du mindre).

Det finns gott om kommersiella bilpooler i Lund, men de är ju inte billigare än hyrfirmor. En mera "kooperativ" lösning kanske kunde få ner kostnaderna lite. Men då måste man nog ha bra förtroende för sina grannar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.