"Födelsedagstårta" på vandring

Hej,
En av vandringskamraterna fyller år under årets vandring. Eftersom det är först dag 3 han fyller behöver jag tips på nåt tårtliknande man kan tillreda i ett Trangia (utan kylvaror)

/M

Hej

För ett antal år sedan fyllde jag år under en fjällvandring. Jag hade då plockat med mig nedanstående för att kunna överraska mina vandringskamrater.

- Färdig köpt tårbotten
- Grädde på sprayflaska
- Påse pulverkräm
- Marsansås
- Lite garnering på tub

Jag gick iväg med min påse med hemliga ingredienser och kom tillbaka med en färdig tårta, det uppskattades.

Lycka till!

//Jimmy

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Inga problem!

Köp färdiga tårtbottnar och stoppa dem in en plastlåsa så att de inte blir smulor, Köp "Ädel visp" eller liknande vispbar produkt som inte behöver kyl, samt jordgubbsylt eller vad du vill ha i. Detta koncept klrar minst en vecka i sarek. (Testat flera gånger. Särskilt kul när någon okänd passerar ett tårtkalas mitt i ingenstans!!!)

Jag funderar nu på hur man skall kunna tillverka glass. Idéer finns, men de är inte testade i praktiken ännu... (Innefattar grovsalt och på platsen funnen snö/is som kylmedia...)

/Mikael

Glass i stora(små) lass

Lösningen på glass i fält hittar du här:
http://www.icecreamrevolution.com/
Saluförs av välsorterade sportbutiker.
Det är UCO som ligger bakom, de med tältlyktorna.

Har en liten och en stor. Funkar med snö men kall is är bättre för skaktiden går ner betydligt. Kanske inte UL men är man UL i övrigt så har man ju viktkapacitet så det räcker till.

Patrik

Glass

finns också nåt slags laktosfritt glasspulver som man blandar med vatten och sedan fryser in. Det blir lite mer sorbet-aktigt än gräddglassigt, men gott ändå! Sådan glass har jag blivit bjuden på till fjälls och det är en väldigt rolig överraskning.
Har också smakat frusen ädelvisp -blir också "glass". Extra gott om man blandar i hjortron innan frysningen... =)

pannkakastårta..

..på kungsörnens pannkakspulver har jag gjort en gång. kan tipsa om att pannkakor med choklad-/kolasås och strössel är en otippad höjdare! gräddspray eller marsansås enligt tidigare svar kan säkert också bli gôtt!

gå till biblioteket och låna pettson-boken där han gör en sån tårta (dock utan kungsörnen) för att få inspiration!

Maxim Carbo Cake. Inte bara god utan massor med bra energi åxå. Blir som kladdkaka ungefär. Ugn i fält går att fixa med alu-kastrull o lite öppen eld. Grädde på sprayflaska blir som nämndes i ett svar här ovan enkelt som lite garnering.

/Anders

Tar återigen upp Nordesjös tårta, den kan jag rekommendera.
Köp sån evighetsrulltårta och rulla upp den, då har du tårtbotten färdig med sylt.
Sedan spraygrädde, själv blandade jag i krossad daim i grädden mellan bottnarna. Grädde och gelehallon eller non-stop ovanpå.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips