Sjöbo och runtomkring

Hej alla,

jag ska snart flyta till en lägenhet i Sjöbo, Skåne och tänkte att ta med min kajak som nu förvaras i mitt hus i Värmland.
Behöver lite tips vart kan man förvara kajak om jag har ingen garage hyrt. Tanken är att paddla i sjöar/ån/älv och i havet.

Plus jag behöver lite tips för 2-3 dagar paddling i skåne / blekinge med möjligheter att tälta :)

tack

På gränsen mellan Skåne och Blekinge ligger sjöarna Immeln, Raslången och Halen som bitvis ger fin vildmarkskänsla. Gott om anlagda vindskydd och välskötta rastplatser med utkörd ved och mitt i sommaren mycket utländska turister i hyrda kanadensare. Här kan du paddla 2-3 dagar och såklart tälta. Tror några öar är fågelskyddade på vår och försommar. .
Utanför högsommar är det betydligt mindre folk.

/Patrik

Vad jag vet så har Malmös båda kanotklubbar fullt i sina kanotförråd men kanske Höörs kanotklubb har plats? Om du inte vill gå med i en förening så är det nog lättare att hitta nåt garage eller lada i närheten.

När det gäller paddling så är Immeln, Halen & Raslången som nämnt ovan väldigt trevliga. Kan även rekommendera hela Blekinges kust. Från Karlshamn till Torhamn finns massor av jättefin skärgård!

/ Ulf

Tack för er svar och förslag! Så låter att det finns en del att utförska.

Helst vill att kajak är "nära" mig för lättare planering av äventyr så ska kolla med lokala gårdar eller om det finns möjlighet att hyta garage för bil plus kajak :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.