Finslipa packlista

avslutad210712

Gäst
tahoma; sa:
Om turen planeras så att det blir mycket vad tar jag mina Aqua Sox med mig men om turen kommer att bli mer baskampsbetonad med dagsturer så tar jag nog plast träskorna. Dom har en bakkappa och sitter förvånansvärt bra på fötterna. Med en packrem som säkerhet borde jag kunna klara av enklare vad.

Ärligt talat - träskor av plast!!!!!!!

Ur led är tiden.

Nej låt oss kalla dem för vad de är - plasttofflor
 
trosor?

3 par trosor är onödigt. Hundarna gillar nog lite lukt så det är onödig vikt. Använd syntettrosor/boxertrosor så blir det bra. ett par i ombyte så kan du tvätta de andra och låta dem torka under dagen så kan du ta på dig dem nästa dag.
microfleece är också onödigt. Regnbyxor kan vara väldigt onödiga om det inte regnar. Det ska regna ordentligt för att regnbyxor ska vara nödvändiga. Byxor kan man gå torra. Subjektivt.
 
tjonsson; sa:
Skota hem! Reva regnskyddet! :)

Ärligt talat, inte är väl det något problem med vind och regnskydd. Jag har då bara stött på mycket väl uppfostrade regnskydd som sluter sig fint runt packningen och bara erbjuder fördelar.

En kompis till mig hade ett ganska ordinärt regnskydd en gång när vi var i Sarek. När det började regna och blåsa ordentligt fick han just reva för att kunna hålla sig på fötter. Gissa vem av oss som hade torra kläder på kvällen? ;)
 
-PaTRiC-; sa:
nu ska ni inte bråka.. alla vet ju att sopsäckar e bäst!

Ni glömmer det viktigaste, ett blött tält kan packas I ryggsäcken men ändå UTANFÖR sopsäcken = Torr sovsäck även nästa dag...

/M
(Som upptäckt att vi har sopsäckar i genomskinlig plast på jobbet...)
 
-PaTRiC-; sa:
ha, amatör.. man har dubbla sopsäckar..

NEJ, det har man inte...! Två sopsäckar väger (minst) dubbelt så mkt som en sopsäck... ;o)

(teoretiskt borde tältet torka lite under vandringen om vatten kan rinna ut igenom ryggsäcksväven...)
/M
 

avslutad210712

Gäst
granbom; sa:
-PaTRiC-; sa:
ha, amatör.. man har dubbla sopsäckar..

NEJ, det har man inte...! Två sopsäckar väger (minst) dubbelt så mkt som en sopsäck... ;o)

(teoretiskt borde tältet torka lite under vandringen om vatten kan rinna ut igenom ryggsäcksväven...)
/M

Men två sopsäckar väger hälften av ett regnskydd :)

Å andra sidan undrar jag vad en blöt ryggsäck väger i förhållande till ett regnskydd (läs viktökningen).
 
Bästa sopsäcken av alla är de blå- eller gula lite tjockare sopsäckarna som används på sjukhus för smittförande avfall.

En fördel med att packa allt i sopsäck inuti ryggsäcken är även att allt blir nästan helt vattenskyddat. Den tål med andra ord ett ordentligt plurr.

Nåväl, det var en utvikning från ämnet. Det jag skulle stryka från listan är:
Regnskydd - ersätts av ovan debatterad sopsäck
1 par trosor
1 par sockar
fiberpälströja (alt. microfleecetröja)
microfleecebyxa
träskor
grävspade
Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.

tvål/diskmedel/tvättmedel skulle jag nog personligen hoppat över på en kortare tur. Ev lite diskmedel i en liten burk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.