dave1; sa:En fördel med att packa allt i sopsäck inuti ryggsäcken är även att allt blir nästan helt vattenskyddat. Den tål med andra ord ett ordentligt plurr.
Avdelning "Har man sagt A..": hur försluter man sopsäcken så att den blir sådär tät?
dave1; sa:En fördel med att packa allt i sopsäck inuti ryggsäcken är även att allt blir nästan helt vattenskyddat. Den tål med andra ord ett ordentligt plurr.
Regnjacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna hemma, men inte regnbyxor. Utan regnbyxor rinner vattnet förr eller senare (så fort byxbenen blivit genomblöta) längs benen rakt ner i kängorna/skorna/stövlarna som alltså blir dyngsura inifrån. Oavsett skodon tycker jag inte det är någon höjdare.dave1; sa:Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.
Schneeberger; sa:Faktiskt inte...
En svart plastsäck av ordninär kvalitet väger ca 80g, latrinsäckar och dyl väger säkeligen mer.
Ett ryggsäcksregnskydd väger ca 130g.
Förresten, en fråga till "plastsäcksmaffian", har ni era liggunderlag inuti plastsäcken också eller torkar ni av fukten när det skall användas?
Uffe
/M
millimeter; sa:dave1; sa:En fördel med att packa allt i sopsäck inuti ryggsäcken är även att allt blir nästan helt vattenskyddat. Den tål med andra ord ett ordentligt plurr.
Avdelning "Har man sagt A..": hur försluter man sopsäcken så att den blir sådär tät?
JonathanW; sa:Regnjacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna hemma, men inte regnbyxor. Utan regnbyxor rinner vattnet förr eller senare (så fort byxbenen blivit genomblöta) längs benen rakt ner i kängorna/skorna/stövlarna som alltså blir dyngsura inifrån. Oavsett skodon tycker jag inte det är någon höjdare.dave1; sa:Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.
tjonsson; sa:Och vad gör ni med eventuella sidofickor? Sopsäckslösningen medger ju inga fuktkänsliga prylar annat än i huvudsäcken. Att ha förstärkningsplagg lättåtkomliga i en sidoficka är därmed med andra ord uteslutet.
tjonsson; sa:Och vad gör ni med eventuella sidofickor? Sopsäckslösningen medger ju inga fuktkänsliga prylar annat än i huvudsäcken. Att ha förstärkningsplagg lättåtkomliga i en sidoficka är därmed med andra ord uteslutet.
dave1; sa:I morgon ska jag ta som uppgift att väga en sopsäck på en krönt våg. Återkommer med nogranna viktuppgifter.![]()
Så länge jag är i rörelse håller jag mig varm och relativt torr (lika torr som i min gtx-jacka, med undantag för att min driclime inte har huva) i min marmot driclime-jacka. Regnjackan är egentligen bara bättre när jag stannar, men stanna i kraftig nederbörd gör man vanligtvis bara för att gå in i en stuga alternativt sätta upp ett tält. Under såna omständigheter kan jag mycket väl tänka mig att skippa regnjackan. Man behöver alltså varken bli blöt eller nedkyld bara för att man inte har regnjacka.dave1; sa:JonathanW; sa:Regnjacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna hemma, men inte regnbyxor. Utan regnbyxor rinner vattnet förr eller senare (så fort byxbenen blivit genomblöta) längs benen rakt ner i kängorna/skorna/stövlarna som alltså blir dyngsura inifrån. Oavsett skodon tycker jag inte det är någon höjdare.dave1; sa:Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.
Nja.. att lämna regn/skaljackan istället för regnbyxor tycker jag är en dålig idé. Att bli blöt och nedkyld på överkroppen är i alla lägen betydligt värre än några blöta fötter och själv använder jag bara ett par snabbtorkande, lite elastiska byxor i schoeller sommartid vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt. En regntät jacka skulle jag dock inte lämna hemma.