Finslipa packlista

Sopsäckar

Efter att vid första jaktresan använt ett regnskydd och sånär seglat iväg i höstblåsten packas allting i en stor sopsäck i ryggsäcken. Liggunderlaget rullas runt med en isärklippt sopsäck som hålls på plats med breda resårband och ligger högst upp på utsidan av ryggsäcken. Likaså gör jag med sovsäcken som sen fästes under säcken. Detta har fungerat utmärkt och jag har aldrig krupit ner i en blöt sovsäck. Min ryggsäck är en gammal ramryggsäck med nylontyg och den väger ungefär lika mycket torr som blöt. (Så jag anmäler mig inte till duschtestet). I ytterfacken kan man med fördel packa behållaren för bränsle till köket, tandborste och tandkräm, diverse "köksaker" mm. Allt detta tål ju väta bra.
Ha det bra /vonnsan
 
Jag kör med både sopsäck och regnskydd. Sopsäcken håller både väta borta och den lyser upp så att jag lättare hittar vad jag letar efter. Regnskyddet skyddar både ytterfickorna och själva ryggsäcken från väta och har vad jag märkt inte varit något problem när det blåser. Regnskyddet sitter även på när jag lämnar in bagaget när jag flyger och när jag sitter på tåg/buss, både för att remmar och liknande inte ska fastna någonstans och som stöldskydd.
 
Bertils test visade en viktökning av säcken med 1340g då den duschats (ca 53% av originalvikten).

Det blir nu svårt (för att inte säga omöjligt) att motivera sopsäckslösningen, utifrån en vikthorisont, även fast vi ännu väntar på en sopsäcksvägning. Sopsäcksvikten skall dras ifrån en regnskyddsvikt på ca 130g. Den differensen har svårt att motsvara vad 50-procentig ökning av ryggsäcksvikten innebär viktmässigt.

Säg att en sopsäck väger 60g. Då måste vi ha en ryggsäck som väger max 140g för att sopsäckslösningen skall löna sig viktmässigt. Kånken-revival?
 
tjonsson; sa:
Bertils test visade en viktökning av säcken med 1340g då den duschats (ca 53% av originalvikten).

Det blir nu svårt (för att inte säga omöjligt) att motivera sopsäckslösningen, utifrån en vikthorisont, även fast vi ännu väntar på en sopsäcksvägning. Sopsäcksvikten skall dras ifrån en regnskyddsvikt på ca 130g. Den differensen har svårt att motsvara vad 50-procentig ökning av ryggsäcksvikten innebär viktmässigt.

Säg att en sopsäck väger 60g. Då måste vi ha en ryggsäck som väger max 140g för att sopsäckslösningen skall löna sig viktmässigt. Kånken-revival?

Nja fast man kan ha lite invändningar mot testet. Hur mycket ökar en ryggsäck med regnskydd i vikt? För om man inte inkapslar den helt och hållet så kommer även den att öka. Det borde även vara stor skillnad mellan olika material och jag upplever inte tyget i min Bergans som särskilt uppsugande. Nåväl, sopsäckslösningen har så många fördelar så jag fortsätter med den.

En blå smittskyddssäck väger f ö 108,3 g. Ska se om jag hittar en vanlig sopsäck att väga också. :)
 
Det finns flera viktuppgifter på sopsäckar i tråden.
Den tämligen ordinära sopsäck jag vägde gick loss på 77g vilket jag avrundade till 80g.

Jag tror nog inte att man väljer regnskydd/sopsäck primärt efter vikthänseende utan efter vilken lösning man trivs bäst med. Själv uppskattar jag en torr ryggsäck och kör därför med regnskydd. Sovsäcken och extrakläderna ligger i en vattentät packpåse. Maten förvarar jag i plastpåsar.

Ulf

tjonsson; sa:
Bertils test visade en viktökning av säcken med 1340g då den duschats (ca 53% av originalvikten).

Det blir nu svårt (för att inte säga omöjligt) att motivera sopsäckslösningen, utifrån en vikthorisont, även fast vi ännu väntar på en sopsäcksvägning. Sopsäcksvikten skall dras ifrån en regnskyddsvikt på ca 130g. Den differensen har svårt att motsvara vad 50-procentig ökning av ryggsäcksvikten innebär viktmässigt.

Säg att en sopsäck väger 60g. Då måste vi ha en ryggsäck som väger max 140g för att sopsäckslösningen skall löna sig viktmässigt. Kånken-revival?
 
Jag använder soppsäck (135g) och kommer att göra det även när jag hittat ett nytt regnskydd.
Att kalla mina vägningar för "test" är väl nästan att överdriva, men vägningarna, trots brister, ger ändå en viss indikation. Det är ju helt riktigt att säcken blir våt även om man använder regnskydd. Mitt regnskydd är slut och jag behöver ett nytt. Funderade på det som Recon säljer till Vulcan/Atlas. Det är gjort av Sacodra 330, samma polyamidväv som min Sacci P30. Jag gjorde mitt "duschtest" på den och fann att viktökningen blev 140g, c:a 36%! Med ett sådant regnskydd ökar ju vikten vid regn, både pga att regnskyddet absorberar vatten och att säcken gör det på de ytor som inte täcks, d.v.s. ryggplattan och bärsystemet.
Jag har soppsäck för att mina grejor ska förbli torra, inte för att spara vikt.
Jag vill hitta ett regnskydd som absorberar minimalt med vatten för att det är trevligare med en så torr ryggsäck som möjligt.
/ Bertil
 
Finns det någon därute som lagt ner en mindre förmögenhet och testat Arcteryx nya "helt vattentäta" ryggsäckar ? En modell som hette Naos fanns med i Utemagasinets ryggsäckstest i våras, det skulle ju vara mumma att faktiskt helt slippa både sopsäckar och spinnakeröverdrag på ryggen. Säcken fick ju bra kritik och var inte heller särskilt tung för volymen vill jag minnas. På A´s hemsida finns också en modell som heter Acrux i lite mindre storlekar...
 
OBD; sa:
Funderade på det som Recon säljer till Vulcan/Atlas. Det är gjort av Sacodra 330, samma polyamidväv som min Sacci P30. Jag gjorde mitt "duschtest" på den och fann att viktökningen blev 140g, c:a 36%!

Jag fattar inte, varför ens fundera på ett "regnskydd" som i sig suger upp vatten??
 
Den har ju fått en "gear-of-the-year" utmärkelse.. så den borde väl vara okej, den kostar ju en slant så... den borde ju vara så "waterproof" som dom säger...

Tydligen har den ju även höjts till skyarna på ispo för sitt bärsystem..

men dom kan ju ha mutat någon också ;)

/m
 
Intresant är det......

men man kan inte låta bli att le när man ser hur en del kan diskutera en sopsäcks vikt, om den är tung eller inte......
Vore kul att hör vad Ni har för vikt på packningen vid en 7-8 dagars vandring i Sarek, 2 personer. Spelar verkligen regnskyddets vikt så stor roll ?
Jag packar det jag vill ha med mig för att få en trevlig och mysig vecka i naturen. Orkar jag inte bära med det som behövs så ändrar jag planerna så att packningen (maten) blir lättare.
Vi skall nu i morgon iväg på en 8 dagars tur i Sarek men har inte vägt säckarna och kommer nog inte att göra det heller. Det man inte vet har man inte ont av... å inte tänker jag väga dem för att skryta för någon annan hur tung eller lätt rygga jag burit.
I övrigt har jag en hlet normal fjällrygga, med regnskydd, + minst en plastsäck, har en hel rulle silvertejp, 2 dygns matreserv, vanliga normala kläder, inga superlätta tävlingsdressar osv...
Har gjort på samma vis under alla år med viss nyförskaffning pga av slitage och än har jag inte behövt anlita hjälp för att komma hem. Peppar peppar...

Hoppas alla får en fin fjälltur och blir saliga i sin tro!!!
 
Öringen,
Jag kanske var oklar.
Jag funderade på Recons regnskydd men efter mitt "test" så funderar jag inte längre på det.
Jag vill hitta ett annat som inte absorberar vatten.
Hittar jag inte det så kör jag utan, men soppsäck tänker jag fortsätta med.
/ Bertil
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.