Finslipa packlista

Hej!

Kan ni se om jag har med med mig alldeles för mycket grejor alternativt för kalla/varma kläder på min packlista. Sakerna på listan är sånt jag redan har så tips på andra tält/sovsäckar etc är inte lika intressant för jag behöver slita lite mer på grejorna innan jag skaffar nytt!

Jag har tänkt mig en tur på ca 4-5 dagar i Artfjället i nästa augusti. Vi är två vuxna och 3 hundar. Jag har inte räknat med hundarnas packningar och mat i listan nedan. Men storleken på tält samt dubbla handukar är pga hundarna.

Innan det bär av kommer vi att testa utrustningen på Östgötaleden, framför allt Kolmården. Först i höst och sedan i vår. Vet någon vad det brukar vara för natttemperaturer på Artfjället i augusti? Är lite osäker på om jag ska ta mitt tjockare underställ eller nöja mig med det tunnare.


1/2 Tält Nallo 4 1550
Liggunderlag Cellplast 425
Sovsäck North Face Blue Kazoo 1100
1/2 Pressening Rusta 50
Rygga REI Traverse Valhalla 2000
2st Sidfickor Haglöfs 300
Kängor Vasque 1250
Regnskydd/rygga HIKER 145
Regn/skal jacka Tierra Paclite 630
Regnbyxor Itab Packaway 200
Långkalsonger Arctic 1 120
Underställströja REI 170
3 st Trosor Craft 300
Undertröja Craft 100
3 st Sockar Bola dubbelwool 195
Strumpor ITAB Cool Max liners 120
Fiberpälströja ITAB 450
Zip off byxa ITAB 380
Keps ITAB 60
Handskar Rusta fuskmocka 60
Fleecemössa Willys 40

Uppgifter om kök kommer senare!
Lägerskor PU träskor Skokanonen 260
eller Aqua Sox Wallmart samma vikt
Pannlampa/batteri 100
Bok 300
Handuk Relags
2 delad till mig o hunden! 90
Tvål/diskmedel/tvättmedel 30
Toapapper 100
Grävspade 80
Glasögon Sol, läs och vanliga 150
Förtsta hjälpen 200
Karta 90
Kompass ?
Telefon 100
Totalt (utan mat och köksutrustning) 11135


Microfleece/tröja Itab 210
Microfleece/byxa Itab 170
 
Jag tycker det verkar lite onödigt med både microfleecebyxorna och långkalsongerna. Ett par av dem räcker. Likaså verkar undertröja+fiberpäls+microfleecetröja lite väl mycket att ha på sig samtidigt.

Två par t-shirtar i något syntetmaterial typ coolmax (en på kroppen och en i ryggsäcken) och en vindtät skjorta är bra att gå i. Skaljackan blir oftast för varmt. (Jag antar att listan handlar om kläder både på kroppen och i ryggsäcken, annars kan du plocka bort de extra(?) byxorna också. Blir de du har på dig blöta så sätt på dig långkallingar och/eller regnbyxor tills de torkat.

Tre par tjocka strumpor kan man också spara in på lite. Ha ett par ombytesstrumpor av den tunna linersorten. De du inte har på dig kan du skölja upp när ni slår läger. Är de inte helt torra när det är dags att byta igen är det ingen fara. Fuktiga lär de bli i kängorna i alla fall när du går.

Grävspaden går väl också att klara sig utan. Elda upp papperet (tändstickor packas med fördel tillsammans med toapapperet) och lägg stenar över vid toalettbesök.
 
Jag hade tänkt mig antingen det tunna understället eller det i microfleece. En skjorta har jag också funderat på.

Bra om man slipper ta med spaden. Lite annan dasskutym än i USA. Där är ofta stor risk för skogsbrand så att elda skithuspapper vore allt för riskabelt.

Silver tejp kommer med på listan. Snygga skor...
 
Jag vet heller inte riktigt hur lyckat det är med träskor som lägerskor.

Jag vet inte riktigt hur höga dina kängor är, men det är väl annars lämpligt att ta något som man också kan vada i om vattnet är högre än kängskaften när någon jåkk ska passeras. Här finns ju lite olika filosofier: gympadojor, tevasandaler eller motsv eller coverboots som med lämpliga sockor också kan användas som lägerskor.
 
det var nån klok här som sa: plocka fram alla kläder som skall med, ta på sig allt som går.. det som blir kvar lämnas hemma..
 
Det är standardfilosofi bland UL-folk. Kan man inte sätta på sig alla kläder man har med sig samtidigt så har man för mycket (då har man en massa redundans med sig:).
 
Tyckte listan såg helt okej ut, dock: Personligen skulle jag inte lämna kompassen hemma. Behövs verkligen tre par sockor? Regnskydd på en ryggsäck ger mig knottror, en rejäl sopsäck i ryggan håller regnet ute, fångar inte en massa vind som regnskydd gör och ser inte ut som om man är helt bakom flötet. ;) Ett par lätta flip-flops kan duga som lägerskor, eller strunta i dem helt. Presenning för hundarna? Toapapper lämnar du hemma och använder istället pappersservetter av bra kvalitet, se annan tråd... Stryk microfleecebyxorna om vädret ser ut att bli bra. Ingen kniv, multiverktyg e.dyl?

Mina högst subjektiva synpunkter, men ändå.
 
Men blir inte ryggsäcken blöt och då även tyngre? Med ett regnskydd tar ryggsäcken aldrig åt sig väta och är även perfekt att ha på om man har ryggsäcken på tåg/i bil/ på flyg, då inga remmar kan fastna någonstans.
 
Tack för alla synpunkter och tips!

Presseningen är för att skydda tältets botten. Tre schäfrar kan rumstera om en del.

Om turen planeras så att det blir mycket vad tar jag mina Aqua Sox med mig men om turen kommer att bli mer baskampsbetonad med dagsturer så tar jag nog plast träskorna. Dom har en bakkappa och sitter förvånansvärt bra på fötterna. Med en packrem som säkerhet borde jag kunna klara av enklare vad.

Kompassen ska med - visste bara inte vad den vägde - därav frågetecknet.

Multiverktyg brukar alltid min gubbe ta med - men jag glömde sätta upp fällkniven på listan.
 
tigertamjaren; sa:
Om ryggsäcksväven blir blöt väger den måhända några hekto mer, men när vinden rycker i regnskyddet får du istället kämpa mot den.

Skota hem! Reva regnskyddet! :)

Ärligt talat, inte är väl det något problem med vind och regnskydd. Jag har då bara stött på mycket väl uppfostrade regnskydd som sluter sig fint runt packningen och bara erbjuder fördelar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.