Packlista från 1957

Läser Kerstin Ekmans och Gunnar Erikssons essäsamling "Se blomman". I den återges en packlista för en fjällvandring med botaniskt fokus till Padjelanta. augusti 1957. Tycker att den förtjänar att delas med forumet:

Mat för två personer, 14 dagar:
1 kg smör, margarin
2 kg bröd Wasa sport
1 hg salt
1 kg socker, strö
1,5 hg ost
1,5 kg Famos (torrmjölk)
1,5 kg Pem (pulvermos)
3/4 kg risgryn
½ kg kaffe malet
½ kg havregryn
½ kg rågmjöl
4 hg russin
1 hg cacao
1 kg rökt fläsk
3 hg rökt korv
10 st soppor
2 hg rökt kött
1/4 l konjak (armagnac)

Utrustning:
Tält
Sovsäck
Stormkök
Rakdon
Tvål
Borste
2 handdukar (varav en torkhandduk)
pyjamas
1 skjorta extra
Underkläder, en sats extra
Tröja ylle
Regnställ
Sydväst
Handskar
Gymnastikskor
Stövlar
Kniv
Tallrik
Matbestick
Sked
Mugg
Karta
Kompass
Fältapotek
2 par strumpor
2 par raggsockor
3 askar tändstickor
2 l rödsprit
Myggolja
Näsdukar
Hushållspapper
Plastduk
20 m nylonlina för vadning
Stav
Kastspö med utr.
1 Hasselblad kamera
1 Kina Exakta kamera
Snöre
Säkerhetsnålar
Lintråd
Jacka
Jeans
Botanikböcker.

Tycker listan är intressant då den visar att det inte var mycket mer utrustning som man bar förr jämfört med idag (men idag är nog det mesta lättare än då). Men för maten är det större skillnad.
 
Tycker ändå det är en del som "sticker ut" i utrustninglistan:
Gymnastikskor
Stövlar

Man undrar ju om kängor inte fanns 1957?

Fast kängor kanske var tyngre än ovanstående kombination?

2 handdukar (varav en torkhandduk)

Är "torkhandduk" detsamma som diskhandduk? Annars förstår jag inte riktigt varför man ska ha två handdukar?

Sen är det både näsdukar och hushållspapper... men inget toapapper?

Vad är plastduken till?
 
Kanske

var plastduken ett skydd för sovsäcken både vid vandring och i tältet? Detta var innan liggunderlag.

Thure
 
Tycker ändå det är en del som "sticker ut" i utrustninglistan:


Man undrar ju om kängor inte fanns 1957?

Fast kängor kanske var tyngre än ovanstående kombination?



Är "torkhandduk" detsamma som diskhandduk? Annars förstår jag inte riktigt varför man ska ha två handdukar?

Sen är det både näsdukar och hushållspapper... men inget toapapper?

Vad är plastduken till?

Så vitt jag kan se inkluderar packningen inte kläderna på kroppen, ej heller ryggsäcken. Så kanske de hade kängor på fötterna, stövlar till vadning och gympadojor till lägret? "Moderna" vandringsstvlar, med rejäl sula, brukar väga över 2 kg paret, var de lättare på den tiden? Gympadojor var antagligen den tidens tygdojor, som iaf inte var tunga.

Jag försökte summera maten, men kan ha missat detaljer i hastigheten. Jag fick det till c:a 15 kg, vilekt är rätt lite för två personer och 14 dagar.
 
Plastduken användes som extra tältgolv. Bröderna lade ett tjockt lager kråkbärsris, sedan plastduken och reste sedan tältet på detta underlag. På så vis blev det (någorlunda) mjukt och tätt.

Att vandra i gummistövlar i stället för kängor är väl inget konstigt? Det var väl vad majoriteten av fjällvandrare gjorde så sent som för 15-20 år sedan?
 
Jag har stövlar ibland när jag är ute och det vet jag fler som har, så det är inget utdött fenomen :D

Mvh // johannes

Samma här, använde uteslutande gummistövlar (anpassade för vandring) på mina fjällvandringar under 1980-90 talet. Fungerar utmärkt, och fortfarande idag är det ett alternativ som jag överväger till kängorna när terrängen är blöt.
Vandringen som beskrivs i tråden är till Padjelanta, och tänkte de gå från Kvikkjokk via Tarradalen är stövlar ett bra val då leden stundtals går över myrmark (spångarna byggdes först i början av 1980-talet).
 
Jag menade inte att stövlar skulle vara dumt, jag menade att det verkade dumt med både stövlar och gympaskor. Fast om de skorna var lätta tunna tygskor så kan jag väl köpa dem som "lägerskor".
 
Imponerande att kunna ta makrobilder med 6x6 utan stativ. Plastduk användes i min barndom som extra tältunderlägg, FP numera och som regnskydd till tälttaket, det var enkelvävs bomullstält då.
Matpaketet verkar även i mina ögon klent för tiden.
Vill ni ha en rolig afton läs STFs Sommar och vinterutrustning, ingen hejd på hur stor säck man behövde och vilka starka ben. Välmenande råd som säkert stoppade fler än en redan på prövoturen i låglandet.
go tur
 
Imponerande att kunna ta makrobilder med 6x6 utan stativ.

Det går fint, Hasselblad har ljusstarka objektiv samt även bra dedicerade macroobjektiv. Även med standardoptiken Zeiss Planar 80mm (alt Zeiss Planar 100mm) och mellanringar går det fint att ta macrobilder utan stativ (både i 6x6 eller 6x4,5). Ljusschaktsökaren på Hasselblad är en klar tillgång när man kryper runt med kameran på alla fyra på marken:)

Även för 35mm format har jag genom tiderna tagit macrobilder med mellanringar utan stativ. Rimligt ljusstark optik (f 1,4 -2.0) i kombination med 100-200 ASA film har fungerat bra för mig. Aldrig släpat med ett stativ på mina fjällvandringar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.