Finslipa packlista
- Trådstartare tahoma
- Start datum
-PaTRiC-; sa:Mjölner har dessutom en hyfsat försvarbar vikt jämfört med många andra.
-PaTRiC-; sa:[trodde inte att du var så skröplig att du tog helikopter]
Nordesjö; sa:(Sen kan det ju finnas praktiska fördelar med att ha liggunderlaget på utsidan också, särskilt om det är skumplast)
Förslutning är en baggis, bara att sätta dit en påsförslutare (plastklädd järntråd) och skruva. Blir vådligt tätt, och vill man ha dubbel säkerhet så vrider man plastpåsen några varv, viker bakåt och drar förslutaren runt hela kalaset.Nordesjö; sa:De är lite bökigare att försluta, och jag tror inte att min sovsäck riktigt går ner i en fryspåse.
Pajar inte en fryspåse när man våldskomprimerar sin sovsäck?
Strykarräven; sa:Och ja, du spräcker nog fryspåsen om du komprimerar i den. Om du däremot komprimerar i en vanlig sovsäckspåse (ca 50g) och drar en fryspåse utanpå, så är du säker. Om inte en 6-liters fryspåse klarar biffen, så tar du en soppåse (ca 20 liter).
Strykarräven; sa:Men du känner väl till talesättet att "om din sovsäck tar mer plats än en kokosnöt, så lämna sovsäcken hemma" (gammalt djungelordspråk)?
OK, det är väl bara att bocka och buga då. Jag var tvungen att gå och väga, och det visade sig att packpåsen väger 20g, plastpåsen ytterligare 8. Således har du fog för ditt packsätt. Fast, jag undrar om du kan slå kostnaden för min lösning?Nordesjö; sa:Men... min helt vattentäta och helt slitstarka packpåse, som klarar kompressionen galant väger ju ungefär 50 gram (gissningsvis, det är en Tatonka storlek Small), och rymmer även mina reservkläder. Jag ser inte riktigt vinsten med att gå över till plastpåse...
...Man skulle kunna vända på det: tar din sovsäck mindre plats än din värmetröja ska du nog lämna en av dem hemma.