Filmburk till krydda?

Vad jag har hört, så är det INTE bra att använda filmburkar till något annat än just film.
Varför? Det finns tydligen en hel del mer eller mindre giftiga ämnen från filmen kvar i burkarna..

Har själv inte läst det någonstans, men jag fick höra det av en när jag tänkte lägga mediciner i just en filmburk...

Hälsovådligt?!

Jag har själv haft filmburkar (utan speciella lock) som kryddburkar tills en kollega på skolan sade att fotofilm innehåller kvicksilver (tror jag det var) och/eller andra farliga ämnen som kan finnas kvar i plasten och gå över till kryddorna. Han avrådde å det bestämdaste från att använda filmburkar (eftersom det finns många bra alternativ i handeln). Så mitt svar på ditt inlägg blir en fråga tillbaka... -Vet någon om och hur detta påstående kan vara sant eller inte?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Även om fotofilm innehåller endel tungmetaller (silver) så är det ytterst små mängder som kommer att bli kvar i plasten på burken och det förvaras ytterst små mängder livsmedel i en filmburk. Varför finns det inget sinne för proportioner?

Jag har för mig att locket till vissa petflaskor passar i filmburkar. I med kryddor, pressa ned petkorken med borrade hål och sen på med filmburkslocket. Å andra sidan brukar ströarhål ställa till med problem när det blir fuktigt, så själv föredrar jag nypmetoden. Eller en sån här 6-pack kryddor allt-i-ett, den går att fylla på med lite pill och en skryvmejsel.

rt0595299.jpg

Det här med att det ska finnas gifter från filmen i filmburkar är en långlivad skröna. I USA har den varit så långlivad att där använder man generellt ALDRIG filmburkar till nåt. Men jag har sett mail från Kodak där de hävdar att det inte skall vara några problem, de eventuell rester från filmen som kan finnas diskar man lätt ur.

Men det är svårt att ta död på såna där skrönor, tyvärr.

Och kvicksilver är det INTE i film (då skulle den vara förbjuden).

dabac; sa:
Hej,

....
Är det någon här som vet var locken säljs? ...och kanske t.o.m. provat dem?

//David

Jag har dem, köpta i Canada och använda sedan i våras. De fungerar bra, locket har hållit tätt och kryddorna har hållits fuktfria. De rymmer inte så mycket men det räcker några dagar (om man inte ska salta fisk eller liknande).
Jag diskade mina (Kodak) burkar tills lukten försvann och lät även burkarna stå med hett vatten ett tag (dessutom ligger väl knappast kryddorna i burken så länge att de tar upp några större mängder av elaka metaller)

Har sett dem på Sportiaden i Kiruna, tror de tillhör Team Sportia...

/M

sajberjohan; sa:
Kolla på http://www.getout.se de har dem =)

Ströarlock till överblivna filmburkar 15:-
För 19 kronor får man en hel riktig kryddburk:

Kryddburk%20sm.jpg

Tre fack, varav ett stort och två mindre. Håller ihop bättre än en filmburk vid packning osv, de små hålen man öppnar för att krydda släpper inte in fukt lika mycket som om hela toppen tas av som på en filmburk. Säljs på t.ex http://www.recon.se eller på vanliga friluftsbutiker.

Raskesven

UL-variant

En UL-variant till filmburkar är de minsta minigrip påsarna (ca 4x5cm) som man kan återförsluta. De är täta lätta och lagom stora.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips