Ferrini's tält?

Hej!

Har någon erfarenhet av Ferrino's tält? Tycker själv att Hilleberg är för dyra för mina behov, men vill naturligtvis ha bra tält ändå. Har funderat på 4-säsongstältet Stardust, men alla synpunkter (inkl. ev. alternativ) vore värdefulla eftersom jag inte haft möjlighet att se deras produkter 'in real life'.

M v h

Johan A.
 
Ingen aning - men många andra!

Vad gäller Ferrinis tält så har jag ingen aning, men det finns många andra märken som spöar Hilleberg med hästlängder (enligt mig... det finns nog många andra här på forumet med andra åsikter...) utan att vara lika dyra.

Tex Trango-serien från Mountain Hardwear http://www.mountainhardwear.com (har själv Trango 2, inte så objektivt kanske men jag valde bla mellan Hilleberg och detta).
Moss gör oxå grymma tält, men är ej så billiga, kolla http://www.mosstents.com
Lite billigare är Sierra Designs, kolla http://www.sierradesigns.com

Många bra recensioner finns på http://www.outdoorreview.com

Lycka till!

/Magnus
 
Hillebergdödare - ja tack!

SWE3171-> Har ett Hilleberg Staika som jag är mycket nöjd med, men det var ju lite väl dyrt. Jag vill inte gå i döden för ett märke jag själv råkar ha köpt produkter av och undrar därför uppriktigt:

- På vilka punkter slår Mountain Hardwear och Moss och övriga Hilleberg (dessutom med hästlängder;-) )?

- Är de mer prisvärda och var köper man dem i Sverige?

En sak jag uppskattar med europeiska tält är att
innertält och yttertält är en enhet när man reser
tältet så att innertältet kan bevaras torrt.
- Hur är det med de tält du nämner?

- En annan sak: Är det inte bättre med kanaler än clips? Starkare, jämnare lastfördelning.
Moss verkar köra med det, men Mountain Hardwear kör väl mest med clips?

Återigen: Jag vet att många försvarar "sitt" märke med näbbar och klor. Själv vill jag bara ha lite mer fakta så kan jag omvärdera mina uppfattningar.
 
Be open minded. But if you are too open minded your brain will fall out...

Kort sagt, ett litet försök till objektivitet ;-)

Ok väldigt få tält, om ens något slår ett Hillebergstält med hästlängder vad gäller kvalitet. Jag skrev så i hopp om att försöka skapa lite debatt om andra tältfabrikat och detta får man väl onekligen säga lyckades! :)

Det är snarare så att det är funktioner, detaljer och tänkta användningsområden som skiljer olika tält på den här kvalitetsnivån från varandra - och detta är ju synnerligen personligt!

För att försöka besvara dina frågor i tur och oordning:

Q:> - En annan sak: Är det inte bättre med kanaler än clips? Starkare, jämnare lastfördelning.
Moss verkar köra med det, men Mountain Hardwear kör väl mest med clips?

A:> Det stämmer, kanaler ger en jämnare lastfördelning och är i grunden en starkare konstruktion, NÄR MAN VÄL HAR PETAT IN ALLA BÅGAR OCH FÅTT UPP TÄLTET! Har man tex försökt sätta upp ett TNF VE-25 (vilket får anses vara en referens bland stabila kupoltält) i storm så förstår man nog vad jag menar. "In med bågen, fram till korsningen - fasen vilken av de X gångarna skall jag in i???? vafan tryck på, ojdå ska verkligen pinnen peta ut genom kanalen, fram med silvertejpen..."
Så i min mening är clips förvisso i grunden något klenare, men det är i gengäld enklare att sätta upp än ett tält med kanaler. Moss har både modeller med kanaler samt med clips, MHW har enbart clips förutom på sina "värsting-basecamp-modeller", Marmot har en kombination av både clips och kanaler på sina tält.
Dock kan det ju vara stor skillnad på hur man har sytt fast clipsen vad avser att sprida belastningen mm.
En fördel med clips är dock att ventilationen mellan ytter- och innertält blir mycket bättre än med kanaler.

Q:> En sak jag uppskattar med europeiska tält är att
innertält och yttertält är en enhet när man reser
tältet så att innertältet kan bevaras torrt.
- Hur är det med de tält du nämner?

A:> Nej, samtliga tält som jag har nämnt följer den "amerikanska skolan", dvs separat inner- och yttertält. Det finns ju både för- och nackdelar med detta jämfört med den "nordiska skolan" som du nämner. Jag håller helt klart med om att det är en klar fördel med ett nordiskt tält när man skall resa tältet i spöregn. Å andra sidan kan det vara bra med ett separat yttertält soliga och varma dagar då man snabbt och lätt kan ta bort det för att torka/vädra ut hela tältet (tex vid tältning på glaciär/snöfält). Även detta är alltså mycket en smakfråga samt vad man skall använda tältet till snarare än stabilitet/kvalitet.

Q:>- Är de mer prisvärda och var köper man dem i Sverige?

A:> Ja delvis tycker jag att de är mer prisvärda (antagligen beroende på mycket stora serier i produktionen). För mitt MWH Trango 2 gav jag 4500 kr (inkl studentrabatt 10%), och Staika som du har och som jag funderade på ligger väl på ca 6000 kr eller har jag fel? De flesta amerikanska tält sys i sydostasien, Hilleberg tror jag syr sina tält i någon av baltstaterna.

Mountain Hardwear-tälten köper man i Sverige på samma ställen som kläder från samma tillverkare, dvs i de flesta vanliga friluftsbutiker. På Berg & Hav:s hemsida finns en lista över alla butiker.
TNF finns tex på både Friluftsbolaget och Naturkompaniet. Marmot finns bla på Sportkompaniet i Stockholm (de beställer hem det), SeaLife i Stockholm samt tex Magazinet i Karlstad. I övrigt vet jag ej.
Moss vet jag faktiskt inte om det finns någon butik i Sverige som har - detta får man nog leta på nätet efter. Man kan ju kolla på de "vanliga" ställena:

http://www.cham3s.com (Chamonix, Frankrike)
http://www.sportsnet.se (Sverige)
http://www.addnature.se (Sverige)
http://www.kroppshop.se (Sverige)
http://www.rei.com (USA)

Q:> - På vilka punkter slår Mountain Hardwear och Moss och övriga Hilleberg (dessutom med hästlängder;-) )?

A:> Som sagt, kvaliteten skiljer sig inte nämnvärt utan snarare design, funktion och användningsområden.
Du får förlåta mig, men det var ett tag sen jag var i ett Hillebergstält så på vissa punkter kan jag ha fel.
Hur som helst, här kommer lite detaljer som skiljer:

1. Tänkt användningsområde.
Tex Ola Skinnarmo har ju använt Hillebergstält under sina polarfärder. Skitkallt förstås, och att kunna sätta upp tältet snabbt kan man ju förstå känns ganska viktigt... Så vitt jag vet så förvarade han sitt tunneltält med bågarna delvis monterade i pulkan vilket ledde till den karaktäristiska Hillebergshastigheten, 1,2,3... tältet rest och klart innan man ens skulle ha hunnit montera bågarna till tex mitt Trango 2.
Kul för honom, men inte någon nyckelparameter för mig själv som inte gör polarfärder utan snarast vistas i alpin miljö.
Vilket på ett naturligt sätt för in diskussionen på ett annat ämne; färgen på tältet. Det finns en sprakande batalj här på forumet huruvida en kille skulle köpa ett rött eller grönt Hillebergstält. Jag avstod från att ge mig in i pajkastningen även om jag var frestad, men det beror ju faktiskt helt och hållet på användningsområdet. Jag själv som främst är alpinist skulle utan tvekan välja rött eftersom det syns mycket bättre i tex en snöstorm och därför är en säkerhetsfaktor. Å andra sidan så kan jag förstå att de som främst tältar i skog och mark väljer grönt för att tältet lättare ska smälta in i miljön.
Nu till mitt tält som av denna anledning är gulorange/silver! Ser naturligtvis förjävligt ut i skogen men gör sig klart bättre i snö!
Nästan alla de amerikanska märken som jag har nämnt gör just tält främst för alpint bruk vilket i allmänhet innebär att de har skrikiga färger.
Och här kommer man osökt in på ännu ett område - UV-beständighet! I svensk miljö behöver man knappast tänka på detta såvida man inte låter tältet stå ute i solen 15 år i sträck. På hög höjd i Himalaya är emellertid UV-strålningen så stark att tältväven helt bryts ner och blir skör på bara några veckor till månader! Mellan dessa ytterligheter finns det ju naturligtvis mellanlägen, tex jag själv som befinner mig på mellan 2000-4000 meters höjd. Även där är solen ganska stark och därför uppskattar jag om tältet är konstruerat för att stå emot strålningen bra. MHW testar sina tält på >6000 m för att kolla UV-beständigheten och funkar det där så kan det ju funka för mig! Hilleberg har jag för mig gör någon jämförelse med varmluftsballonger eller liknande och de är säkert ganska bra vad gäller UV-beständighet men vad vet jag? Rent tekniskt (svartkroppsstrålning) känns det som att tex en mörkgrön tältduk kommer att absorbera mycket mera strålning än tex en gul/silverfärgad yta, men det är möjligt att detta inte spelar så stor roll.
Som sagt, användningsområdena är många och vitt skilda. På en vandring i skogen är tex mitt tält ganska värdelöst med sin matchvikt på 4.0 kg. Med en halvmeter snö efter natten gör det sig dock betydligt bättre!

2. Detaljer som (ev) skiljer.
Det jag gillar med tex MHW är fönstren på tälten som både släpper in mer ljus och gör att man tex kan se hur vädret är utan att behöva sticka ut näsan. Förvaringsfickorna i taket är oxå helt suveräna, jag slänger tex upp hela köket i fickan ovanför ingången och med kupolkonstruktionen gör denna nedlastning bara att tältet blir ännu starkare! Jag måste dock erkänna att jag är ganska obildad vad gäller Hilleberg på det här området.

I övrigt så kan jag inte direkt komma på några specifika detaljer som skiljer eftersom konstruktionen i grunden är så olika. Dock har ju Hilleberg flera fördelar, bla så är väl alla bågar lika åtminstone i tunnelmodellerna, är det inte så i Staika oxå????
Och så finns ju Hilleberg i Sverige vilket ju gör vägen kortare om man tex skulle bryta en båge eller behöva annan service. Jag väntade i 5 månader bara för att få mitt tält från MHW...

Men det finns en detalj som kan vara värd att kolla upp för alla tältägare oavsett fabrikat. Jag vet inte exakt vilka tältpinnar som levereras med Hilleberg, men jag antar att det är standard alu eller möjligen de runda Easton 7075-T6 pinnarna. Både MHW och Moss kör bla med Y-formade pinnar i 7075-T6 alu från Easton. Dessa pinnar är fullständigt omöjliga att böja, man kan tom spika ner dem i asfalt...
(Någonting för den seriöse prylbögen alltså...)

Hoppas på en fortsatt trevlig tältdebatt - kom med lite Hilleberg-specials som jag inte känner till!

Mvh
/Magnus!
 
Oj, det var mycket!

Har inte tid att kommentera allt nu men uppskattade verkligen dina uttömmande kommentarer. Bra att kunna jämföra och argumentera utan att "kliva ned i skyttegravarna" och dra upp frontlinjerna mellan märkena.

En liten detalj bara när det gäller UV-nedbrytning:
Du har rätt i att UV-instrålningen är hög på hög höjd. När det gäller färgens inverkan så skulle jag inte säga att en mörkare färg nödvändigtvis är sämre i detta läge. Jag menar: Hur varm blir ytan i alpin miljö? I den miljön är nedbrytningen säkert ganska "ensidigt" kopplad till UV-strålningen. Dessutom visar det sig ofta att färgämnen som är starkt gulröda har sämre väderbeständighet än många "murrigare" färger.
Tror dock att kvalitetstält har lagt in en hel del UV-skydd i beläggningen av duken och det är denna beläggning som står för mycket av det totala skyddet.

Jag gissar en del här eftersom mina erfarenheter av väderåldring begränsar sig till lacker och jag vet inte så mycket om textilier.

Återkommer med kommentarer kring övriga punkter...
 
Ja, det blev en del...

Ja, du kan nog ha rätt om det där med färgen. Vad gäller tex segelbåtar så - tja allt bryts ner oavsett...

Jag glömde nämna ett annat tältmärke, nämligen Bibler Tents (www.bibler.com) som numera har köpts upp/slagits ihop med Black Diamond. Där har Todd Bibler i egen hög person designat en serie enkelväggiga (eller vad det heter...) tält i någonting han kallar Todd-Tex (antagligen ungefär som Gore-Tex). Tälten är extremt lätta, men tom dyrare än Hillebergs.
Det verkar råda två läger angående dessa tält, antingen älskar man dem eller oxå hatar man dem. Själv har jag ingen aning, har aldrig ens sett ett i verkligheten.

/Magnus
 
Ytterligare tältdebatt...

Kort sagt, ett litet försök till objektivitet ;-)

Ok väldigt få tält, om ens något slår ett Hillebergstält med hästlängder vad gäller kvalitet. Jag skrev så i hopp om att försöka skapa lite debatt om andra tältfabrikat och detta får man väl onekligen säga lyckades! :) 1]
Kommentar: Nja, det finns nog andra mer hängivna "Hillebergfreaks" som hade kört igång med personangrepp direkt, he, he...
-----------------------------------------------------------------------------------

Det är snarare så att det är funktioner, detaljer och tänkta användningsområden som skiljer olika tält på den här kvalitetsnivån från varandra — och detta är ju synnerligen personligt!
Kommentar: Där håller jag med till 110% och därmed skulle debatten kunna vara slut...Än så länge är det mest kajakpaddlande som har varit aktuellt för mig. Det var detta + en viss otålighet som fick mig in på Hilleberg Staika. Idag hade jag nog tänkt efter två ggr innan jag hostade upp 6000:-...
-----------------------------------------------------------------------------------

...kanaler ger en jämnare lastfördelning och är i grunden en starkare konstruktion, NÄR MAN VÄL HAR PETAT IN ALLA BÅGAR OCH FÅTT UPP TÄLTET! Har man tex försökt sätta upp ett TNF VE-25 (vilket får anses vara en referens bland stabila kupoltält) i storm så förstår man nog vad jag menar. "In med bågen, fram till korsningen - fasen vilken av de X gångarna skall jag in i???? vafan tryck på, ojdå ska verkligen pinnen peta ut genom kanalen, fram med silvertejpen..."
Kommentar: På Staika är X-et färgmärkt (vitt, rött, svart) så man ser vart vilken kanal som är en fortsättning...
-----------------------------------------------------------------------------------

...Dock kan det ju vara stor skillnad på hur man har sytt fast clipsen vad avser att sprida belastningen mm. En fördel med clips är dock att ventilationen mellan ytter- och innertält blir mycket bättre än med kanaler.
Kommentar: Förklara det sista påståendet här! Tycker att jag har gott om plats mellan ytter- och innertält i mitt Staika.
-----------------------------------------------------------------------------------

A:> ...och Staika som du har och som jag funderade på ligger väl på ca 6000 kr eller har jag fel? De flesta amerikanska tält sys i sydostasien, Hilleberg tror jag syr sina tält i någon av baltstaterna.
Kommentar: Du har rätt angående priset, bl a därav av mitt intresse för alternativ och mer kunskap för att kunna jämföra!
-----------------------------------------------------------------------------------

Mountain Hardwear-tälten köper man i Sverige på samma ställen som kläder från samma tillverkare, dvs i de flesta vanliga friluftsbutiker. På Berg & Hav:s hemsida finns en lista över alla butiker.
Fråga: Vilken adress, har sökt utan framgång (pinsamt)?
-----------------------------------------------------------------------------------

2. Detaljer som (ev) skiljer.
Det jag gillar med tex MHW är fönstren på tälten som både släpper in mer ljus och gör att man tex kan se hur vädret är utan att behöva sticka ut näsan.
Kommentar: Bra detalj som kunde spelat in när jag var i köptagen sist...
-----------------------------------------------------------------------------------

Förvaringsfickorna i taket är oxå helt suveräna, jag slänger tex upp hela köket i fickan ovanför ingången och med kupolkonstruktionen gör denna nedlastning bara att tältet blir ännu starkare! Jag måste dock erkänna att jag är ganska obildad vad gäller Hilleberg på det här området.
Kommentar: Kan bara Staika: Mina 4 fickor i hörnen är små och för pinaler ej för kök. Förresten, vilka skäl andra än ökad stabilitet ;-) har du till att hänga upp köket på denna plats? För mig räcker absiden rätt bra till prylarna...
-----------------------------------------------------------------------------------

I övrigt så kan jag inte direkt komma på några specifika detaljer som skiljer eftersom konstruktionen i grunden är så olika. Dock har ju Hilleberg flera fördelar, bla så är väl alla bågar lika åtminstone i tunnelmodellerna, är det inte så i Staika oxå????
Kommentar: Japp!
-----------------------------------------------------------------------------------

Och så finns ju Hilleberg i Sverige vilket ju gör vägen kortare om man tex skulle bryta en båge eller behöva annan service. Jag väntade i 5 månader bara för att få mitt tält från MHW...
Kommentar: Jag var som sagt otålig!
-----------------------------------------------------------------------------------

Men det finns en detalj som kan vara värd att kolla upp för alla tältägare oavsett fabrikat. Jag vet inte exakt vilka tältpinnar som levereras med Hilleberg, men jag antar att det är standard alu eller möjligen de runda Easton 7075-T6 pinnarna. Både MHW och Moss kör bla med Y-formade pinnar i 7075-T6 alu från Easton. Dessa pinnar är fullständigt omöjliga att böja, man kan tom spika ner dem i asfalt...
Kommentar: Mina Staikapinnar är Y-formade men om det är standard Al eller Easton vet jag ej. Har dock inte haft problem med dem, men jag har inte campat på parkeringsplatsen ännu;-)
-----------------------------------------------------------------------------------

Hoppas på en fortsatt trevlig tältdebatt - kom med lite Hilleberg-specials som jag inte känner till!
Kommentar: Blir nog svårt, har begränsad erfarenhet; försökte pumpa någon mer garvad som dig och lyckades väl rätt väl ;-)...(se 1] ovan)
Mvh
/Magnus!
Dito

PS. Apropå Ferrino, som tråden egentligen skulle handla om: Vilka är nackdelarna med aluminiserad polyester enligt dig/andra experter jämfört med exempelvis silikonbelagd nylon (läs Kerlon 1500)? DS
 
Berg & Hav

Jag har ett Sierra design ”Tiros Expedition” tält från den tiden dom importerades av Berg & Hav. Ringde till Berg & Hav året efter det jag köpt tältet och försökte köpa några krokar och en tältstång utifall något skulle gå sönder. Berg & Hav hade inga reservdelar alls utan jag fick svaret. ”Dom bästa konstruktörerna på Sierra design har slutat och startat ett eget företag Mountain Hardvare så vi har slutat med Sierra design men du kan få telefonnumret till tillverkaren i USA”. Det är så Berg & Hav behandlar sina kunder. Har man inte fattat att i fall man importerar och säljer en kvalitetsprodukt (?) som ska hålla i kanske 20 år, så måste man också se till att serva sina kunder med ev. reservdelar och reklamationer under åtminstone 10 år. Är av denna anledning tveksam om jag ska köpa ett tält som importeras av Berg & Hav nästa gång jag ska köpa ett nytt, oberoende av hur bra tältet är.

Om någon är intresserad av Berg & Hav så är web adressen http://www.berg-hav.se

Kan för övrigt berätta att jag förra vintern tappade handtaget till min 5-6 år gamla Almgrens dubbelpik. Jag ringde Almgrens och dom vill veta diametern på piken (som dom ändrat någon gång). Dagen efter låg ett brev i brevlådan hemma hos mig med ett nytt handtag. Bättre än så kan man som kund inte bli behandlad, och så skulle jag som kund vilja behandlad av fler tillverkare och importörer av kvalitetsgrejer.

Per Brune
 
Don´t be afraid of the dark - be afraid of what is in the dark!

Det här blev ju en riktigt intressant tråd.

Slutsatser: Allting går sönder förr eller senare. Frågan är bara vad som händer då och vilka möjligheter distributör/tillverkare ger en (förutom att köpa allt nytt)

Svenska tillverkare medför troligen större garanti för att man kan fixa och laga samt komplettera med rimliga ansträngningar.

Lika viktigt att fundera på distributören som tillverkaren i andra fall. En seriös distributör "täcker upp för en kund" när det händer saker i tillverkarledet. Varför välja en sådan som Berg & Hav om det handlar om dyra prylar med lång förväntad livslängd? Beats me!
 
Lite svar...

Magnus de Magnus

"...Dock kan det ju vara stor skillnad på hur man har sytt fast clipsen vad avser att sprida belastningen mm. En fördel med clips är dock att ventilationen mellan ytter- och innertält blir mycket bättre än med kanaler.
Kommentar: Förklara det sista påståendet här! Tycker att jag har gott om plats mellan ytter- och innertält i mitt Staika. "

A:> Det gäller inte ditt Staika utan tält enligt amerikansk modell dvs med separat inner/yttertält...

"Kommentar: Kan bara Staika: Mina 4 fickor i hörnen är små och för pinaler ej för kök. Förresten, vilka skäl andra än ökad stabilitet ;-) har du till att hänga upp köket på denna plats? För mig räcker absiden rätt bra till prylarna... "

A:> Visst får de plats, men det som göms i snö... och så länge hade jag inte tänkt vänta... bättre att förvara på "kryddhyllan"!

"PS. Apropå Ferrino, som tråden egentligen skulle handla om: Vilka är nackdelarna med aluminiserad polyester enligt dig/andra experter jämfört med exempelvis silikonbelagd nylon (läs Kerlon 1500)? DS "

A:> Helt ärligt, ingen aning faktiskt. Jag har länge funderat på effekten av värmereflekterande skikt (alufolie) i kläder, sovsäckar mm. Bla TNF och Mountain Equipment har det i några av sina dunjackor.
En spontan tanke är så här:

Anta att det är rejält kallt ute, säg -20°C. Kroppstemperaturen vid huden är väl ca +35°C vilket ger en temperaturdifferens av 55°C vilket borde göra att ganska mycket värme försvinner pga strålning. Alltså borde det kunna vara en ganska stor vinst med reflekterande yta på tex dunjackor och sovsäckar.

Temperaturskillnaden ute/inne i ett tält däremot är sällan mer än 10°C, oftast kanske bara några grader.
Därmed borde effekten av strålning vara ganska liten (åtminstone åt sidorna, uppåt försvinner det väl dock ut i rymden) och det känns som att den största avkylningen borde ske genom konvektion (strömmande luft).
Fast å andra sidan kan det ju bli isbildning trots att det är ett par plusgrader, och strålning har större betydelse än både konvektion och konduktion ner till ca -7°C...
Slutsats: Om det blir så värst mycket varmare i tältet vete tusan, och hur kan det komma sig att bara Ferrini använder denna typ av duk och inte de stora "toppmärkena"? In med tältet i storfrysen och ta fram värmekameran antar jag...

/Magnus
 
Dyra prylar...

Ett bra argument till att köpa kvalitetsprylar även om de är dyrare är ju att priset tänker man oftast bara på när man betalar. Dålig kvalitet får man dras med under hela produktens livstid.
 
Ferrinos tält då

Är det någon som vågar nedlåta sig till att svara på huvudfrågan angående Ferrinos tält?? Hilleberg, MTH mm det har ju diskuterats i all oändlighet redan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.