Fästingångest

Fästingar som bitit fasat sig tar man bort med fästingkort eller borttagare. Kläm inte och drag aldrig i säcken. Min något mera hårdhudade kamrat brukar lödpistol.
 
Jag räknar med att få fästingar på mig när jag är ute. Tar bort den med verktyget som ser ut som en kofot, vilket är det som fungerar bäst. Vaccinerar mig regelbundet.
Jag tycker pennan med trådsnara funkar bättre både på människor och katter men var och en får själv välja sitt borttagningsverktyg.

/Patrik
 
Nu när vår ena katt har 8-14 fästingar i pälsen/dygn så måste vi ta till drastiska lösningar.
Han är en Sibirisk katt med en optimal långhårig päls för fästingar.
Nu får han 1st droppe av något supergiftigt medel, i nacken.

Troligtvis är det ett ett extremt giftigt medel pga att det räcker med 1st droppe i hans nacke och troligtvis kommer det medlet att förkorta hans liv via cancer etc men det funkar inte att vi varenda kväll kammar ut 8-14 fästingar ur hans päls.

Vi har ingen fästingfobi men det måste finnas rimliga gränser...
 
Här i Mälardalsområdet har mycket av snön försvunnit på öppna platser såsom ängar och glesare skogar.
Nu i veckan är det utlovat minusgrader ner mot nästan tvåsiffrigt utan nederbörd, kan man hoppas på massiv fästingdöd eller krävs det mycket mer?
 
Nu när vår ena katt har 8-14 fästingar i pälsen/dygn så måste vi ta till drastiska lösningar.
Han är en Sibirisk katt med en optimal långhårig päls för fästingar.
Nu får han 1st droppe av något supergiftigt medel, i nacken.

Troligtvis är det ett ett extremt giftigt medel pga att det räcker med 1st droppe i hans nacke och troligtvis kommer det medlet att förkorta hans liv via cancer etc men det funkar inte att vi varenda kväll kammar ut 8-14 fästingar ur hans päls.

Vi har ingen fästingfobi men det måste finnas rimliga gränser...
Raka katten.
 
Här i Mälardalsområdet har mycket av snön försvunnit på öppna platser såsom ängar och glesare skogar.
Nu i veckan är det utlovat minusgrader ner mot nästan tvåsiffrigt utan nederbörd, kan man hoppas på massiv fästingdöd eller krävs det mycket mer?
Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Mycket av det som skrivs om fästingar bygger på gissningar och antaganden, men i verkligheten är sambanden säkerligen mer komplicerade. Jag tror tex att fästingar överlever ganska länge i en frysbox där tempen normalt ligger på -20°C.
Jag har själv försökt hitta såna här samband mellan väder och fästingförekomst under många år, men det enda jag kunnat se någorlunda säkert är att fästingarna minskar vid torrperioder och torka - i alla fall i någorlunda torra biotoper. Men ibland stämmer inte det heller rakt av...
 
Det var min första tanke men den kattrasen har säkert en lång päls av en anledning och då kan det kanske ställa till med problem för katten om man rakar den.
Oavsett så är nog den där droppen i hans nacke den enda rimliga lösningen för det funkade till 99% och det är vi mycket nöjda med.

Troligtvis kan en veterinär på forumet meddela hur giftig den där droppen i nacken är. Skulle vara intressant att veta.
 
Det krävs mycket mer!
Först får du raka alla rådjur, och sedan se till att ha rymddräkt utomhus samt stängsla in den mark du vistas på från alla däggdjur (men jag upplever att en torr period håller det problemet nere snarare än temperaturen).

Jag tror inte ens det hjälper att raka sängkamraten, min frus naturbesök brukar ge mig fästingar dagen efter trots att jag varit inomhus utan husdjur, och på jobbet, den veckan.

Men jag är en fästingmagnet, kan ha 20+ att ta bort efter en liten promenad i skärgården (har dock vaccinerats sedan 80-talet och tar penicillin vid behov), och har aldrig haft ångest för det. Har minst tvåsiffrigt antal att ta bort varje år.

Katt eller hund skulle definitivt få giftet, för deras egen skull. Tyvärr finns det väl inte för humananvändning, annars kanske frugan skulle kvala in också?
 
Det krävs mycket mer!
Först får du raka alla rådjur, och sedan se till att ha rymddräkt utomhus samt stängsla in den mark du vistas på från alla däggdjur (men jag upplever att en torr period håller det problemet nere snarare än temperaturen).

Jag tror inte ens det hjälper att raka sängkamraten, min frus naturbesök brukar ge mig fästingar dagen efter trots att jag varit inomhus utan husdjur, och på jobbet, den veckan.

Men jag är en fästingmagnet, kan ha 20+ att ta bort efter en liten promenad i skärgården (har dock vaccinerats sedan 80-talet och tar penicillin vid behov), och har aldrig haft ångest för det. Har minst tvåsiffrigt antal att ta bort varje år.

Katt eller hund skulle definitivt få giftet, för deras egen skull. Tyvärr finns det väl inte för humananvändning, annars kanske frugan skulle kvala in också?
Du får raka frugan!
 
Vi har även en semilånghårig katt (Maine Coon kille) och när han får gå fritt "under ansvar" på landet i bohuslän på sommarveckorna där det inte finns några andra hot ex trafik mm är han givetvis en fästingmagnet då katter alltid skall in i alla buskage de kan hitta. Vi kör med SpotOn droppar som funkar bra, men givetvis får vi plocka fästingar (även de som bitit fast och dött av dropparna). Efter att ha testat alla fästingplockare vi hittat på marknaden tycker vi nog att den som heter Tick 2 (den i plast) funkar absolut bäst på ett välpälsat djur.
Själva är vi TBE vaccinerade då den farsoten även kommit till västkusten, och ingen har märkt några bieffekter av vaccineringen. Sedan verkar det vara olika mellan människor som flera andra påtalat. Vissa är fästingmagneter, men i mitt eget fall får jag ganska sällan fästingar på mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.