Fälgar mtb

Hej! Är ny mtb cyklare och verkligen gillar det. Har en scott hybrid med däckdimension 622=28". Men jag cyklar på mycket steniga smala stigar med mycket rötter och upplever att fälgarna lätt blir skeva. Så jag undrar om det är dimension 622 som är lämpligt och sen om man ska ha andra fälgar mina är ju någon standard väg fälg.
 
Det är nog snarare hjulbyggandet och inte fälgen som sådan, som det är fel på. Alltför många "hjulbyggare" och cykelaffär tar alltför lätt på ekerspänningen och bryr sig inte ens om att kolla ekerspänningen med en ekertensiometer.
/Niklas
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hur hjulen håller är helt avhängigt hur väl de är ekrade, dina hjul behöver riktas och ekrarna spännas. Cykla inte på skeva hjul. Hjulriktning kan alla cyklister lära sig, det kräver bara lite noggranhet.
go tur
 
Ekertensiomer är överkurs för en glad amatör.
Spela lite harpa på hjulen så hör du.
Alla eker på samma sida ska ha mer eller mindre samma tonhöjd, då är de lika spända.
Låter det pling, pling pling, .... så är det bra.
Låter det pling, plong, pling, så är något fel.
Tonhöjd mellan sidorna är olika, eftersom du har en offset i naven för drev och eventuellt bromsfäste. Undantag är framhjul utan skivbroms, där borde alla eker ha samma tonhöjd.

Jag brukade först rikta hjulen efter gehör och när de låter hyfsat jämn så finjusterar man de så att de även blir helt raka. Sen kontrollerar man tonhöjd igen och ev. justerar efter.
 
Mja, spela harpa metoden är ju utmärkt för att få jämn ekerspänning på respektive sida om hjulet. Däremot är den mindre lämplig för att avgöra om ekerspänning är lagom (ca 1000-1200 N på den sida som ska vara hårdast spännd, alltså på höger bak respektive vänster fram om du har skivbroms). Det är här som ekertensiometern kommer in i bilden. Ju hårdare spända ekrar, ju starkare och hållbarare blir hjulet och det är fälgen som avgör hur hårt ekarna kan spännas utan att fälgen kollapsar.
/Niklas
 
Mja, spela harpa metoden är ju utmärkt för att få jämn ekerspänning på respektive sida om hjulet. Däremot är den mindre lämplig för att avgöra om ekerspänning är lagom (ca 1000-1200 N på den sida som ska vara hårdast spännd, alltså på höger bak respektive vänster fram om du har skivbroms). Det är här som ekertensiometern kommer in i bilden. Ju hårdare spända ekrar, ju starkare och hållbarare blir hjulet och det är fälgen som avgör hur hårt ekarna kan spännas utan att fälgen kollapsar.
/Niklas

Du har helt rätt Niklas. För att bygga optimala hjul krävs en tensiometer.
Problemet är bara att för många fälgar i färdig byggda hjul finns ingen information hur hög spänning de verkligen tål, så det blir gissning ändå.
Och är spänningen såpass högt att det låter pling, så brukar det funka. Bara det är jämt.
Sen är hjulbygge / riktning en sak som kräver en viss erfarenhet, så man måste vara beredd att det kanske behövs några försök innan det blir bra.
Till att börja räcker en bra ekernyckel, nästa steg ett bra riktställ. Sen en tensiometer när man strävar efter perfektion. Sista steget hoppade jag, så mina hjul blev bara bra.
 
Du har helt rätt Niklas. För att bygga optimala hjul krävs en tensiometer.
Problemet är bara att för många fälgar i färdig byggda hjul finns ingen information hur hög spänning de verkligen tål, så det blir gissning ändå.
Och är spänningen såpass högt att det låter pling, så brukar det funka. Bara det är jämt.
Sen är hjulbygge / riktning en sak som kräver en viss erfarenhet, så man måste vara beredd att det kanske behövs några försök innan det blir bra.
Till att börja räcker en bra ekernyckel, nästa steg ett bra riktställ. Sen en tensiometer när man strävar efter perfektion. Sista steget hoppade jag, så mina hjul blev bara bra.

Jag kan bara utgå från mig och mina egna erfarenheter när det gäller hjulbygge. Då hjulen numera håller bra, är det sällan jag behöver rikta dem eller bygga nytt. Men när så sker, så är de inte ovanligt att ekertensiometern visar på ca 500N, när jag först undrar om de börjar bli klara. D.v.s. hjulet har då bara nått ungeför halva sin potentiella styrka. Då vet jag att jag kan spänna ekarna ytterligare ca 1 varv och få fullstarka hjul.
/Niklas
 
Även om cykelhjul är statiska så brukas de dynamiskt, http://sheldonbrown.com/wheels.html har utmärkta tips om hjul bland annat.

Vill du veta lite mer om hjul och dess komponenter rekommenderas Jobst Brandts The Bicycle Wheel, den finns på Amazon.com och som .pdf på nätet. Den räknar med 500-1000 Nm i ekerspänning, vilket kan tas som riktvärde.
go tur
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips