Fälgar mtb

Inget om ekerspänning, eller Nm, där

Felskrivit av mig tabellen står på sidan 133
Stämmer inte med ditt tidigare påstående
Den räknar med 500-1000 Nm i ekerspänning

På s133 står det inget om ekerspänning, eller newtonmeter(Nm)
normal_p133_TheBicycleWheel.PNG
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att tro att MTB är elakast mot fälgar är rätt naivt, cyclecross hjul förefaller få högst påfrestningar men då har ni inte på en dålig landsväg åkt utför en brant backe.

Envar vill gärna att ens egen gren skall vara värst och då kommer lätt frågor som "när var ni senast ute och körde hårt i".

Nu vet jag inte riktigt varför jag fortsätter argumentera men... det som är verkligt naivt är att ha åsikter om hjul för MTB-bruk när man själv inte aktivt cyklar MTB. Det går inte att överföra alla erfarenheter mellan olika miljöer. Därför min fråga hur mycket MTB ni egentligen kör.

Själv har jag kört min CX med 28mm däck i 50km/h nerför dålig grusväg (räknas det som dålig landsväg?). Och kör en hel del i skogen på min MTB. Vad jag inte gjort är att köra min CX med packning. Skulle jag göra det så behövs det nog andra hjul med fler ekrar. Så jag vet att jag har en hel del erfarenhet. Värst är jag inte.

Men vad som gäller urspungsfrågan så tycker jag forfarande att trådstartaren borde fundera på en riktig MTB istället som pallar för livet i skogen.

/Andreas
 
Nu vet jag inte riktigt varför jag fortsätter argumentera men... det som är verkligt naivt är att ha åsikter om hjul för MTB-bruk när man själv inte aktivt cyklar MTB. Det går inte att överföra alla erfarenheter mellan olika miljöer. Därför min fråga hur mycket MTB ni egentligen kör.

Själv har jag kört min CX med 28mm däck i 50km/h nerför dålig grusväg (räknas det som dålig landsväg?). Och kör en hel del i skogen på min MTB. Vad jag inte gjort är att köra min CX med packning. Skulle jag göra det så behövs det nog andra hjul med fler ekrar. Så jag vet att jag har en hel del erfarenhet. Värst är jag inte.

Men vad som gäller urspungsfrågan så tycker jag forfarande att trådstartaren borde fundera på en riktig MTB istället som pallar för livet i skogen.

/Andreas

Tja, ett cykelhjul fungerar på samma sätt oavsett om den sitter på en racer, vardagscykel, långfärdscykel, CX, BMX, MTB... Alla smällar på hjulet tas upp genom att ekerspänningen minskas i den kraftpåverkade zonen (engelska load affected zoner). Sålunda gäller det att se till ha en god ekerspänning från början. Annars skadas fälgen av smällen.

Det kan ju också påpekas att dagens vanliga cykelhjul har förfinat under de senaste 120 åren (sedan veterinär Dunlop uppfann cykelslang och cyleldäck). Så den lösningen är rätt beprövad vid detta lag. :) \
/Niklas (ca 120 kg).
 
Finns några undersökningar hur fälgbroms vs skivbroms påverkar ekerbelastningen? Spontant känns det som skivbromsar låter hjulet få leva mer än fälgbromsar. Trots allt får ett mtb-hjul en hel del sidokrafter och om hjulet hålls på plats av navet och nyps sedan fälgen fast hamnar sidokraften på marksidan av hjulet, vilket borde innebära större belastningar på ett fälgbromsat hjul.

Ekrarna på en MTB är utsatta för slag från pinnar och stenar vilket påverkar dess styrka. Skulle tro att detta är den vanligaste orsaken till ekerbrott.
 
Fälgen ska ju vara centrerad över navaxelns mitt. Det betyder att då ett vanligt bakhjul och ett skivbromsutrustat (eller ett trumbromsutrustat eller ett rullbromsutrustat) framhjul får s.k. offset. Då blir den ena sidans ekrar lösare spända än den andra sidan, vilket allvarligt försvagar dessa offset-hjul. (Om ekarna på båda sidor spänns lika hårt på dessa offset-hjul, så försvinner ju fälgens nödvändiga centrering över navaxelns mitt all världens väg).

Om du googlar på spocalc, så hittar du excel-ark med bl.a. rådata över ett stort antal nav och deras eventuella offset (eller rättare skrivit avståndet mellan respektive navfläns och navaxelns mitt).
/Niklas
 
Tack för alla tips! Ja jag vet att däckdimensionen på hybrid är för lite, därför har jag köpt grövre 2,2. Sen så heter det väl fälg när det är utan däck och slang. Så jag kanske ska lämna in fälgen på ekerspänning så kanske det bara funkar fint sen.
 
Tack för alla tips! Ja jag vet att däckdimensionen på hybrid är för lite, därför har jag köpt grövre 2,2. Sen så heter det väl fälg när det är utan däck och slang. Så jag kanske ska lämna in fälgen på ekerspänning så kanske det bara funkar fint sen.

Mja, fälg är den yttre delen på hjulet, som ekarna och ekernipplarna fäster i.

Bättre är att spänna upp hjulet självt. Riktställ, ekernyckel i rätt storlek, ekertensiometer, centreringsverktyg och lite smörjolja till napparna.
/Niklas
 
Mja, fälg är den yttre delen på hjulet, som ekarna och ekernipplarna fäster i.

Bättre är att spänna upp hjulet självt. Riktställ, ekernyckel i rätt storlek, ekertensiometer, centreringsverktyg och lite smörjolja till napparna.
/Niklas

Hej,

Jag undrar vad verktygen kostar (riktställ, ekertensiometer och centreringsverktyg), och var man kan köpa dom till vettigt pris? Tror inte att det är saker som en normal cykelhandlare säljer.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips